InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gratis geld lenen bestaat niet

Gratis geld lenen bestaat niet

Gratis geld lenen bestaat niet Wanneer is er sprake van te weinig geld? Op het moment dat u niet in staat bent om op vakantie te gaan, of die nieuwe auto te kopen? Of is er te weinig geld als u niet meer kunt voorzien in de belangrijkste behoeften, zoals wonen, eten en drinken? In welk geval u ook van plan bent geld te lenen, er zijn altijd wat aandachtspunten.

Snel veel geld lenen

De meeste mensen die geld willen lenen, willen dat snel. En in sommige gevallen gaat het om veel geld. Dat is een grote valkuil, want wie geld leent krijgt te maken met een schuld. Hoe groter het bedrag, hoe groter de schuld. Maar ook de snelheid waarop het geld geleend wordt, is van groot belang op de uiteindelijke kosten. Snel geld lenen is duurder dan wanneer u dit wat tijd geeft, want er moet veel werk verzet worden om de lening rond te krijgen.

Concurrentie

Er is veel concurrentie onder de geldschieters, die veelal ook via de televisie reclame maken. Mede door deze aandacht wordt de indruk gewekt dat geld lenen de normaalste zaak van de wereld is. Dit kan ook een valkuil zijn. Want wanneer u niet persé hoeft te lenen, doet u het dan ook niet! Geld lenen is nooit gratis en zal dat ook niet worden. Maak liever eerst uw eigen geld helemaal op, voordat u begint te lenen.

Door de vele concurrentie kunnen de geldschieters niet anders dan lage rente bieden. Dit komt u natuurlijk goed uit. Ga voor uzelf toch na of het wel verstandig is om met bepaalde instanties in zee te gaan.

Gratis lenen bestaat niet

Gratis geld lenen? Tenzij u van bekenden bijvoorbeeld familie leent, is lenen over het algemeen niet gratis. En vreemde mensen die u gratis geld aanbieden zullen daar ook vast hun reden voor hebben. Wanner u geld leent, bent u altijd duurder uit. Sta daarbij stil wanneer u een lening afsluit.

Kleine lettertjes

Bij het tekenen van een contract om een lening rond te krijgen, is het ook van belang u te verdiepen in de kleine lettertjes. Met andere woorden; zorg dat u voor uzelf duidelijk hebt wat u wilt, maar ook wanneer u denkt terug te kunnen betalen. Meestal wordt namelijk gewerkt met termijnen en geldschieters houden er doorgaans niet van als die termijnen niet worden nagekomen. Een puntje van attentie, dus.

Conclusie

Geld lenen lijkt aan de orde van de dag, maar is het zeker niet. Geld lenen is een risico nemen, want wie kan u garanderen dat u binnen de afgesproken tijd in staat bent het geld terug te betalen? Door onderlinge concurrentie bent u bij sommige geldschieters inderdaad goedkoper uit, maar geld lenen zal altijd geld kosten. Geen enkele bank of instelling zal het u cadeau doen!
Gerelateerde artikelen
Lenen van een klein bedragLenen van een klein bedragEen klein bedrag lenen was nog nooit zo gemakkelijk en daardoor ook nooit zo verraderlijk als nu. Vergeet minimale bedra…
Hoe kun je 1.500 euro lenen?Soms komt het voor dat je een klein bedrag moet lenen. Een bedrag van 1.500 euro lenen is niet moeilijk en kan bij veel…

Reageer op het artikel "Gratis geld lenen bestaat niet"

Reactie

Financieren (infoteur), 13-07-2009 13:12 #1
Goed artikel, de risico's merkt men pas later, dus goed om bovenstaande te publiceren. Reactie infoteur, 14-07-2009
Een veel gemaakte fout bij lenen, inderdaad. Voorkomen is beter dan genezen!

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 31-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!