Spaargeld naar kleine banken

Spaargeld naar kleine banken U kunt gerust sparen bij de kleine banken in 2020. Gaat u ook overstappen naar een andere bank voor een relatief hoge rente op uw spaargeld? Vaak is de spaarrente bij kleinere banken hoger dan bij de grote banken. Daarom stappen steeds meer mensen met hun spaargeld over naar een kleinere of middelgrote bank, maar naar welke bank dan? Een goed voorbeeld is de rente op spaargeld bij LeasePlan Bank of NIBC Direct die aantrekkelijke spaarrekeningen hebben.

Een slapende rekening betekent weinig rente

Veel Nederlands geld slaapt letterlijk bij de grotere banken. Sommigen hebben slapende rekeningen, anderen nemen genoegen met een zeer lage spaarrente en stappen niet over naar een andere bank. Spaarrentes veranderen regelmatig, waardoor u wel moet opletten als u tijdig wilt overstappen naar een betere spaarrekening. Maar ook dat is voor vele Nederlanders nog te veel werk. Daarom onderstaand in dit artikel ook een actueel overzicht met de hoogste spaarrente in Nederland, zodat u geen rente hoeft mis te lopen.

Sparen bij kleinere banken

Nederland kent meerdere relatief kleine banken op de spaarmarkt. Ook allerlei buitenlandse instellingen als dependances van buitenlandse grootbanken. Ze zijn veilig, omdat ze ook onder de depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank vallen. Maar er zijn ook banken die ophouden te bestaan, zoals MoneYou. Bij de kleine banken kunt u meestal kiezen voor een gewone spaarrekening met een variabele spaarrente of voor een spaardeposito. De spaarrente op een spaardeposito zal in 2020 in de meeste gevallen een stuk meer rente geven dan een flexibele spaarrekening, zeker als u kiest voor een spaardeposito met een lange looptijd. Bekend om hun spaardeposito zijn bijvoorbeeld Nibc Direct en de LeasePlan Bank. Wie meer rente wil krijgen in 2020 kiest voor een spaardeposito, wie verwacht dat de spaarrente op korte termijn zal stijgen kan beter kiezen voor een flexibele spaarrekening. Een flexibele spaarrekening profiteert van een rentestijging, terwijl de rente op een spaardeposito gedurende de looptijd van het deposito vast ligt.

De grotere banken en uw spaargeld

Toch is de verwachting, dat de grotere banken niet wakker liggen van deze kleinere banken. In Nederland wordt in totaal, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek voor bijna 390 miljard euro gespaard (augustus 2020, DNB). Het leeuwendeel komt dus bij de grootste banken, zoals als ABN AMRO, de ING en de Rabobank terecht. Deze grote banken missen een paar miljard kennelijk niet, maar voor de burger is het verschil wel degelijk groot. De tendens om over te stappen is dus ingezet. Op zoek naar de hoogste spaarrente.

Hoe groot is uw bank, de grootbank in beeld

Een indeling van banken is ook te maken naar de grootte van hun balanstotaal. Uit onderstaande tabel blijkt dat de ING duidelijk de grootste bank is, gevolgd door de Rabobank en ABN AMRO (schatting voor 2020):

Banken in NederlandBalanstotaal
ING bank890 miljard euro
Rabobank590 miljard euro
ABN Amro380 miljard euro
Volksbank61 miljard euro
NIBC22 miljard euro
Van Lanschot Bankiers14 miljard euro
Triodos Bank11 miljard euro

De hoogste spaarrente op uw spaargeld

De hoogste spaarrente vindt u bij de middelgrote banken als NIBC Direct en LeasePlan Bank. De rente op een spaarrekening of spaardeposito varieert in Nederland in januari 2020 tussen de 0% en 0,85%. Ook hier spaart u volkomen veilig tot een maximum van 100.000 euro per persoon, omdat al deze banken onder het depositogarantiestelsel vallen.

Slot hoge rente scoren bij een kleinere bank

Overstappen naar een spaarrekening bij een kleinere bank loont. Via internet is een spaarrekening met de hoogste spaarrente zo geopend. Uw spaargeld verdient de hoogste spaarrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaargeld naar kleine banken"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-10-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2020
Schrijf mee!