Leningen vergelijken: Vergelijken van rente en voorwaarden

Wanneer je wilt gaan lenen, begin je natuurlijk met het vergelijken van leningen op rente. Bij een lagere leenrente betaal je maandelijks immers minder rente. Maar is de lening met de laagste rente ook de beste en uiteindelijk meest goedkope lening? Welke voorwaarden van leningen moet je goed onderzoeken, voordat je besluit om een lening af te sluiten? Hoe kun je verschillende leningen vergelijken op rente, looptijd, aflossing en voorwaarden, zodat je de juiste keuze kunt maken?

Waar moet ik op letten bij het zoeken naar een lening tegen de laagste rente?

Het vinden van een lening met een lage leenrente is niet zo moeilijk, wanneer je gebruik maakt van één van de online vergelijkingssites. Maar dan ben je er nog niet, want behalve een lage rente zijn er nog wel een aantal dingen waarop je moet letten, voordat je een keuze maakt voor een persoonlijke lening of flexibel krediet. Je moet bijvoorbeeld nagaan wat de looptijd is van een lening, hoeveel je naast rente maandelijks betaalt aan aflossing en of de rente vast of variabel is. Ook is het belangrijk om na te gaan wat voor voorwaarden er aan die lening met de laagste leenrente verbonden zijn.

Wat is de looptijd van deze lening?

Bij een relatief lange looptijd, betaal je maandelijks minder aan vaste lasten op je lening. Je betaalt rente en daarnaast los je jouw lening af. Wanneer de looptijd langer is, betaal je echter ook meerdere jaren leenrente. Wanneer de looptijd relatief kort is, betaal je maandelijks veel aan aflossing maar ben je ook sneller weer van je lening af omdat je die dan relatief sneller terug betaalt aan de bank of kredietverstrekker.

Wat is de verhouding tussen rente en aflossing bij deze lening?

Om te mogen lenen, zul je maandelijks rente moeten betalen. Deze rente ben je altijd kwijt, zonder dat je iets aflost op jouw lening. Alleen het gedeelte dat je maandelijks daarnaast betaalt aan aflossing, draagt iets bij voor jouw persoonlijke toekomst. Hoe meer je relatief aflost per maand, hoe sneller je de lening weer kunt afbetalen.

Is de rente op deze lening vast of variabel?

Bij een variabele leenrente daalt en stijgt de rente mee met de ontwikkeling van de rente op de geldmarkt. Dat kan voordeliger zijn dan kiezen voor een vaste rente maar zorgt er ook voor dat je in de toekomst geconfronteerd kunt worden met een hogere leenrente en hierdoor in de problemen komt. Denk dus goed na over de keuze voor vaste of variabele rente op een lening.

Welke voorwaarden zijn er verbonden aan de lening?

Wordt er gevraagd om een onderpand, zoals je huis of woning, besef dan dat het onderpand bij problemen met aflossen ook daadwerkelijk door de bank kan worden ingevorderd. Houd er dus rekening mee dat je met een onderpand waarschijnlijk een gunstigere leenrente krijgt maar ook de kans loopt om dat onderpand te kunnen kwijtraken.

Kom ik wel in aanmerking voor die lage rente?

Wanneer je een BKR-registratie hebt of een onzeker inkomen, kan het zijn dat je de gunstige rente waarmee wordt gestunt in de praktijk niet krijgt, omdat de bank meer risico loopt door jou een lening te verstrekken. Vraag dus altijd offertes op bij meerdere partijen en kijk wat het aanbod is dat ze jou echt willen doen, wanneer puntje bij paaltje komt.

Leningen vergelijken: Een checklist

  • Wat zijn de leningen met de laagste rente?
  • Heb ik voldoende gezocht en vergeleken op Internet?
  • Wat is de looptijd van de lening?
  • Hoeveel betaal ik maandelijks aan rente en aflossing?
  • Is de rente vast of variabel?
  • Wordt er een onderpand gevraagd om in aanmerking te komen voor de geboden rente?
  • Kom ik in aanmerking voor de laagste rente?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leningen vergelijken: Vergelijken van rente en voorwaarden"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 12-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!