Seniorenkrediet

Seniorenkrediet Mensen worden steeds ouder maar dat de levensverwachting aanzienlijk is toegenomen is kennelijk nog niet tot de banken doorgedrongen. De richtlijnen voor kredietverlening aan gepensioneerden zijn immers al tientallen jaren ongewijzigd.

Leeftijd gepensioneerden vaak een bezwaar bij leningaanvragen

Dat gepensioneerden tegenwoordig veel ouder worden dan vroeger is weliswaar onomstreden maar door banken wordt er geen rekening mee gehouden. Dat betekent dat veel senioren, zelfs al zijn ze nog geen 70, een probleem hebben als ze een lening willen afsluiten. De banken schalen de leeftijd van een oudere leningzoekende als zogenaamd "biologische risico" in, om daarmee in mooie bewoordingen aan te geven dat de gepensioneerde nog tijdens de looptijd zou kunnen sterven.

Om die reden zijn de leeftijdsgrenzen voor kredietnemers relatief laag vastgesteld, zodat een springlevende gepensioneerde van nog geen 70, die een lening aanvraagt voor een nieuwe keuken of meubels of nog een nieuwe auto wil kopen, bij de financiering een probleem heeft. Vaak wordt de leningaanvraag gewoon afgewezen of verlangen de banken aanvullende zekerheden van een jongere borg.

Banken negeren stipt betaalgedrag van ouderen bij kredietaanvragen

Afgezien van het risico van overlijden, dat zich echter ook laat zich minimaliseren, zijn gepensioneerden gewoon klanten die aanzienlijk meer aandacht verdienen. Gepensioneerden hebben met hun wettelijk pensioen en de spaartegoeden waarover velen van hen beschikken, een veel zekerder inkomen dan een kantoorbediende achterin de 40 of begin 50. Vooral de levenservaring van de oudere generatie, die ook tot uitdrukking komt in het betaalgedrag, wordt volledig genegeerd. Nauwelijks een gepensioneerde zal boven zijn stand leven en meer geld per maand besteden dan er binnenkomt.

Waarom welgestelde ouderen op krediet kopen

Als gepensioneerden al een lening willen opnemen, dan is dat vaak omdat hun spaargeld vast belegd is en ze dit geld eenvoudig niet willen aanspreken. De talloze aantrekkelijke rente-aanbiedingen waarmee veel kredietaanbieders adverteren, blijven ook voor gepensioneerden niet verborgen. Zo kan het ook voor een welgestelde gepensioneerde zinvol zijn om die nieuwe flatscreen-tv op krediet te kopen en zijn spaargeld tegen een aantrekkelijke rente op de bank te laten. Maar past de gepensioneerde qua leeftijd niet in het plaatje van de bank, dan zal hem het krediet worden geweigerd.

Leningen specifiek voor ouderen

Sommige banken en kredietinstellingen hebben de tijdgeest erkend en bieden momenteel leningen specifiek voor gepensioneerden aan, sommige overigens maar tot de leeftijd van 75 jaar. Maar voor gepensioneerden is het als gevolg daarvan niet langer uitzichtloos om een bank te vinden die hun leningaanvraag honoreert.

Overlijdensrisico af te dekken met schuldrestverzekering

Overigens kunnen veel leningen tegenwoordig met een schuldrestverzekering afgedekt worden, die dan ingeval van onvoorzien overlijden de resterende termijnen uitkeert. Aangezien schuldrestverzekeringen echter van de leeftijd van de aanvrager afhankelijk zijn en het overlijdensrisico van een gepensioneerde nu eenmaal hoger is, maakt deze kredietverzekering de lening aanzienlijk duurder. Bij een lening die vaak nauwelijks rente kost, maakt deze verzekering dan het grootste deel van de kosten uit.

De moderne gepensioneerde van vandaag, heeft vaak niet alleen affiniteit met internet maar bovendien zeeën van tijd. Hij kan op internet naar kredietaanbiedingen specifiek voor ouderen zoeken en zal beslist banken vinden die bereid zijn om het ouderenrisico te willen dragen en die een verscheidenheid aan kredietmodellen aanbieden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Seniorenkrediet"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 12-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!