InfoNu.nl > Financieel > Geld > Sparen onmogelijk door hoog bestedingspatroon

Sparen onmogelijk door hoog bestedingspatroon

Sparen onmogelijk door hoog bestedingspatroon Iedereen zou in Nederland rond moeten kunnen komen van het maandelijks beschikbare geld. Het inkomen zit namelijk minimaal op het bijstandsniveau. Gezinnen met een hoger inkomen zouden maandelijks moeten kunnen sparen. Nederlanders klagen vaak dat ze niet kunnen sparen door een te laag inkomen en door hoge maandelijkse lasten. Toch zou iedereen moeten kunnen sparen. De mensen die het niet kunnen moeten nu al maatregelen nemen om de maandelijkse lasten te verlagen. Het probleem is namelijk vaak niet het inkomen, maar het bestedingspatroon. Zouden de inkomsten met €200 stijgen, dan zouden ook de uitgaven met ongeveer €200 stijgen. De meeste mensen passen hun bestedingspatroon gewoon aan op de nieuwe situatie. Op het moment dat er schulden ontstaan, kunnen ze ineens wel zuiniger, maar dan is het te laat. Dit wordt veroorzaakt door de hoge rentelasten op de schulden.

Maandelijkse lasten beperken

Gezinnen zouden er voor moeten zorgen dat ze zo weinig mogelijk maandelijks terugkomende lasten aangaan. Deze zorgen er namelijk voor dat u geleidelijk te hoge maandlasten krijgt in verhouding tot het inkomen. Het is beter dat u bepaalde lasten direct in één keer gaat betalen. Op deze manier houdt u beter controle over uw maandelijks budget.

Beperk automatische incasso

Bedrijven en instanties incasseren de maandelijkse lasten het liefst middels een machtiging. Dit heeft voor u als nadeel dat u geen controle hebt op de betalingen. Het is niet mogelijk om alle automatische incasso terug te draaien en via een acceptgiro laten lopen. De hypotheekbank of de woningcorporatie zal hier niet mee akkoord gaan. Het geeft al meer ruimte om een paar automatische incasso’s om te zetten naar een betaling via een acceptgiro. Verzekeraars staan het vaak wel toe om de premies via een acceptgiro te voldoen. Het nadeel is wel dat ze waarschijnlijk kosten bij u in rekening gaan brengen in verband met de hogere behandelingskosten.

Gevaar van uitgestelde betaling

Een dure aankoop met een uitgestelde betaling voor een bepaalde periode lijkt aantrekkelijk, maar kan ook problemen in uw financiële huishouding veroorzaken. Men denkt vaak dat de lasten in de toekomst wel voldaan kunnen worden met geld wat nog binnen gaat komen, maar de realiteit is vaak anders. Het komt vaak voor dat elektronica of inrichting voor in het huis betaald gaat worden met een verwachte belastingteruggaaf in juni of juli. Dit bedrag krijgt in de loop van het jaar vaak meerdere bestedingsdoelen en het geld is al op voor dat het binnen is gekomen. Indien ook nog blijkt dat de hoogte van het bedrag tegenvalt, dan ontstaan er tekorten.

Uw geldzaken goed in kaart brengen

Door eerst te zorgen dat u uw geldzaken goed op papier hebt, kunt u ook bepalen waar u het beste op kunt besparen. Het bespaarde bedrag kunt u maandelijks gaan sparen om een reserve voor onvoorziene uitgaven op te bouwen. Het is onmogelijk om een huishouden te runnen zonder een spaarkapitaal achter de hand te hebben. Diegenen die niet zorgen voor een buffer komen bij de kleinste tegenslag in de schulden. Een buffer van €5.000 tot €10.000 is noodzakelijk voor een gezin met twee kinderen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen onmogelijk door hoog bestedingspatroon"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 18-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!