InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarbank & hoge spaarrente leidt tot rat race

Spaarbank & hoge spaarrente leidt tot rat race

Spaarbank & hoge spaarrente leidt tot rat race Op de spaarmarkt is inmiddels een echte rat race ontstaan: wie de hoogste spaarrente biedt, lijkt verzekerd van de meeste nieuwe spaarders in Nederland. Banken als NIBC Direct, de Bank of Scotland en MoneYou zijn duidelijke koplopers in de race. Op zoek naar een hoge spaarrente of in ieder geval meer dan wat uw eigen bank aan rente geeft? Kijk ook naar een langdurig deposito bij NIBC want dan krijgt u zeker een hoge spaarrente. De spaarrente stijgt momenteel.

Spaarbank en spaarmarkt

De spaarmarkt in Nederland is steeds meer een vraag markt geworden. De consument dicteert steeds meer hoe hoog een spaarrente zou moeten zijn, wil hij overstappen naar een andere bank. Want een Nederlander stapt niet zo snel over naar een andere bank. Vaak bang voor allerlei administratieve beslommeringen en gedoe. Maar als het renteverschil groot genoeg is, gaan we wel. En omdat nogal wat banken geld nodig hebben, zijn ze inmiddels tot veel bereid.

Hoogste rente

Hoeveel mensen overstappen naar een ander spaarbank, weten we eigenlijk niet zo goed. Soms komt het naar buiten, wanneer bijvoorbeeld de Rabobank meldt veel extra spaargeld te hebben ontvangen van nieuwe spaarders, die eerst nog bij andere grote banken zaten, zoals Fortis en ABN AMRO. Deze overstappers kiezen voor de A status van de Rabobank, en dus veiligheid. Het ligt niet voor de hand dat deze overstappers weer snel een overstap zullen maken naar een nieuwe spaarbank, zoals NIBC Direct. Toch geeft NIBC een mooie rente.

NIBC Direct

NIBC Direct moet het waarschijnlijk van een ander soort spaarder hebben. De actieve, meest wat jongere spaarder, die bereid is om een gokje te wagen. De spaarder ook, die wanneer een ander een fors hogere spaarrente biedt, waarschijnlijk weer overstapt. Daarmee houden de prijsvechters elkaar ook gevangen in een soort rat race. Je moet om je nieuwe spaarders te behouden, niet één keer de hoogste rente bieden, maar blijvend. En nog mooier wordt het, wanneer de mensen bereid zijn om hun geld langer vast te zetten op een termijndeposito. NIBC heeft meerdere deposito's, zelfs met een korte looptijd van drie maanden (juni 2015):
  • 3 maanden: 1,30%;
  • 6 maanden:1,35%;
  • 9 maanden:1,40%;
  • 1 jaar: 1,50%;
  • 2 jaar: 1,60%;
  • 3 jaar:1,65%;
  • 4 jaar: 1,75%;
  • 5 jaar: 1,80%;
  • 6 jaar: 1,80%;
  • 7 jaar: 1,80%;
  • 8 jaar: 1,85%;
  • 9 jaar: 1,90%;
  • 10 jaar: 2,00%.

Andere spaarbank

Het speelveld op de spaarmarkt is in korte tijd veranderd. Eerst waren het kleine vooral Turkse banken en de Amsterdam Trade bank, die in verhouding hoge spaarrentes boden. Nu is het betrekkelijk stil omtrent banken als Yapikredi, de Garantibank en andere. Zouden die iets merken van spaarders die overstappen. Moeten die niet ook snel hun spaarrente verhogen. Of gokken ze erop dat spaarders genoegen zullen nemen met inmiddels relatief lagere rentes. Wat gaan andere banken doen.

Spaanse Banestobank

Dat banken tot veel bereid zijn om spaarders aan te trekken, bewees de Spaanse Banestobank. Bij het openen van een depositorekening met een looptijd van twee tot drie jaar krijgen klanten afhankelijk van de hoogte van de inleg een scooter of auto cadeau. Werkelijk waar:
  • Een Citroën C2, C3 en C4 voor een inleg van respectievelijk 99.000, 120.000 en 160.000.
  • Een scooter Piaggio Fly 50 bij een inleg vanaf 18.000.
  • Een X7 vanaf 33.000 duizend euro.
  • Een Vespa GTS voor een bedrag vanaf 38.000.

Slot

Zo erg als bij de Spaanse Banestobank is het hier nog niet, maar wie weet wat de krediet crisis ons nog zal brengen. En met de huidige garantie van De Nederlandsche Bank voor spaargeld van maximaal 100.000 euro per persoon en per instelling, loopt de spaarder die overstapt betrekkelijk weinig risico. Dus, wat let u.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrente NIBC DirectSpaarrente NIBC DirectNIBC Direct is een bekende online bank met een relatief hoge rente ten opzichte van de grootbanken. Deze hogere spaarren…
Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Al in oktober 2008 is in Nederland de garantie voor een deposito voor een periode van 1 jaar verhoogd naar 100.000 euro.…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
IJslandse spaarbanken: Icesave, Kaupthing en GlitnirIJslandse spaarbanken: Icesave, Kaupthing en GlitnirDe actieve spaarder in ons land moet steeds weer nieuwe namen onthouden. Nu hebben de IJslandse banken Nederland ontdekt…
De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)De hoogste vaste spaarrente krijgt u vooral op een termijnrekening, termijndeposito of spaardeposito. Bij welke bank moe…

Reageer op het artikel "Spaarbank & hoge spaarrente leidt tot rat race"

Reactie

Victorho (infoteur), 16-09-2008 22:44 #1
Bij de Postbank kun je geloof ik alleen met rentepunten een auto goedkoop krijgen, dus Spaanse taferelen zie ik niet snel verschijnen hier. Zou fijn zijn als de Rabobank ipv gratis mobieltjes gratis scooters weggeeft aan haar (vermogende) spaarders :-). Reactie infoteur, 17-09-2008
Zeg nooit nooit!

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!