InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening met vaste rente

Lening met vaste rente

Lening met vaste rente Er zijn twee soorten leningen: leningen met een variabele rente en met een vaste rente. In dit artikel wordt de lening met de vaste rente besproken. Wat zijn de voor- en nadelen? Welke leenvormen met vaste rente bestaan er?

Lening met vaste rente

Als u zekerheid wilt, kunt u een lening afsluiten met een vaste rente. Het rentepercentage is doorgaans lager dan bij een doorlopend krediet. Een doorlopend krediet heeft namelijk een variabele rente, die op elk gewenst moment kan worden bijgesteld door de kredietverstrekker.

Nadeel lening met vaste rente

Het nadeel van een lening met vaste rente is dat de lening minder flexibiliteit biedt. U dient zich namelijk te houden aan een aflossingsschema. Dat kan ook een voordeel zijn: u weet precies wanneer u de lening heeft afgelost.

Looptijd lening vaste rente

U kunt vaak een looptijd kiezen, variërend van enkele maanden tot enkele jaren.

Leenvormen met vaste rente

Persoonlijke lening

Een bekende leenvorm tegen een vaste rente is de persoonlijke lening. U betaalt de rente en lost maandelijks een gedeelte van de lening af. U weet wanneer de lening volledig afgelost zal zijn. De persoonlijke lening is geschikt voor een bedrag tussen de €1.500 en €75.000. Het tussentijds opnemen van bedragen is niet mogelijk.

Kenmerken persoonlijke lening

  • Vast leenbedrag
  • Vaste maandelijkse rente en aflossing
  • Looptijd staat vast en is vooraf bepaald
  • Soms wordt er boete in rekening gebracht bij extra aflossen
  • Soms is er een overlijdensrisicoverzekering bij de lening inbegrepen

Hoogte rente persoonlijke lening

De rente van een persoonlijke lening is van verschillende factoren afhankelijk. Vaak maakt de kredietverstrekker een persoonlijk risicoprofiel aan van de lener. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het inkomen en naar uitstaande kredieten. Hoe lager het risico, des te scherper de tarieven. Daarnaast geldt bij een onderpand een lagere rente dan wanneer de lening “blanco” wordt afgesloten. Een onderpand biedt namelijk zekerheid. Verder is het rentetarief lager naarmate het leenbedrag hoger is.

Autofinanciering

Een bijzondere vorm van een persoonlijke lening is de autofinanciering. Het leenbedrag wordt gebruikt voor de aanschaf van een auto. Daarnaast is er ook de “Groene Autolening” van de ING, die kopers van energiezuinige en milieuvriendelijke auto’s stimuleert om tegen een aantrekkelijke rente een lening met vaste rente af te sluiten.

Conclusie: lening met vaste rente of niet?

Als u van zekerheid houdt, past een lening met vaste rente wellicht bij u. De aflostermijnen, rente en bedragen staan vast. Het nadeel is wel dat u niet meer kunt aflossen dan afgesproken is en dat u niet profiteert van een lagere marktrente.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lening met vaste rente"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 02-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!