InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoogste spaarrente sparen

Hoogste spaarrente sparen

Hoogste spaarrente sparen Sparen tegen de hoogste spaarrente, dat betekent ook in 2019 zeer alert zijn en goed opletten op de wijzigingen in de variabele spaarrente. Alleen de actieve spaarder haalt direct een stijging van de spaarrente binnen. Blijven zitten met uw spaargeld waar u nu zit, betekent in veel gevallen geld verliezen. Er is veel keuze uit banken met een hoge spaarrente: MoneYou, NIBC Direct, SNS bank, Nationale Nederlanden, Achmea Beheer of Knab.

Spaarrente 2019

Sparen 2019 tegen hoogste spaarrente

Sparen anno nu vraagt om actie. U blijft niet zitten bij een bank die u weinig rente geeft op uw spaargeld. Blijven zitten waar u zit is zo twintigste eeuw. Iedereen ziet hoe banken in beweging zijn, hoe ze proberen om goedkoop geld binnen te halen om dat aan u duur uit te lenen. Met die koopmansgeest is niet zo veel mis, maar waarom zou u niet zelf het optimale rendement uit uw geld willen halen. Niet door risicovol te beleggen, maar gewoon door online gratis een spaarrekening te openen bij een bank die bereid is om tot het vijfvoudige aan rente te geven van wat u nu misschien bij eigen bank krijgt. Wat als u 0,02% rente krijgt, terwijl dat elders 0,5% of meer kan zijn (25 keer zoveel, op een spaardeposito bijvoorbeeld), uw bank u niet waarschuwt om u te vertellen dat u beter naar een andere bank kunt overstappen. Dat kan u de bank niet kwalijk nemen, maar waarom zou u daar genoegen mee nemen.

Rentetarieven sparen vergelijken en wat is dan de hoogste rente

Hoeveel rente u krijgt, verschilt per bank en per rekening. De ene bank geeft duidelijk veel meer rente dan de andere. Bovendien kan een bank meerdere rekeningen aanbieden waarvan enkele rekeningen een hoge rente geven en andere gewoonweg nadelig zijn. Het loont dus om de banken en de rente goed in de gaten te houden. Zorg zo dat u de hoogste rente krijgt. Daarbij is van belang of u een variabele rente ontvangt of een vaste rente. Een variabele rente krijgt u op de meeste online spaarrekeningen, een vaste rente krijgt u op een spaardeposito. Op een spaarrekening met een variabel rentetarief kan de rente meebewegen met de rentebewegingen op de geldmarkt. Bij een spaarrekening met vaste rente of een deposito is dat niet zo. Dat is een voordeel als de rente daalt, maar een duidelijk nadeel als de rente stijgt. U hebt dan wel de zekerheid van een vaste rente, maar deelt tussentijds niet mee in de rentestijging. Dat kan pas weer aan het einde van de looptijd. Dat maakt een spaarrekening met een variabele rente voor velen interessanter. Ze zijn flexibeler en zien de rente stijgen als de marktrente omhoog gaat.

Spaarrente Leaseplan bank en Centraal Beheer

De Leaseplan biedt regelmatig de hoogste spaarrente. Dat levert een enorme toestroom van nieuw geld op. Ook Centraal Beheer, van Centraal Beheer Achmea, weet wat klanten willen. Zij zitten met hun rente regelmatig aan de top. U kunt daar volop terecht. En dit zijn allemaal rekeningen waar u vrij over uw geld kunt beschikken. Dat geldt ook voor NIBC Direct, MoneYou of bijvoorbeeld de Westland Utrecht bank. Keuze te over tussen banken die wel een mooie vergoeding geven. Of misschien gaat uw voorkeur uit naar een duurzame bank, zoals de ASN bank. Die verminderen hun grote aantal spaarrekeningen tot een paar rekeningen en verhogen tegelijkertijd de rente.

Economische groei in 2019

Als de economische groei aantrekt, zal dat ongetwijfeld ook gevolgen gaan hebben voor de rente. Er zal meer vraag naar geld zijn en meer vraag naar uw spaargeld. Dat betekent dat de rente, na de dalingen waarschijnlijk verder zal opkrabbelen. Wie altijd blijft zitten waar hij nu zit zal hiervan waarschijnlijk niet profiteren. In de praktijk blijken vooral de nieuwe banken de kar van de spaarrente te trekken. En als de bestaande grote banken al meegaan met het verhogen van de rente doen ze dat meestal met nieuwe rekeningen. Dat betekent dat u meer dan ooit geld kunt verdienen door de ontwikkelingen op de spaarmarkt goed in de gaten te houden. Maar of de economische groei zal aantrekken is nog maar de vraag.

Slim sparen met doelsparen

Wie slim wil sparen zet voor zichzelf op een rij welke spaardoelen hij heeft, wanneer die doelen moeten zijn gehaald en om welke rente dus nodig is om die doelen te halen. Dat zal betekenen dat nogal wat geld direct opneembaar moet zijn en een deel langer kan worden weggezet op een spaardeposito. En dat, dat moet u zelf doen.

Spaarrente direct opneembaar

In de praktijk sparen de meesten van ons op een spaarrekening zonder voorwaarden. Zo kunt u ook weer snel bij uw geld namelijk. Die flexibiliteit is zeer aantrekkelijk, immers al u geld op een spaardeposito zet voor een vaste periode terwijl straks blijkt dat u het geld eerder nodig hebt, dan moet u meestal of een boete betalen of het blijkt onmogelijk te zijn. Dan is de keuze voor een direct opneembare rekening vlug gemaakt. Nog een voordeel is dat u met een direct opneembare rekening weer zeer eenvoudig naar een andere bank online kunt overstappen. Daarom onderstaand de hoogste spaarrente op een rekening zonder beperkende voorwaarden op een rij gezet (9 oktober 2019):

Hoogste spaarrente oktober 2019, de rentetarieven vergelijken:

Welke bank:Welke spaarrekening:Welke rendement en spaarrente %:
Leaseplan bankinternetsparen0,15 procent
MoneYouMoneYou Spaarrekening0,10 procent
MoneYouMoneYou Kwartaalrekening0,10 procent
NIBC DirectNIBC Direct Internetsparen0,20 procent
Knabflexibel sparen0,16 procent
Nationale Nederlanden, Westland UtrechtInternet sparen0,15 procent
ASN BankIdeaalsparen0,05 procent
Centraal BeheerRentePlus Rekening0,15 procent
AnadolubankAlfa spaarrekening0,15 procent
SNS BankSNS Internet Sparen0,07 procent
GarantibankGouden Internet Rekening0,15 procent
ABN AmroDirect Sparentot 0,02 procent
DHB BankDHB S@veOnline0,15 procent
AEGON BankAEGON sparen0,02 procent

Verwachting dat de spaarrente omhoog gaat in 2020 of stabiliseert

Dat de rente omhoog gaat als de economie aantrekt, is duidelijk. Dan kunnen meer rente stijgingen volgen. De economische groei zal een hogere rente rechtvaardigen, maar niemand weet of de economie al in 2020 voldoende zal aantrekken. Een bescheiden groei wordt er voorspeld. Het aanhoudende ECB-beleid om rentes laag te houden is hierbij ook een mogelijke spelbreker.

Slot

Wees een actieve spaarder. Wie zo spaart haalt het maximale rendement, de verschillen tussen banken onderling zijn groot. Actief sparen is dan ook succesvol sparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogste spaarrente sparen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaardeposito
Schrijf mee!