InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Het vakantiekrediet, geld lenen om een vakantie te betalen

Het vakantiekrediet, geld lenen om een vakantie te betalen

Je kunt voor je vakantie een vakantiekrediet afsluiten. Deze kredietvorm bestaat uit een bepaald soort lening die je kunt besteden aan een vakantie. Je neemt een voor-afgesproken bedrag op in de lening en gaat hiervan op vakantie. Zo kun je toch van een welverdiende vakantie genieten als je even niet het geld ervoor hebt. Maar er zijn meer mogelijkheden om een vakantie te financieren.

Wat is een vakantiekrediet?

Een vakantiekrediet is een bepaald soort lening die je kunt aangaan. Je sluit dan een krediet af voor een bedrag waarmee je een vakantie kunt bekostigen. Dit houdt in dat je eerst op vakantie gaat en daarna pas het krediet aflost. Het vakantiekrediet is in feite een doorlopend krediet met speciale voorwaarden.

Een vakantie op afbetaling is handig als je niet in een keer het volledige bedrag kunt betalen. Je kunt dan toch een verre reis maken naar bijvoorbeeld Japan of Australië. Betalen doe je pas nadat je terug bent van die mooie vakantie. Per maand los je dan het geleende bedrag af. Zorg er dan wel voor dat je de aflossing iedere maand ook daadwerkelijk kunt betalen zodat je niet in de financiële problemen komt.

De vakantie creditcard

Een andere manier om je welverdiende vakantie te financieren is door het gebruik van een creditcard. Er bestaan speciale creditcards voor vakanties. Een voorbeeld hiervan is de Riviera creditcard van Krediet Groep Nederland. Met deze speciale kaart kun je zorgeloos je vakantie betalen. Je betaald achteraf iedere maand een bedrag terug om je opgebouwde kredietschuld af te lossen.

Voordelen van een vakantiekrediet

  • je kunt lekker op vakantie gaan
  • de voorwaarden zijn vergelijkbaar met een doorlopend krediet
  • is gemakkelijk te regelen
  • een duurdere vakantie wordt mogelijk als je nu het geld niet hebt

Nadelen van een vakantiekrediet

  • dure vorm om een vakantie mee te betalen
  • niet veel keuze in aanbieders
  • het leendoel is discutabel

Andere opties

Je kunt ook een vakantie op een andere manier financieren. Een jaar ervoor sparen is bijvoorbeeld een verstandig idee. En als je dan toch een verre reis wilt maken die iets duurder is, dan kun je er beter langer voor sparen dan er een doorlopend krediet voor te nemen. Dit scheelt behoorlijk in de kosten achteraf.

Ook kun je een goedkopere vakantie boeken. Geld dat je niet hebt kun je ook niet uitgeven ten slotte. Soms is het verstandiger om de vakantie low-budget te houden zodat je toch een leuke tijd kunt hebben maar niet met hoge kosten wordt geconfronteerd. Kamperen, of een fietsvakantie is één van de manieren om low-budget op vakantie te gaan.

Er zijn reis aanbieders die een package deal in hun assortiment hebben opgenomen. Dit betekent dat je bij een touroperator ook een regeling kunt treffen als je een reis op afbetaling wilt kopen. Vaak is een dergelijke aanbieding goedkoper dan een vakantiekrediet. Je kunt bij het boeken van een reis gelijk een afspraak maken met het reisbureau over de mogelijkheden omtrent de afbetaling van de reissom. De reden waarom een reisbureau een goedkoper krediet of lening kan aanbieden komt omdat ze deze financieringsvorm groot inkopen bij een bepaalde kredietverstrekker. Op die manier kan een reisbureau een lager rentepercentage aanbieden op een krediet dan een reguliere geldverstrekker als je zelf gaat shoppen. Als je niet gelijk het geld hebt en toch op vakantie wilt, maar geen duur vakantiekrediet wilt nemen is dit zeker een optie die je kunt overwegen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het vakantiekrediet, geld lenen om een vakantie te betalen"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 05-08-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!