InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalen

Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalen

Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalen Hoeveel belasting en btw betaalt u over kunst en antiek in 2017 en 2018? Kunst en antiek kunnen een vermogen waard zijn, maar valt kunst en antiek in 2017 en 2018 wel onder uw vermogen in box 3 van de vermogensbelasting van de belastingdienst. Maak daarom altijd optimaal gebruik van de fiscale vrijstellingen inkomstenbelasting voor spaargeld en vermogen. De vermogensrendementsheffing is al onnodig hoog. De btw op kunst is sinds 1 oktober 2012 gelijk aan 21% (was 19%).

Belastingdienst en kunst, welk belastingtarief?

Via de Belastingdienst betalen we bijna op alles wat er te verkrijgen is wel belasting. Kunst, antiek en verzamelobjecten vormen hierop nauwelijks een uitzondering, maar kennen vaak wel andere regels voor de Belastingdienst. U komt de Belastingdienst mogelijk op drie momenten tegen bij de belastingheffing op kunst:
  • Via de te betalen btw;
  • Bij de vermogensbelasting en vermogensrendementsheffing;
  • Bij een erfenis.

Btw betalen op kunst

De btw op kunst, antiek en een verzamelobject vallen sinds 1 januari 2011 alle onder het 19%-tarief en sinds oktober 2012 onder het 21% tarief. Voor modern werk. Een kunsthandelaar betaalt 21% over het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. De btw moet worden betaald, wanneer deze goederen worden ingevoerd of worden verhandeld door:
  • De maker of kunstenaar.
  • Een ondernemer, die zelf de btw over de verkoop volledig aftrekt.

Geen vermogensrendementsheffing inkomstenbelasting betalen

U betaalt boven de vrijstellingen in box 3 van de inkomstenbelasting 1,2 procent vermogensrendementsheffing over het saldo van vermogen en schulden. De hoogte van de belastingvrijstelling sparen en vermogen is niet elk jaar gelijk, bovendien worden een aantal zaken normaliter niet tot uw vermogen in box 3 gerekend:
  • Een mooie wijn kelder vol dure wijn.
  • Kunst, antiek en verzamelobjecten die u in bezit heeft om er persoonlijk van te genieten.

Als u uw belaste vermogen wil verlagen, kunt u dus kunst kopen.

Kunst en antiek om van te genieten

Essentieel om niet de Belastingdienst achter u aan te krijgen, is dat u betreffende kunst en antiek in bezit hebt, om er persoonlijk van te genieten. Het moet voor persoonlijk gebruik zijn en niet alleen maar in de kluis staan voor later. Zodra het handelswaar wordt, bijvoorbeeld, omdat u het later met winst wilt verkopen, wordt het een andere zaak. Ook als u het koopt als belegging, vindt u de Belastingdienst op uw weg. Overigens is het aan de Belastingdienst om aan te tonen, dat u de bedoeling hebt, om met u bezit geld te verdienen en winst te maken. In dat geval kan het resultaat van de belegging zelfs worden belast in box 1 van de inkomstenbelasting. Dit geldt zeker, als kan worden aangetoond dat u met kennis van zaken kunst en antiek koopt en verkoopt. Zoals bekend is het maximale tarief in box 1 maar liefst 52%.

Erfenis en nalatenschap

De waarde van een kunstcollectie wordt wel volledig meegenomen bij de afhandeling van een erfenis en nalatenschap. Zowel naar de Belastingdienst toe, als naar de erfgenamen. De waarde wordt gewaardeerd naar de waarde in het economische verkeer op het moment van overlijden van de eigenaar van de collectie.

Schenken van kunst

Wat veel gebeurt, is dat een kunstcollectie wordt geschonken aan een museum of een andere algemeen nut beogende instelling, ANBI. Een dergelijke schenking van kunst is vrij van schenkingsrecht. De ontvanger van de collectie hoeft hierover dus geen belasting te betalen.

Slot

Kunstwerken zijn helaas fiscaal belast als u belegt, erft of nieuwe kunst koopt, niet als u geniet van kunst. Dan is het geen onderdeel van uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Moet ik vermogensrendementsheffing betalen?Over bepaalde vermogensbestanddelen, waaronder uw spaargeld, moet u vermogensrendementsheffing betalen in box drie van o…
Antiek: het verzamelen van antiek glasAntiek: het verzamelen van antiek glasEr is veel vraag naar antiek glas. Dit komt omdat mensen veel graag iets tastbaars in handen willen hebben. Antiek glas…
Wat is de Edelweissroute?Wat is de Edelweissroute?De naam Edelweissroute bij een erfenis verwijst oorspronkelijk naar zwart geld in Zwitserland dat bij de afwikkeling van…
Wat is erfbelasting?Wat is erfbelasting?Na het overlijden gaan de bezittingen van de overledene over naar één of meerdere nabestaanden. In de wet is vastgelegd…

Reageer op het artikel "Belastingen - moet ik over kunst en antiek belasting betalen"

Reacties

Joy, 10-08-2018 07:55 #2
Goedemorgen,

vorig jaar is mijn schoonvader overleden. De erfenis werd over 2 personen verdeeld.
Er zat ook een schilderij tussen. Destijds is deze verkeerd getaxeerd en is er dus teveel erfbelasting over betaald en is het getaxeerde bedrag, in vergelijking tot de andere erfgenaam, in mindering gebracht. Nu, bij een veiling, blijkt dus dat het veel te hoog is getaxeerd. Wat kunnen wij hier nog mee?
Alvast bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 11-08-2018
Beste Joy,
Als de belastingaangifte erfbelasting nog niet definitief is, kunt u bij de Belastingdienst de correctie doorgegeven. Ging het om een officiële taxatie, dan kan de Belastingdienst de correctie negeren. Op de ene veiling(dag) kan de opbrengst immers veel hoger zijn dan op een andere.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton, 17-07-2017 13:55 #1
Hartelijk dank voor de info over kunst en antiek. Kort samengevat: genieten en geen handel dan is het geen vermogen. Ga je handelen dan komt de belasting wel in beeld.

NU: ik wil uit mijn dierbare bezit wat verkopen. Dat geld komt binnen, maar geef ik onmiddellijk uit voor een dakreparatie.
Vermogensbelasting dan geheel uit beeld vermoed ik. Al moet ik het niet op 31-12 of 1-1 doen…
Maar nu de IB. Is dit inkomen? Dus IB betalen
Heel veel dank voor je antwoord bij voorbaat. Ton Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Ton,
Als u geen handelaar bent en niet regelmatig op marktplaats.nl te vinden bent, maar af en toe wat verkoopt, is de opbrengst van de verkoop fiscaal gezien geen inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 2
Schrijf mee!