InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarvormen – Deposito en spaardeposito

Spaarvormen – Deposito en spaardeposito

Spaarvormen – Deposito en spaardeposito Zeker wanneer mensen jong zijn, leggen ze maandelijks een vast bedrag opzij voor de toekomst. Heel veel mensen sparen, zeker omdat het handig is. Wie ooit een huis wilt kopen, of voor zichzelf wilt beginnen, is goed gebaat bij een opgespaard vermogen. Sparen kan op veel verschillende manieren. Deposito’s – of lange termijn spaarrekeningen – is er één van.

Deposito

Deposito betekent ‘in bewaring geven’. In vroegere tijden werd de term veel gebruikt als mensen spullen en bezittingen afgaven aan een bank. Toch is deposito hiermee een vrij algemeen begrip. Tegenwoordig is deposito echter ook een veel gebruikte afkorting voor spaardeposito. Het komt er bij spaardeposito op neer dat je je geld in bewaring geeft aan de bank. In dat geval is het geven van dit geld de handeling, die met deposito wordt bedoeld. Maar ook het geld zelf, dat in bewaring is gegeven, wordt deposito genoemd.

Banken en deposito

Een bank is niet alleen maar de plaats waar je je geld kwijt kunt. Ze hebben er tegenwoordig wel wat meer te doen dan alleen het geld bewaren van hun spaarders. De banken van vandaag zijn complete bedrijven, met een commerciële inslag. Want het is ook banken voornamelijk om de winst te doen. Zo is een van hun functies de zogenoemde kassiersfuncties. Het komt erop neer dat de banken het geld van hun cliënten in ontvangst nemen en daarmee de verplichting op zich nemen om het geld weer uit te moeten keren wanneer daar om gevraagd wordt. Met het geld is de bank in staat om beleggingen te financieren, zaken te doen of bepaalde overnames te financieren, die op den duur winstgevend zijn. De spaarder profiteert hiervan mee in de vorm van rente.

Niet alleen geld

Het gaat bij deposito overigens niet alleen om geld. Het kan ook om goederen gaan, die in bewaring gegeven worden. Een voorbeeld zijn certificaten van aandelen en obligaties, maar ook andere waardevolle zaken - zoals familiejuwelen, diamanten of schijfjes met bepaalde (bedrijfs)informatie - worden door de banken in bewaring genomen.

Bankiersfunctie

In tegenstelling tot bedragen die gestort worden op een betaalrekening – en die normaal gesproken bedoeld zijn voor normale betalingen – worden spaartegoeden bij een deposito niet zomaar aangesproken. De bank kan deze bedragen namelijk uitgeven aan derden. Hierdoor is de bank bezig met een andere functie, namelijk haar bankiersfunctie. Door te investeren en te sponsoren verdient de bank geld. Omdat ze daarbij gebruik maakt van het geld van haar cliënten, worden die beloont met rente over het deposito.

Vreemde valutadeposito

Naast het normale deposito wordt er in sommige gevallen ook gesproken van het vreemde valutadeposito. Het komt in principe op hetzelfde neer. Een geldbedrag is als deposito opgenomen in een spaardeposito. Het enige verschil is dat het geldbedrag niet in euro’s is ondergebracht. Bij het onderbrengen van saldo’s in andere valuta’s is het wel van belang te weten dat daarbij valutarisico wordt gelopen. Want de valuta die op een rekening staat, kan naarmate de tijd vordert veel minder waard worden. Denk aan de wisselende koersen tussen de euro en de dollar om daar een voorbeeld van te hebben.
Gerelateerde artikelen
Top deposito rente 2019Top deposito rente 2019Een top deposito in 2019 geeft tot 1,9% rente, een hoog rendement. Dat is veel meer rente dan de spaarrente op een gewon…
Welk spaardeposito kiest u het besteWelk spaardeposito kiest u het besteWelk spaardeposito of welk termijndeposito kiest u in 2019 voor een mooi rendement? Een spaardeposito of termijndeposito…

Reageer op het artikel "Spaarvormen – Deposito en spaardeposito"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 03-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!