InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoogste spaarrente top 8 banken

Hoogste spaarrente top 8 banken

Hoogste spaarrente top 8 banken Welke 8 banken geven u in 2019 de hoogste spaarrente op een direct opneembare spaarrekening? Welke banken vallen bovendien onder de collectieve garantie op sparen, het depositogarantiestelsel? Er is volop keuze voor een goede en betrouwbare spaarrekening. Bekende banken, maar ook relatieve nieuwkomers zoals Centraal Beheer Achmea of NIBC Direct. Maak gebruik van deze toplijst en haal zo toch nog het meeste uit uw spaargeld.

Welke banken met de hoogste spaarrente

Sparen met hoogste spaarrente in Nederland

Sparen kan op diverse manieren:
  • Sparen op een gewone spaarrekening bij de bank; Internetspaarrekening voor online sparen.
  • Sparen tegen vaste rente;
  • Sparen met basisrente en een bonus;
  • Klimrente sparen.

Onderstaand hierop een toelichting.

Sparen op een gewone spaarrekening bij de bank

Sparen op een gewone spaarrekening betekent meestal dat u direct weer bij uw geld kunt. De rente is meestal iets lager dan op een internetspaarrekening en variabel.

Internetspaarrekening voor online sparen

Online sparen is heel eenvoudig. U opent via het internet heel simpel een rekening bij een andere bank. U gebruikt uw gewone betaalrekening als tegenrekening en binnen korte tijd is de nieuwe online spaarrekening van de andere bank beschikbaar om te sparen. De variabele rente online is hoger dan op een traditionele spaarrekening.

Sparen tegen vaste rente

Maar u kunt ook kiezen voor sparen tegen een vaste rente. Dit betekent meestal ook kiezen voor een spaarrekening met voorwaarden. Een belangrijke voorwaarde is dat u uw geld enige tijd op de rekening laat staan. Een bekende variant hiervan is het sparen op een deposito of spaardeposito. De looptijd van deze spaarrekening bedraagt enkele maanden tot vele jaren.

Bonus sparen

Bonus sparen betekent dat u wat extra's krijgt, een bonus, als u aan de voorwaarden voldoet. Een voorwaarde kan een maandelijkse verplichte storting zijn, een bepaalde tijd dat u niet bij uw geld kunt en zo verder. De totale rente is dan de basisrente plus de bonus.

Klimrente sparen

Klimrente sparen kan op een deposito. Deze spaarvorm wijkt af van andere manieren van sparen. Met een klimrente deposito klimt de rente elk jaar volgens een van te voren aangeven schema. De vaste rente verandert niet met een zich wijzigende marktrente.

Collectieve garantie op sparen is belangrijk

Het depositogarantiestelsel in ons land garandeert dat uw geld tot 100.000 euro per persoon veilig is. Mocht een bank failliet gaan dan krijgt u uw geld terug van De Nederlandse Bank via het bestaande depositogarantiestelsel. Via deze garantie krijgt u uw geld terug en het zijn alle banken met een bankvergunning Nederland die dat vervolgens weer aan De Nederlandse bank terugbetalen. U spaart zo veilig. Spaart u bijvoorbeeld met uw partner op een en of rekening dan bedraagt de garantie het dubbele, te weten 200.000 euro. Dit geldt ook voor de meeste zakelijke rekeningen. Kijk dus of uw bank in deze top acht van banken staat die de hoogste spaarrente geven, want pas dan spaart u veilig tegen de hoogste rente op een spaarrekening.

Overzicht hoogste spaarrente, actueel overzicht, rentetarieven sparen vergelijken

Vele mensen zetten hun geld liever niet vast voor een bepaalde tijd en willen direct weer bij hun geld kunnen als dat nodig is. Direct en zonder boete. Dit kan op een aantal spaarrekeningen die ik hieronder met u naloop. Veranderen van spaarbank kan u dan ook veel geld opleveren. De top 8 van banken met de hoogste spaarrente voor een spaarrekening, waarvan het geld direct opneembaar is, ziet er per 1 januari 2019 als volgt uit:
  • LeasePlan Bank 0,35% autolease, internetsparen;
  • Sparen en krediet bij MoneYou: 0,25% met de internetspaarrekening;
  • Argenta: 0,25%;
  • ASR: 0,25%;
  • Centraal Beheer: 0,15%;
  • NN: 0,20%;
  • NIBC Direct: 0,25% Internet sparen;
  • Anadolubank: 0,25%;
  • DHB: 0,25%.

De Bank of Scotland geeft u ook een garantie van 100.000 euro, maar valt onder het Engelse stelsel.

