InfoNu.nl > Financieel > Sparen > De belastingparadijzen voor zwart geld

De belastingparadijzen voor zwart geld

De belastingparadijzen voor zwart geld Waar zijn de nieuwe belastingparadijzen? Wie geen risico wil lopen op een hoge boete gaat voor de hoogste spaarrente in Nederland, maar er blijkt ook veel zwart geld op buitenlandse rekeningen te staan. De Belastingdienst weet het zeker: via vooral ook de trusts in belastingparadijzen en via geheime rekeningen is er veel zwart geld in het buitenland. Dat laatste weet hij via een geheime informant die met deze informatie veel geld opstrijkt. Er zijn allerlei maatregelen getroffen sindsdien die ook doorwerken in 2017, 2018 en 2019. Er lekt ook regelmatig wat uit via de SwissLeaks, LuxLeaks, Panama Papers, Paradise Papers en de BahamaLeaks.

Steeds minder belastingparadijzen in de wereld

Zwart geld: kies de hoogste spaarrente in Nederland

Wie zwart geld heeft en dat vrijwillig aan de Belastingdienst opgeeft via de inkeerregeling, moet nog steeds de achterstallige belastingen betalen. En dat kan flink oplopen, zeker als u al lange tijd uw geld buiten het vizier van de Belastingdienst heeft gehouden. Kijk, nu valt voor velen de vermogensrendementsheffing van 1,2% over het heffingsvrij vermogen nog wel mee. Maar als u met uw zwarte geld terug gaat naar de jaren voorafgaande aan de grote stelselwijziging van 2001, kan het aardig in de papieren lopen. Er geldt een navorderingstermijn op buitenlands geld van maar liefst 12 jaar.

De belastingparadijzen van staatssecretaris Wiebes

Maar wat is het alternatief. Als u gepakt wordt door de Belastingdienst krijgt u ook nog een forse boete die vanaf 2010 alleen maar zal oplopen. De overheid gebruikt hier de methode van beloning en straf: wie zich vrijwillig opgeeft wordt relatief beloond, wie gepakt wordt krijgt de roe. Wordt het dan niet eens tijd om uw zaken met een deskundige adviseur te bespreken. Immers de Belastingdienst weet het zeker, er is in het buitenland waarschijnlijk belasting te heffen over ongeveer 30 miljard euro aan nieuw geld. Allemaal in het geniep gestald in belastingparadijzen en dat is twee keer zo veel als eerder werd gedacht.

Zwart geld op buitenlandse rekening in een belastingparadijs

En dat geeft meteen aan dat er vele soorten van zwart op buitenlandse spaarrekeningen zijn. Allereerst de bedragen die ooit, vaak in de vorige eeuw, naar het buitenland zijn doorgesluisd, om de enorme belastingdruk in ons land te ontwijken. Vaak gaat het om oudere mensen, die op vakantie wat geld meenamen. Of ze hadden er graag een extra reis naar Luxemburg of Zwitserland voor over om hun geld in die landen te plaatsen. Soms gaat het om de erfenis van een bijna vergeten rekening. Maar ook particulieren en bedrijven die fiscale constructies gebruiken om zo min mogelijk belasting te betalen. Deze belastingontwijking mag bovendien, zolang het maar geen belastingontduiking is.

Nieuwe belasting wetgeving

Maar door nieuwe belastingwetgeving vanaf 2010 lijkt de staatssecretaris wat eerst nog belastingontwijking was, te willen omzetten naar belastingontduiking. Wie zich eerst nog via de trust veilig waande voor de fiscus, kan straks alsnog de fiscus op bezoek krijgen. Dat betekent dat het grote geld nieuwe constructies gaat zoeken en nieuwe oorden gaat bezoeken. Dit is niet weggelegd voor Jan Modaal, die hier over de grens spaart. Bovendien ziet Jan Modaal de bankgeheimen in de ons omliggende landen sneuvelen, en neemt hij massaal geld op. Nederlanders doen dat, maar ook andere Europeanen zoals de Belgen en Italianen. Daarmee is het relatief gemakkelijke geld wel snel binnenboord, maar het grote geld niet. Een mooie tijd ook voor de vele adviseurs op het terrein van belastingwetgeving en fiscale constructies.

Hoogste spaarrente

Voor de relatief gewone man resteert het sparen tegen de hoogste rente bij Nederlandse banken. Of dat voor u de beste weg is, moet u zelf bepalen, maar u slaapt dan wel een stuk rustiger. De jacht op zwart geld gaat zeker door en daardoor komt een zwartspaarder in een steeds lastiger vaarwater.

Geen amnestie in 2017, 2018 en 2019 meer

Hoge boetes kunt u krijgen voor geld op een buitenlandse spaarrekening dat niet is aangemeld bij de Belastingdienst. Voor wie nog wil inkeren is het niet te laten. Tot 1 juli 2014 is er een amnestieregeling zwart geld. De laatste mogelijkheid waarschijnlijk en u krijgt te maken met een fors hogere boete op zwart geld. In 2017, 2018 en 2019 is er geen amnestie meer voor zwart sparen, wel de hoge boete.

De bekendste belastingparadijzen voor zwart geld

Het aantal belastingparadijzen in de buurt wordt kleiner maar ze zijn er nog steeds, alleen vaak wat verder weg. Denk aan Zwitserland, Dubai, Panama, Monaco, Brunei. Bekende belastingparadijzen zijn:
  • Amerikaans-Samoa;
  • Bahrein, Barbados;
  • Grenada;
  • Guam;
  • Zuid-Korea;
  • Macau;
  • De Marshalleilanden;
  • Mongolië;
  • Namibië;
  • Palau;
  • Panama;
  • Saint Lucia;
  • Samoa;
  • Trinidad en Tobago;
  • Tunesië;
  • De Verenigde Arabische Emiraten.

Bankieren in het buitenland

Er zijn nog zoveel manieren voor offshore bankieren en een belastingparadijs in het buitenland, maar u moet dan wel iets verder vliegen. De Panama Papers hebben weer eens de aandacht op Panama gevestigd, maar ook dat heeft tot gevolg dat Panama meer dan ooit in de gaten wordt gehouden. Het lekken gaat door, denk ook aan de Paradise Papers die volop in de publiciteit zijn geweest. Niet een klein lek, want het gaat om maar liefst 3,4 miljoen documenten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De belastingparadijzen voor zwart geld"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Bankgeheim
Schrijf mee!