InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Iedereen moet sparen

Iedereen moet sparen

Veel mensen hebben niet de mogelijkheid om te sparen. Het maandelijkse inkomen dat zij ontvangen is laag en zij hebben geen geld over om van te sparen. Toch is het noodzakelijk om altijd een reserve achter de hand te hebben. Het inkomen op bijstandsniveau is gebaseerd op het bedrag dat minimaal nodig is om van rond te komen. De mensen die dit ontvangen hebben geen geld voor extraatjes, en moeten maandelijks proberen om de touwtjes aan elkaar te knopen. Dit zal vaak niet meevallen door steeds stijgende kosten en achterblijvende stijgingen van het minimumloon (hier zijn de bijstandsuitkeringen op gebaseerd).

Het Nibud adviseert ook deze gezinnen om een kapitaal achter de hand te houden. Deze zogenaamde buffers moeten er voor zorgen dat de gezinnen ook in de toekomst nog rond kunnen komen van de hoogte van de bijstandsuitkering.

Sparen mogelijk maken door te besparen

Gezinnen die nu moeite hebben om maandelijks rond te komen, moeten nu al maatregelen treffen om toch spaargeld achter de hand te hebben. Mensen die dit namelijk niet hebben, komen uiteindelijk in de problemen. Er zal namelijk een keer een moment komen dat er een grote uitgave moet worden verricht waar geen geld voor is. Het geld moet dan opgebracht worden door het te lenen. Door te gaan lenen ontstaan er nog grotere problemen. Na het afsluiten van de lening moet er namelijk maandelijks geld vrij worden gemaakt om de rente en aflossing te betalen. De rente voor dergelijke leningen zijn vaak hoog (tussen de 8% en de 12% ongeveer).

Hoeveel geld moet ik achter de hand houden?

De hoogte van de buffer die u moet aanhouden is afhankelijk van meerdere factoren. Een gezin met vier kinderen moet een grotere buffer aanhouden dan een gezin met slechts één kind. De buffer zal ook hoger zijn bij hogere vaste lasten. Op de website het Nibud treft u een bufferberekenaar aan. Door een aantal vragen te beantwoorden over uw persoonlijke situatie krijgt u een advies in uw scherm. Na het berekenen zal er een minimale buffer aangegeven worden en een adviesbuffer.

Uitgaande van een modaal gezin met twee kinderen met een koophuis en zonder schulden, zal de minimale buffer uitkomen op ongeveer 5.500,= het adviesbuffer zal op 12.500 komen te liggen.

Sparen of lenen

Het belang van sparen is eenvoudig duidelijk te maken door te laten zien wat de gevolgen zijn van het sluiten van een lening. Stel een gezin heeft onverwacht per direct een bedrag nodig van 5.000,=. Ze beschikken niet over spaargeld en gaan het bedrag lenen door een lening af te sluiten. Ze kiezen voor een doorlopend krediet. Bij hun huisbank sluiten ze de lening af met een rentepercentage van 8 procent. Vanaf de ingangsdatum moeten ze maandelijks 100,= betalen aan rente en aflossing. Het zal een paar jaar gaan duren om deze lening weer terug te betalen aan de bank.

Er bestaat echter een redelijke kans dat er gedurende de jaren van de aflossing opnieuw een situatie komt dat het gezin geld nodig heeft. De oplossing is in dat geval om weer een bedrag op te nemen uit het doorlopend krediet. Er zal een negatieve spiraal ontstaan, die moeilijk weer te doorbreken is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Iedereen moet sparen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!