Leaseplan bank

De Leaseplan bank is op 9 februari 2010 van start gegaan en geeft nog steeds de hoogste rente voor spaarders. U kunt bij deze bank kiezen voor een spaarrekening waarbij uw geld direct opneembaar is, maar ook voor een spaardeposito met een
hoge rente.

Centraal Beheer

Centraal beheer geeft een hoge rente. Dit is de spaarbank van Centraal Beheer. U kent Centraal Beheer ongetwijfeld ook van de talloze reclames met Even Apeldoorn bellen, maar dat is de verzekeringstak. De spaarrente krijgt u bij de bank van dit concern.

MoneYou

MoneYou BV is een dochter van ABN AMRO Bank en statutair gevestigd in Amsterdam. Deze dochter geeft met 1,5% rente een duidelijk hogere spaarrente dan zijn moeder ABN AMRO, terwijl u er even veilig spaart. De internet rekening is eenvoudig te openen. U kunt er ook een kwartaalrekening openen of een deposito nemen van zes maanden of twee jaar. U kunt bij MoneYou ook uw hypotheek afsluiten en zelf beleggen.

Anadolubank Nederland

De Anadolubank is sinds 2008 in Nederland werkzaam en onderdeel van de grote Turkse Anadolubank AS. U spaart ook bij deze bank in ons land veilig. De internet spaarrekening heet Alfa rente direct spaarrekening. U kunt er ook terecht voor een spaardeposito, maar dan moet u uw geld wat langer op de spaarrekening laten staan. De rente op de Alfa Spaarrekening wordt elk kwartaal bijgeschreven.

The Economy Bank

The Economy Bank NV, TEB, is op 24 juli 2015 verkocht aan BNP Paribas.

NIBC Direct

NIBC Direct opereert sinds 2008 op de Nederlandse markt als internetbank. NIBC Direct is onderdeel van de Nationale Investeringsbank in Den Haag, NIBC Bank. NIBC Direct staat regelmatig in de top lijst van banken die de hoogste rente geven en heeft ook vele deposito’s waaruit u kunt kiezen met een verschillende looptijd. De spaarrente op de internet spaarrekening wordt jaarlijks op 1 januari bijgeschreven die op de spaardeposito jaarlijks op aan het einde van de looptijd.

ASN Bank met ideaalsparen

De ASN Bank, vooral bekend van duurzaam en verantwoord sparen, heeft het aantal spaarrekeningen inmiddels sterk beperkt en maakt zo sparen zonder voorwaarden tegen een hoge rente mogelijk. Een hele verbetering.

Vergelijk de spaarrente van 8 banken

Dat het zeer zinvol is om de spaarrente tussen banken onderling te vergelijken blijkt wel uit het feit dan genoeg banken die niet in de top 8 staan een rente geven die lager is dan 0,2%. Overstappen van spaarrekening is dan wel degelijk zeer zinvol. Door niet over te stappen verliest u veel rente terwijl bijvoorbeeld de Belastingdienst blijft veronderstellen dat u wel een mooi rendement maakt en blijft aankloppen om weer belasting te betalen over uw spaargeld en vermogen.

De verwachte spaarrente 2019 is een verder stijgende rente als de economie aantrekt

Nogal wat economen verwachten een verder dalende spaarrente en hypotheekrente. Dat kan veranderen als ook de inflatie later in 2019 aantrekt, maar of dat ook gaat gebeuren is de vraag. De ECB houdt de rente waarschijnlijk nog laag. Wie dan van de stijgende rente wil profiteren, kiest voor een rekening met een variabele rente, zoals hierboven aangegeven. De rentetarieven op sparen goed vergelijken loont. Zet uw geld dit jaar niet te lang vast.

Slot spaarrente 2019 (top 8 spaarrente)

Stap dus over als u te weinig rente op sparen krijgt. Overstappen van spaarrekening is zeer eenvoudig en een spaarrekening is via het internet zo geopend. Bevalt u de rente bij een bank niet meer dan verhuis u uw geld weer, zodat u altijd het beste rendement maakt en toch veilig spaart. Neem alleen met de maximale rente genoegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld naar kleine bankenSpaargeld naar kleine bankenU kunt gerust sparen bij de kleine banken in 2019. Gaat u ook overstappen naar een andere bank voor een relatief hoge re…
Hoogste rente sparen bij Nederlandse bankenHoogste rente sparen bij Nederlandse bankenWie de hoogste spaarrente in 2019 wil ontvangen, krijgt bij de middelgrote Nederlandse banken of verzekeraars, bijna een…
Welke banken geven de hoogste spaarrente in NederlandWelke banken geven de hoogste spaarrente in NederlandOok in 2019 sparen met de hoogste spaarrente? Verander daarom direct van bank en kies voor een toprente, ook al is die t…

Reageer op het artikel "Hoogste spaarrente top 8 banken"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!