InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaargeld naar kleine banken

Spaargeld naar kleine banken

Spaargeld naar kleine banken U kunt gerust sparen bij de kleine banken in 2019. Gaat u ook overstappen naar een andere bank voor een relatief hoge rente op uw spaargeld? Vaak is de spaarrente bij kleinere banken hoger dan bij de grote banken. Daarom stappen steeds meer mensen met hun spaargeld over naar een kleinere of middelgrote bank, maar naar welke bank dan? Een goed voorbeeld is de rente op spaargeld bij MoneYou of NIBC Direct die zeer aantrekkelijke spaarrekeningen hebben. MoneYou is bijvoorbeeld gewoon ABN AMRO, wel een andere naam dan de grootbank zelf, lijkt klein maar geeft wel een hogere rente.

Een slapende rekening betekent weinig rente

Veel Nederlands geld slaapt letterlijk bij de grotere banken. Sommigen hebben slapende rekeningen, anderen nemen genoegen met een zeer lage spaarrente en stappen niet over naar een andere bank. Spaarrentes veranderen ook regelmatig, waardoor u wel moet opletten en tijdig moet overstappen naar een betere spaarrekening. Maar ook dat is voor vele Nederlanders nog te veel werk. Daarom onderstaand in dit artikel ook een actueel overzicht met de hoogste spaarrente in Nederland, zodat u geen rente hoeft mis te lopen.

Sparen bij kleinere banken

Steeds meer zien we kleinere banken opkomen op de spaarmarkt. Ook allerlei buitenlandse instellingen als dependances van buitenlandse grootbanken. Ze zijn veilig, omdat ze ook onder de depositogarantiestelling van De Nederlandse Bank vallen.

MoneYou en de rente op spaargeld in 2019

MoneYou is een kleinere Nederlandse bank, maar heeft een grote broer. MoneYou is namelijk een dochteronderneming van ABN AMRO. De gewone spaarrekening bij MoneYou geeft 0,25% rente op de gewone internetspaarrekening en 0,4% op een spaardeposito. Aegon Bank scoort goed en NIBC ook. Bij al deze banken zijn de spaartegoeden flink gestegen.

De grotere banken en uw spaargeld

Toch is de verwachting, dat de grotere banken niet wakker liggen van deze kleinere banken. In Nederland wordt in totaal, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek voor 235 miljard euro gespaard. Het leeuwendeel komt dus bij de grootste banken, zoals als ABN AMRO, de ING en de Rabobank. Deze grote banken missen een paar miljard kennelijk niet, maar voor de burger is het verschil wel degelijk groot. De tendens om over te stappen is dus ingezet. Op zoek naar de hoogste spaarrente.

Hoe groot is uw bank, de grootbank in beeld

Een indeling van banken is ook te maken naar de grootte van hun balanstotaal. Uit onderstaande tabel blijkt dat de ING duidelijk de grootste bank is, gevolgd door ABN AMRO:

Banken in NederlandBalanstotaal
ING bank1332 miljard euro
ABN Amro667 miljard euro
Rabobank612 miljard euro
SNS Bank inclusief ASN Bank77 miljard euro
NIBC29 miljard euro
Van Lanschot Bankiers21 miljard euro
Triodos Bank2,5 miljard euro

De hoogste spaarrente op uw spaargeld

De hoogste spaarrente vindt u bij de middelgrote banken als de Knab bank, NIBC Direct en MoneYou. De rente op een spaarrekening of spaardeposito varieert in Nederland in januari 2019 tussen de 0% en 2%. Ook hier spaart u volkomen veilig tot een maximum van 100.000 euro per persoon, omdat al deze banken onder het depositogarantiestelsel vallen.

Slot hoge rente scoren bij een kleinere bank

Overstappen naar een spaarrekening bij een kleinere bank loont. Via internet is een spaarrekening met de hoogste spaarrente zo geopend. Uw spaargeld verdient de hoogste spaarrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaargeld naar kleine banken"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!