InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Krediet van particulieren steeds populairder

Krediet van particulieren steeds populairder

Krediet van particulieren steeds populairder Een alternatief voor een lening bij de bank is het krediet van particulieren aan particulieren. Veel mensen die door de bank afgewezen worden, kunnen op die manier toch een lening krijgen.

Lenen van particulieren is lenen zonder BKR

De ook als P2P-krediet (peer-tot-peer) bekend staande leningvorm kan mensen op verschillende wijzen worden aangeboden. Ook krediet dat door familie en vrienden wordt verstrekt, kan worden beschouwd als krediet van particulier aan particulier, zónder BKR-toetsing. Want vrienden en bekenden zullen geen informatie bij het Bureau Krediet Registratie inwinnen als ze een vriend willen helpen. Ze doen dat als vriendendienst.

Schriftelijke kredietovereenkomst blijft ook bij vriendendienst noodzakelijk

Toch moeten er ook bij een lening zonder tussenkomst van een bank een aantal zaken goed worden geregeld, want zoals we allemaal weten houdt vriendschap vaak op als er geld in het geding is. Ook bij een lening tussen vrienden moet een kredietovereenkomst worden opgemaakt, zodat de voorwaarden voor terugbetaling altijd glashelder zijn. Anders kan door het krediet wel eens snel een einde komen aan de vriendschap als zich een partij niet houdt aan wat is overeengekomen. Wie geld leent aan een vreemde of zelf geleend geld aanneemt, zou altijd moeten aandringen op de juridische afzekering van die lening.

Online platforms bemiddelen in krediet van particulieren

Sedert enige tijd bemiddelen ook een aantal internetplatforms zoals dat van Smava bij leningen van particulieren aan particulieren. Op die manier kan grotere zekerheid worden geboden:
  • enerzijds heeft de kredietgever meer zekerheid dat de lener zijn verplichting tot terugbetaling nakomt;
  • anderzijds is voor de kredietnemer zeker dat de lening tot uitbetaling komt .

Aangezien kredietbemiddelaars op bedoelde platforms altijd staan op een zeer nauwkeurige kredietovereenkomst, hebben beide partijen de garantie dat hun belangen optimaal gewaarborgd zijn.

De voordelen van lening tussen particulieren

Wie voor zichzelf kansen ziet in een lening van particulieren, kan dat heel eenvoudig verwezenlijken via platforms die daarbij bemiddelen. Mensen die over kapitaal beschikken dat ze liever niet bij banken beleggen, lenen via deze platforms hun geld uit aan privépersonen. De reden daarvoor kan zijn dat ze de banken niet vertrouwen of verwachten een betere rente te maken dan de banken bereid zijn te betalen. En mensen die op zoek zijn naar een lening, kunnen daarvan profiteren. Bij kredietplatforms kan iedereen die geld ter beschikking stelt zelf bepalen aan welke personen zij hun geld als lening toevertrouwen.

Hoe moet men als geldlener zijn kredietwaardigheid aantonen?

Kredietzoekenden moet zich registreren en aan potentiële kredietverstrekkers informatie verstrekken die hen vertrouwen kan geven. De reden van de kredietaanvraag is ook erg belangrijk. Zo kan elke kredietverstrekker zien waarvoor het geld wordt aangewend.

Krediet aan particulieren moet voldoende zekerheden bieden, zodat de geldgever erop kan vertrouwen het geld ook weer zonder problemen terug te ontvangen. Zo moet de kredietnemer heel gedetailleerd benoemen:
  • welk beroep hij uitoefent;
  • welke inkomsten hij heeft;
  • welke zijn maandelijkse uitgaven zijn.
Hij moet met andere woorden aantonen dat er voldoende overschiet van zijn huishoudbudget om de terugbetaling van de lening te garanderen.

Daarnaast kan de lener aangeven bij welke andere bronnen men navraag kan doen over zijn kredietwaardigheid. Hoe meer men de kredietverstrekker over zichzelf verraadt, hoe meer men erop kan vertrouwen dat zijn kredietaanvraag ook daadwerkelijk wordt gehonoreerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Krediet tussen particulieren nieuwe trend in lenen?Krediet tussen particulieren nieuwe trend in lenen?Banken worden steeds strenger bij hun kredietverstrekking. Pogingen om elk denkbaar risico te vermijden, leiden tot onge…
Krediet van particulier aan particulierKrediet van particulier aan particulierMeestal doe je een beroep op een bank als je iets met een lening wil financieren. Nóg zijn banken de grootste geldschiet…
Snel krediet krijgenSnel krediet krijgenMet snel-krediet worden leningen bedoeld die in tegenstelling tot reguliere leningen snel, doorgaans binnen 24 uur, word…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Krediet van particulieren steeds populairder"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 01-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen met BKR
Schrijf mee!