Geld lenen voor vakantie

Geld lenen voor vakantie Een lening krijgt in Nederland praktisch elke aanvrager die voldoende kredietwaardig en meerderjarig is. In principe worden leningen voor alle denkbare bestedingsdoelen aangevraagd. Particulieren kunnen door middel van een lening bijvoorbeeld een woning, een nieuwe auto of een nieuwe meubels financieren.

Dilemma: kopen met krediet of aanschaf uitstellen?

Consumptie staat in de private sector dus hoog op de lijst van redenen waarom men een lening afsluit. Omdat een lening in de vorm van rente natuurlijk ook kosten veroorzaakt, kan men zich bij aankopen natuurlijk afvragen of men niet beter voor een bepaald doel (koopwens) kan sparen dan een krediet te gebruiken.

Is uitstel van aanschaf bij de geplande aankoop van een nieuwe televisie wellicht nog te overwegen, bij veel financieringen is uitstel echter minder gewenst, bijvoorbeeld wanneer u graag een vakantiereis wil financieren door middel van een lening. Vakantiekrediet is een betrekkelijk nieuwe service die in de reiswereld wordt aangeboden en duurder dan het normale kredietaanbod van banken en financiële instellingen. Lees hier waaróm dat is.

Vakantielening als nieuw fenomeen

Veel banken en ook touroperators bieden al enige jaren een zogenaamde vakantielening aan. Zoals de naam al doet vermoeden, gebruikt men een vakantielening om zich een vakantie te kunnen veroorloven en betalen. En omdat men, begrijpelijk, zo vaak mogelijk of minimaal éénmaal per jaar op vakantie wil gaan, zijn ook steeds meer mensen bereid om de vakantie met een lening te financieren.

Waarom een vakantiekrediet duurder is dan een gewoon krediet

Een vakantiekrediet is een buitenbeentje in het assortiment aan particuliere leningen met aflossing in termijnen of hypothecaire leningen. De uitzondering bestaat eruit dat enkele weken na de uitbetaling van het geleende bedrag al geen tegenwaarde meer beschikbaar is.

Terwijl voor een hypotheek het gefinancierde onroerend goed als materiële waarde voorhanden is, of bij een autofinanciering de betrokken auto, is bij een vakantiekrediet al na afloop van de vakantie geen materiële waarde meer aanwezig, die een contraprestatie vormt voor het geleende bedrag. Juist om die reden is een vakantielening altijd duurder dan een andere lening met betaling in termijnen. Want bij een autolening heeft de bank bijvoorbeeld in een "noodgeval" nog het "bezwaarde" voertuig dat men als onderpand kan gebruiken als aflossingstermijnen niet betaald worden. En bij de hypotheek is het onroerend goed als onderpand beschikbaar.

Tip: kies bij vakantielening looptijd korter dan een jaar

Bij een vakantiekrediet is daarvan uiteraard geen sprake omdat "afgewerkte" vakantie natuurlijk geen waarde meer vertegenwoordigt. Als kredietnemer moet u ervoor zorgen, als u elk jaar met vakantie gaat, ofwel de looptijd van de vakantielening niet langer dan een jaar te kiezen ofwel om de vakantie niet elk jaar met een vakantielening te financieren. Want anders zou het heel goed kunnen gebeuren dat men in drie jaar al drie vakantiereizen heeft gefinancierd en nog steeds deze drie kredieten moet afbetalen, hoewel de volgende vakantie al weer in zicht is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld lenen voor vakantie"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!