InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen? Ik leef nu, niet later

Sparen? Ik leef nu, niet later

Sparen? Ik leef nu, niet later Sparen is een middel en niet een doel. U moet sparen om geld achter de hand te hebben. U moet voorkomen dat u alleen maar geld aan het oppotten bent. Iedereen moet spaargeld achter de hand hebben. Dit kan niet anders, want er moeten regelmatig uitgaven worden verricht waarvoor het maandelijks budget niet toereikend is. Iemand die geen spaargeld achter de hand heeft, zal vroeg of laat een lening moeten afsluiten om een grote uitgave te kunnen verrichten. De hoogte van het bedrag dat u achter de hand moet hebben is sterk afhankelijk van uw persoonlijke situatie. U moet voldoende geld achter de hand hebben om noodzakelijke vervangingen te verrichten.

Maandelijks een bedrag sparen

Maandelijks moet u een bedrag reserveren van het besteedbaar inkomen. Indien u nu niet in staat bent om te sparen van uw inkomen, moet u besparingen doorvoeren om sparen wel mogelijk te maken. Doet u dat niet? Dan zult u uiteindelijk een behoefte hebben aan geld dat u niet beschikbaar hebt.

Obsessief sparen

Het sparen moet niet doorslaan naar een doel op zich. Het vergaren van vermogen brengt namelijk geen levensvreugde. Aan de andere kant worden sommige mensen wel gelukkiger als ze een flink kapitaal achter de hand hebben in geval van nood.

Geld laten rollen, maar let op de vaste lasten

Mensen met een hoog inkomen, geven eenvoudiger geld uit. Ze gaan op een ruimere voet leven omdat er maandelijks voldoende geld binnenkomt. Zolang het inkomen in stand blijft, kan deze manier van leven worden voorgezet, zodra het inkomen zakt ontstaan er problemen. Het uitgavenpatroon moet hier namelijk gelijk op aangepast worden. Voor veel vaste lasten is het echter niet mogelijk om deze lasten te beperken. Een tophypotheek en een auto via een leaseconstructie kan bij een inkomensdaling gelijk voor grote problemen zorgen.

Hoeveel spaargeld achter de hand houden?

Een gezin met kinderen moet zeker 15.000 tot 20.000 achter de hand houden om financiele tegenvallers op te kunnen vangen. Met dit geld kan niet alleen de noodzakelijke vervangingen verricht worden, ook inkomensdalingen kunnen voor een paar maanden opgevangen worden.

Voorkom het opbouwen van schulden

Gezinnen die problematische schulden hebben, zijn vaak in de problemen geraakt door het afsluiten van leningen. Dit is een eenvoudige, maar dure manier om snel aan geld te komen. Vervolgens moet het geld terugbetaald worden tegen een hoge rente. Zodra u deze verplichtingen niet meer kunt dragen, zullen er meer problemen ontstaan. Er zal namelijk een BKR registratie volgen waardoor het niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld te dure leningen of de hypotheek over te sluiten.

Kiezen voor de hoogste spaarrente, niet standaard voor de eigen bank

Bij het sparen wordt er vaak gekozen voor gemak. De bank waar ook de lopende rekening is ondergebracht, wordt ook de spaarrekening bij afgesloten. U doet er verstandig aan om eerst de spaarrentes grondig met elkaar te vergelijken. Een verschil van een half procent kan een groot verschil maken. Nadat u hebt gekozen voor een rekening met een hoge spaarrente, moet u vervolgens periodiek controleren of het verstandig is om over te stappen naar een andere spaarrekening.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen? Ik leef nu, niet later"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!