Van schulden af komen

Van schulden af komen Het is eenvoudig om een lening af te sluiten, maar lastiger om er weer vanaf te komen. Bij het afsluiten van een lening moet je voor jezelf ook gelijk inzichtelijk maken hoe je de lening weer gaat afbetalen. In sommige situaties biedt het afsluiten van een lening uitkomst. Je hebt snel geld nodig en hebt niet meer de tijd of de mogelijkheid om het bedrag bij elkaar te sparen. Leningen zorgen voor een stijging van de maandlasten. Je moet jezelf afvragen hoe je de lening gaat terugbetalen. In hoeverre ben jij in staat om de extra maandlasten te dragen?

Geen spaargeld maakt lenen noodzakelijk

Iedereen die geen spaargeld heeft zal vroeg of laat geld moeten lenen. Er zijn namelijk noodzakelijke uitgaven die niet verricht kunnen worden met het maandelijkse inkomen. Indien jij niet in staat bent om maandelijks een bedrag te sparen, hoe ga jij het dan financieel bolwerken nadat jij een lening hebt afgesloten? Je moet dus een mogelijkheid creëren om te kunnen sparen anders moet je na het afsluiten van een lening een mogelijkheid hebben om de rentebetalingen en de aflossingen van de lening te betalen. Het probleem is in dat geval nog groter, want er zitten nog meer noodzakelijke uitgaven aan te komen die jij op de één op andere manier zult moeten betalen.

Lening afsluiten? Aflosplan maken

Bij het afsluiten van een lening moet je ook gelijk de uitgaven en inkomsten inzichtelijk maken. Hoeveel komt er iedere maand binnen en hoeveel gaat er weer uit. Indien de lasten van de aflossing en de rente niet in het financieel plaatje passen, moet je gelijk maatregelen treffen. Er zal eventueel gesneden moeten worden in de vaste lasten en de uitgavenpatroon zal kritisch naar gekeken moeten worden.

Spaargeld houden en schulden maken

Je moet om een huishouding te kunnen runnen geld achter de hand hebben. Moet een grote uitgave worden voldaan vanuit de spaarrekening of is het verstandig om er een lening voor af te sluiten? Het is in ieder geval niet verstandig om jouw laatste spaargeld uit te geven. In dat geval is het verstandiger om een lening af te sluiten. Je moet voorkomen dat je in geval van nood nog een lening moet afsluiten om over geld te beschikken. Aan de andere kant is het wel slim om minimale buffer aan spaargeld aan te houden en de rest te gebruiken om schulden mee af te betalen. De spaarrente zal namelijk veel lager zijn dan de rente die jij moet betalen over de lening.

Extraatjes gebruiken of af te lossen

Extra inkomsten bovenop het reguliere inkomen moeten gelijk gebruikt worden om de schulden te verlagen. Het vakantiegeld moet dus niet gebruikt worden om een vakantie van te betalen. Dit bedrag kan het beste gebruikt worden om af te lossen. Ook de eventuele jaarlijkse teruggave van de Belastingdienst kan gebruikt worden om de schulden te verlagen.

Leningen vergelijken en samenvoegen

Voor een lening kun jij naar de bank gaan waar ook jouw overige bankzaken lopen, maar bieden zij de meest aantrekkelijke lening? Er zitten grote verschillen in de hoogte van de leenrente. Door te vergelijken kun je aanzienlijk goedkoper uit komen. Voeg alle leningen samen en breng het onder bij de bank met de meest aantrekkelijke voorwaarden en de laagste rente.
Gerelateerde artikelen

Schulden versneld afbetalenSchulden versneld afbetalenOm grip te krijgen op uw financiën is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van de inkomsten en de uitgaven.

Reageer op het artikel "Van schulden af komen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-10-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!