InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening kind - gunstige tarieven

Spaarrekening kind - gunstige tarieven

Spaarrekening kind - gunstige tarieven Een spaarrekening voor je kind openen kan gunstig zijn voor later. Vergelijk de aanbieders van kinderspaarrekening goed want bij ieder product gelden weer andere voorwaarden en rentetarieven. Alleen een vergelijking van de rentetarieven is niet verstandig. Natuurlijk wil je de hoogste rente maar kijk ook goed naar de voorwaarden. In dit artikel vind je een rente overzicht van de meest voorkomende aanbieders van het product ‘sparen voor kind’.

Spaarrekeningen kind vergelijken

Als je wilt gaan sparen voor je kind voor later dan heb je verschillende opties om dit te doen. Er worden veel spaar producten aangeboden dus het vergelijken van spaarrekeningen is geen overbodige luxe. Als je een spaarrekening voor je kind zoekt let dan goed op de geboden rentetarieven en de voorwaarden. Iedere aanbieder hanteert weer andere voorwaarden en rentetarieven.

Waarom een spaarrekening voor je kind?

Als je kinderen hebt dan brengt dat ook kosten met zich mee. Hoe ouder het kind wordt des te meer kosten je krijgt. Je moet dan denken aan schoolgeld, rijbewijs, sportclubjes, et ce tera. Het is dus verstandig om, nu ze nog jong zijn, alvast een spaarrekening te openen voor later. Je bouwt dan gestaag een redelijk kapitaal op zodat je de toekomstige kosten kunt dekken. Een speciale kinderspaarrekening biedt dan uitkomst, te meer omdat er op bepaalde momenten extra rente wordt uitgekeerd.

Jeugdsparen voor je kind

Jeugdsparen is in principe hetzelfde als een kinderspaarrekening. Het heet alleen anders. Net als bij de kinderspaarrekening gelden ook bij jeugdsparen bepaalde voorwaarden en rentetarieven. De leeftijdscategorie waarbinnen jeugdsparen over het algemeen valt is tussen zeven en vijftien jaar. Een kinderspaarrekening heeft een ruimere leeftijdscategorie.

Wat is een kinderspaardeposito?

Als je een groot geldbedrag wilt vastzetten voor je kind voor later, dan kun je kiezen voor een kinderspaardeposito. De belangrijkste overweging om dit te doen is dat je het geld pas nodig hebt als je kind de leeftijd van zeventien of achttien jaar heeft bereikt. Daarnaast kun je dan profiteren van hogere rentevergoedingen omdat je het geld voor een lange periode vast zet.

Veel mogelijkheden dus goed vergelijken

Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden om geld opzij te zetten voor je kind. Het is verstandig om dus eerst alle aanbieders goed te bekijken op hun rentetarieven en voorwaarden. Een interessante voorwaarde om te vergelijken is de tussentijdse rente opbouw. Wanneer heb je recht op een extra rentevergoeding? En hoe hoog is die? Kun je ook jaarlijks extra geld inleggen in de vorm van een schenking aan je kind? Je kunt op die manier nog voordeliger sparen omdat je dan minder vermogensbelasting hoeft te betalen.

Rentetarieven voor kindsparen

Om enig inzicht te krijgen in de verschillende aanbieders van het product ‘sparen voor kind’ staan hier onder de producten en rentetarieven van enkele aanbieders op een rij zodat je een vergelijking kunt maken.

Rentestand per 23 februari
AanbiederSpaarproductBasisMax.
NIBC DirectNIBC Jeugdspaarrekening2,30% 4,50%
ASN BankASN Jeugdsparen3,00% 3,00%
Triodos BankKinder Toekomst Plan3,00% 3,00%
ArgentaJongerenspaarrekening2,65% 2,65%
OHRAJeugd Spaarrekening1,60% 2,50%
INGGroeirekening2,10% 2,10%
RabobankRabo Internetsparen voor jongeren1,90% 2,10%
SNS BankSchatkids sparen2,00% 2,00%
ABN AmroKinderBonus Sparen2,00% 2,00%
INGKinderrekening2,00% 2,00%
ABN AmroRoyaal Rekening1,50% 2,00%
RabobankRegenboog Rekening1,90% 1,90%
RabobankRabo TopKid Rekening1,80% 1,80%
Friesland BankOptimist Spaarrekening1,25% 1,25%
AEGON BankJunior Renterekening1,00% 1,00%

In de tabel kun je zien dat er veel verschillende producten zijn om te sparen voor je kind. De rentetarieven wisselen ieder kwartaal, soms iedere maand. Kijk hiervoor op de website van de betreffende aanbieder voor de meest actuele rentestanden. De tabel is slechts een momentopname, maar biedt wel enig inzicht in de producten en de onderlinge verhoudingen in rentetarieven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.aegon.nl
  • www.rabobank.nl
  • www.ing.nl
  • www.nibcdirect.nl
  • www.abnamro.nl
  • www.asnbank.nl
  • www.triodos.nl
  • www.frieslandbank.nl
  • www.argenta.nl
  • www.snsbank.nl
  • www.actuelerentestanden.nl

Reageer op het artikel "Spaarrekening kind - gunstige tarieven"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 11-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!