InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De renteloze lening

De renteloze lening

De renteloze lening Een renteloze lening kennen de meeste consumenten alleen als ze geld lenen van familie of vrienden, want dan is het gebruikelijk dat men afziet van het rekenen van rente. Wie evenwel geld bij een bank leent, komt er niet omheen om voor de lening rente te betalen. Dat is niet verwonderlijk want daarmee verdienen banken hun geld.

Nul-procent-financiering bij autodealers

Toch heeft zich in de afgelopen jaren een nieuwe trend in kredieten gemanifesteerd. Het is voor de consument niet langer onmogelijk om een lening zonder rente te krijgen. Begonnen is dat bij de autodealers. Die adverteerden regelmatig met financieringen, waarbij klanten geen rente hoefden te betalen. Die zogenaamde nul-procent-financiering bood de betrokken handelaren voor een korte periode veel omzet. En dat was precies de bedoeling ervan.

Een nul-procent-financiering geldt altijd slechts tijdelijk en voor specifieke (meestal ietwat moeilijker verkoopbare voertuigen). Dat lokt klanten naar de zaak en stimuleert de koopbeslissing. Toch is het niet zo dat de autobank de lening zonder rente verstrekt. Het verschil met de gangbare marktrente laat ze betalen door de fabrikant en de dealer. Daarvan merkt de klant niet direct iets, maar hij kan het wel indirect vaststellen. De handelaar die bij een nul-procent-financiering doorgaans hoge advertentiekosten maakt, zal niet gauw bereid zijn om de klant ook nog een hoge korting op de prijs van de auto te geven.

Krediet zonder rente bij handelszaken

Ook bij andere handelaren vindt het steeds meer ingang om klanten met leningen zonder rente te lokken. Speciaalzaken voor elektronica en meubelzaken zijn toonaangevende aanbieders als het erom gaat om op die manier de verkoop van goederen te bevorderen.

Vaak wordt een renteloze financiering tegen bepaalde voorwaarden aangeboden. Meestal vanaf een bepaald aankoopbedrag en alleen voor een specifieke looptijd. Dat maakt de aankoopbeslissing voor veel consumenten een stuk gemakkelijker en komt de afzet van producten ten goede. Het renteverschil dragen in dit geval de betrokken handelaren. Klanten moeten erop letten dat de prijzen voor de goederen die ze kopen met een renteloze lening wel marktconform zijn.

Fiscale behandeling renteloze lening aan familie

Zoals al in de inleiding werd aangegeven, is het ook bij het verstrekken van bijvoorbeeld leningen aan de kinderen niet ongebruikelijk om dat in de vorm van een renteloze lening te doen. Met deze, overigens volkomen legale leenconstructies, beogen geldgevers vaak om vermogen fiscaal gunstig over te hevelen naar volgende generaties.

Maar wie geld uitleent zonder daarvoor een vergoeding in de vorm van rente te vragen bevoordeelt daarmee de ontvangende partij. Bij een “normale” geldverstrekker zou immers wél rente verschuldigd zijn. Tot 2010 werd dat voordeel door de fiscus niet als schenking aangemerkt zolang de lening direct opeisbaar was. Maar in de nieuwe successiewet die vanaf 1 januari 2010 van kracht is, wordt het voordeel bij een renteloze lening wél als schenking beschouwd, ongeacht de rente die in rekening wordt gebracht.

Doorgaans is het daarom voordeliger als bijvoorbeeld ouders het bedrag van een voorgenomen lening in eigen zak houden en het rendement daarvan aan hun kinderen schenken. Bedragen tot € 5.000,- vallen immers geheel binnen de vrijstelling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De renteloze lening"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 06-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Rente van A tot Z
Schrijf mee!