Tips voor een succesvol kredietgesprek
Veel consumenten die geld nodig hebben, hebben vaak moeite met de weg naar de bank. Toegeven dat men krap bij kas zit, leidt ertoe dat bankklanten zich als een bedelaar voelen. Daarnaast is er vaak de ongegronde angst voor een slechte BKR-notering.
Geld uitlenen kernactiviteit van banken
Maar het aangaan van een lening, per slot van rekening is het een gewoon financieel product, heeft absoluut niets minderwaardigs. Geld uitlenen is een kernactiviteit van banken, het is met een duur woord hun "core business". Banken zijn afhankelijk van kredietnemers. Niet voor niets is het segment voor
persoonlijke leningen zo´n fel bevochten markt. Beschouw uzelf daarom in een kredietgesprek niet als bedelaar, maar als potentiële koper, die ook andere aanbieders heeft om uit te kiezen.
Wijze van kredietbeoordeling kan per bank verschillen
Banken besluiten bij een
kredietaanvraag allemaal verschillend. Bij kredietverstrekking bestaan er immers instituut-afhankelijke methoden van
kredietbeoordeling:
- aan de ene kant zijn er de traditionele commerciële banken en spaarbanken, die zelfs bij een uitstekende kredietwaardigheid liefst nog aanvullende zekerheden als onderpand zouden zien;
- anderzijds zijn er de gespecialiseerde kredietinstellingen, die de lening simpelweg afhankelijk stellen van een lopende arbeidsverhouding en overlegging van drie recente loonstrookjes. Deze gulle wijze van kredietverlening kent natuurlijk ook een groter risico dat leningen niet worden terugbetaald. Dit feit komt tot uiting in de hogere rentes van die financieringsinstellingen.
Het kredietgesprek
In het gunstigste geval heeft men een lening nodig omdat het zinvoller is om een
nieuwe auto te financieren, dan om spaartegoed daarvoor aan te spreken. In dat geval is de klant koning.
Toegegeven, het wordt al moeilijk als men het geld écht nodig heeft. Maar ook in dat geval bent u klant, geen bedelaar. Vooral in dat laatste geval is het nuttig om uzelf goed voor te bereiden op het kredietgesprek:
- formuleer voor uzelf alvast waarom u het geld nodig heeft en bedenk goede argumenten die ervoor pleiten om de lening te accorderen. Noteer die argumenten;
- stel een overzicht op van al uw inkomsten en uitgaven over de afgelopen 3 maanden en voeg de loonafrekeningen daarbij;
- ga na op welke uitgaven u eventueel nog kunt bezuinigen en welke u eventueel kunt stoppen, zoals wellicht clublidmaatschappen. Noteer die of markeer ze in het uitgavenoverzicht;
- controleer vóór het gesprek de actuele rentetarieven op internet. Hoe langer bij een lening met terugbetaling in termijnen de looptijd is, hoe hoger enerzijds de rente en hoe lager anderzijds de maandelijkse aflossingstermijnen, aangezien de terugbetaling langer duurt. Bepaal welk tarief voor u aanvaardbaar is en noteer binnen welke bandbreedte zich de maandtermijnen mogen bewegen.
Een dergelijke grondige voorbereiding toont naar de bank aan dat u in boekhoudkundige aangelegenheden zorgvuldig te werk gaat. Dat is een belangrijk aspect!
Krediet, ook een kwestie van geloofwaardigheid
Tijdens het kredietgesprek zal de bankadviseur doorgaans alle gegevens in een computermodel invoeren. De controle van uw
kredietwaardigheid wordt automatisch uitgevoerd en heeft eigenlijk niets meer van doen met de term “krediet”. Het woord is afgeleid van het Latijnse “credere” en betekent “geloven”.
Ondanks alle automatisering in de kredietverlening kan op dit moment uw grondige voorbereiding worden beloond. Want zelfs als de PC een minder positieve kredietwaardigheid uitwijst, zit per slot van rekening aan de andere kant van het bureau een mens die kredieten moet verkopen. En bij een grondige voorbereiding overtuigt u hem gemakkelijker.