InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Alternatief voor traditionele vormen van sparen

Alternatief voor traditionele vormen van sparen

Alternatief voor traditionele vormen van sparen Spaarders staan voor een probleem: de rente op beleggingen in veilige, vastrentende producten, zoals termijndeposito's en spaardeposito's is lager dan de verwachte inflatie op middellange termijn. Daardoor is de reële rente, de rente minus inflatie dus, negatief. Ons spaargeld verliest voortdurend aan koopkracht. En wie denkt dat de rente niet verder kan dalen, heeft buiten de Europese Centrale Bank (ECB) gerekend. Voor spaarders betekent het opkopen van obligaties een nieuwe ronde in de strijd voor vermogensbehoud.

Spaarders geconfronteerd met aanhoudend vermogensverlies

De rente-inkomsten die kunnen worden behaald met belegging in vastrentende waarden, liggen onder de inflatie op middellange termijn. De rentebijschrijving mag dan leiden tot een kleine nominale groei op de spaar- of depositorekening, op de langere termijn verliest het geld steeds meer aan koopkracht, dan er wordt bijgeschreven aan rente. Goed beschouwd, treedt er dus een geleidelijk vermogensverlies op. Met recht kan men zich onder die omstandigheden afvragen of sparen nog zin heeft. Hoe catastrofaal dat in totaal voor Nederlandse spaarders is, is afhankelijk van de aannames over de inflatieontwikkeling en de bestaande rentecontracten. Maar zelfs voorzichtige ramingen gaan in de miljarden euro's. Als de periode van lage rente nog verder aanhoudt, neemt het schade-potentieel geleidelijk toe.

Nadenken over alternatieven voor traditionele vormen van sparen

In de nasleep van de financiële crisis, hebben veel consumenten hun geld belegd in vastrentende waarden. Op dat moment waren de rentetarieven voor nagenoeg risicovrije beleggingen nog 3 tot 4%, wat voor conservatieve beleggers zeer bevredigend was. Anno 2015 is de situatie fundamenteel anders. Veel spaarders zijn daar nog niet op ingesteld en storten vrijkomend kapitaal vaak op de toch al goed gevulde spaarrekening. Maar bij onze oosterburen bijvoorbeeld, is er al sprake van banken die hun klanten een bewaarloon voor deposito’s in rekening brengen, niets meer of minder dan een negatieve rente of strafrente. We doen er daarom goed aan om na te denken over alternatieven voor het traditionele sparen.

Zijn er wel alternatieven voor sparen?

Dat is nog maar de vraag. Er is een breed gebied van potentiële spaaralternatieven, maar op grond van de actuele renteniveau’s vallen gewone spaarrekeningen en staatsobligaties al af. Bekeken vanuit het perspectief van onze Minister van Financiën Dijsselbloem, is de actuele situatie fantastisch: de staat kan nagenoeg voor niets geld lenen. Bekeken vanuit het perspectief van spaarders en beleggers, is dit soort beleggingen uitermate oninteressant geworden. Op de obligatiemarkt bestaan er weliswaar nog interessante opties maar dan moet je over de grenzen heen kijken en bepaalde valutarisico's op de koop toe nemen.

Waarom zijn beleggers bereid zulke lage rentes te accepteren?

Wel, daar zijn verschillende redenen voor. Veel particuliere beleggers zijn door de kapitaalmarkt-onrust van de afgelopen jaren kopschuw geworden. En uiteraard komen daar geopolitieke risico's, zoals in Oost-Europa of het Midden-Oosten nog als extra factor van zorg bij. Spaarders en beleggers willen nu alleen nog zekerheid, het maakt niet uit tegen welke prijs. En bankdeposito's en staatsobligaties gelden nog altijd als absoluut veilig. Maar ook voor banken en institutionele beleggers zoals verzekeringsmaatschappijen, zijn er als gevolg van de aangescherpte regels voor de financiële sector (hogere kapitaaleisen) goede redenen om tegen lage rente staatsobligaties te kopen. Daar komt nog bij dat de Europese Centrale Bank (ECB) aan banken veel geld tegen een record-lage rente ter beschikking stelt, maar daarvoor als zekerheid staatsobligaties verlangt. Ook dat is een stimulans voor banken om staatsobligaties te kopen, ondanks de lage rente.

Wat betekent dat concreet voor spaarders?

Weliswaar is de inflatie op het moment van schrijven (februari 2015) zeer laag (0,1%), maar men rekent ermee dat die op middellange termijn rond 1,5 à 2 procent zal schommelen. Houden we als gemiddelde rendement voor veilig belegde gelden ongeveer één procent per jaar aan, dan verliest dat geld jaar na jaar ongeveer één procent aan koopkracht. En dan wordt nog geen rekening gehouden met de fiscale aspecten voor de wat grotere vermogens.

We hebben dus een compleet nieuwe en ongekende situatie op de kapitaalmarkten. Dit heeft tot gevolg dat spaarders voor zichzelf moeten nagaan hoe ze met deze buitengewone omstandigheden willen omgaan. Spaarders die tot dusver zonder risico's hebben belegd moeten accepteren dat de spaarrente nagenoeg bij 0% ligt en dat ze in reële termen, na aftrek van de inflatie (en belasting) geld verliezen. Wie een hoger rendement wil behalen, moet bereid zijn meer risico's aan te gaan, wat echter automatisch hogere fluctuatie binnen zijn vermogen met zich mee kan brengen.

Mogelijkheden voor particuliere beleggers om aan de lage rente te ontsnappen

Door vermogensbeheerders wordt meermaals gewezen op beleggen in aandelen, maar die vorm van beleggen is niet populair bij iedereen. Helaas heeft ons land nog geen aandelencultuur zoals in de Verenigde Staten. Veel Nederlandse spaarders zien een belegging in aandelen nog steeds als speculatie. Reden daarvoor waren vooral de jaren 1999 tot 2003, toen aan de beurzen volledig irrationeel en speculatief werd aangekocht, de aandelenmarkten instortten en veel particuliere beleggers hun geld verloren. Maar anno 2015 zijn aandelen, als we kijken naar de de koers-winstverhouding, veel beter gewaardeerd en vele malen goedkoper dan alternatieve beleggingen in vastgoed of de obligatiemarkt.

Niet op het verkeerde moment instappen

Cruciaal is het om voldoende spreiding aan te brengen en niet uitsluitend te focussen op Nederland, maar om wereldwijd te beleggen. Om het risico te minimaliseren om op het verkeerde moment in te stappen, moeten aankopen in termijnen worden gedaan en kan wellicht voor een maandelijkse storting worden geopteerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Wat is bonus sparen: voordelen en nadelen?Vele banken bieden bonus sparen aan. Wat is bonus sparen in 2018? Hoe werkt deze manier van sparen? Wat zijn de voordele…
Wat zijn klim spaarproducten?Wat zijn klim spaarproducten?Klim spaarproducten, ook wel klim spaardeposito genoemd, zijn in 2011 door enkele Nederlandse banken geintroduceerd. Het…
Sparen: Voor- en nadelenSparen: Voor- en nadelenSparen is een manier van omgaan met geld waar veel mensen in Nederland weinig mee doen. Rente verhogingen van de bank zo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alternatief voor traditionele vormen van sparen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Sparen
Schrijf mee!