InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening afsluiten voor een verbouwing

Lening afsluiten voor een verbouwing

Lening afsluiten voor een verbouwing U kunt een verbouwing financieren met een tweede hypotheek, maar u kunt ook kiezen voor een vorm van krediet. De rente op deze leningen is hoger dan bij een tweede hypotheek, maar het voordeel is dat u niet naar de notaris hoeft. Over het algemeen wordt er een tweede hypotheek afgesloten om een verbouwing te financieren. In het geval van kleine verbouwingen, kan het aantrekkelijker zijn om een doorlopend krediet of een persoonlijke lening af te sluiten om de kosten te dekken. Een groot nadeel is, dat u meer rente moet betalen. Het voordeel is dat u minder kosten hoeft te maken om de financiering rond te krijgen.

Lening afsluiten voor een verbouwing

U kunt zelf kiezen voor de beste lening en bank waar u het wenst af te sluiten. Dit hoeft niet de bank te zijn waar ook de hypotheek loopt. U hoeft niet naar de notaris, want het huis gaat niet als onderpand dienen. U moet er wel voor zorgen dat u aan de Belastingdienst kunt aantonen dat u het geleende geld uitgegeven hebt ten behoeve van het huis. Indien u dit niet kunt aantonen, is de betaalde rente niet fiscaal aftrekbaar. De betaalde rente kunt u in uw jaarlijkse aangifte meenemen als betaalde hypotheekrente.

In tegenstelling tot een tweede hypotheek, zal de lening wel op korte termijn moeten worden afbetaald, om de kosten dragelijk te houden. U moet namelijk over deze lening een rente betalen die op kan lopen tot boven de 10 procent. Daarnaast gaat de bank er ook vanuit dat u de lening af gaat betalen binnen een paar jaren.

Vanaf welke bedrag is het verstandiger om een tweede hypotheek af te sluiten?

Bij een grote verbouwing is het verstandiger om een tweede hypotheek af te sluiten. Voor een verbouwing tot 10.000 is het in veel gevallen aantrekkelijker om een lening af te sluiten. In het geval het om een groter bedrag gaat, kan het uit om taxatiekosten, afsluitprovisie en notariskosten te maken om een tweede hypotheek af te sluiten. De rente voor een reguliere lening bedraagt eenvoudige het dubbele van een tweede hypotheek.

Aflossing doorschuiven naar de einddatum van de hypotheek

Bij het afsluiten van een tweede hypotheek, kunt u de aflossing doorschuiven naar de einddatum. Bij het afsluiten van een lening te financiering van de verbouwing, moet de lening eerder worden afbetaald. Bij het afsluiten van een doorlopend krediet hebt u wel weer de mogelijkheid om afgeloste bedragen weer op te nemen.

Voorbeeld

Voor het financieren van een nieuwe keuken is er een bedrag nodig van 10.000. De huiseigenaren sluiten of een tweede hypotheek, of een doorlopend krediet af. Een tweede hypotheek kost 4 procent aan rentelasten. De lening kost 8 procent aan rentelasten. Bij een tweede hypotheek moet er rekening worden gehouden met aanvullende kosten ten hoogte van 2.000 (notariskosten, afsluitprovisie en taxatie).

De rentelasten voor de tweede hypotheek komen op: 12.000 x 4 procent = 480 ( 40 per maand).
De rentelasten voor de lening komen op: 10.000 x 4 procent = 400 ( 33,33 per maand).

Daarnaast moet het bedrag nog een keer worden terugbetaald. Voor de tweede hypotheek moet er in totaal 12.000 worden afbetaald, tegen 10.000 voor de lening.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Laobc, Openclipart

Reageer op het artikel "Lening afsluiten voor een verbouwing"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!