InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Autolening als je een auto wilt kopen

Autolening als je een auto wilt kopen

Autolening als je een auto wilt kopen Zit je erover te denken om een nieuwe auto te kopen? Een autolening kan je helpen met de kosten. Een nieuwe auto is immers erg prijzig en maar weinig mensen kunnen in één keer het geld neerleggen. Met een autolening kun je toch een nieuwe auto kopen! Wat zijn de mogelijkheden voor een autoverzekering?

Autolening bij een bank

Het is mogelijk een autolening bij een bank af te sluiten. Dit is de bekendste optie voor een autolening. Bij de meeste banken vind je wel een optie om een autolening af te sluiten en meestal gaat het dan om een autolening op afbetaling. Er is geen voorschot nodig, maar je kunt direct het bedrag lenen dat je nodig hebt voor de auto. Er zijn banken waarbij je 110% van de kosten van de auto kunt lenen. Je kunt dan ook extra zaken regelen, zoals bijvoorbeeld een verzekering of verschillende accessoires.

Autolening bij een garage

Niet alleen banken, maar ook garages bieden autoleningen aan. Een autolening bij een garage afsluiten werkt anders dan bij een bank. Ook bij de garage krijg je een lening op afbetaling, maar je moet vaak wel een voorschot betalen, dit bedrag zit rond de vijftien procent van het totaal te lenen bedrag. Lees het contract voor een autolening bij een garage ook altijd goed. Vaak ben je pas de eigenaar van de auto als de lening is afbetaald. Bij diefstal is het risico dan ook voor eigen rekening.

Een autolening op internet

Internet is de makkelijkste manier om leningen goed met elkaar te vergelijken. Dit kan dus ook goed met een autolening. Op internet vind je alle aanbieders op een rij en kun je gemakkelijk zien wat de kosten en de voorwaarden zijn. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Pas op voor extra kosten

Veel mensen beseffen niet dat een autolening vaak duurder is dan alleen de lening en de rente zelf. Je moet bijvoorbeeld een autoverzekering afsluiten en vaak mag de geldverstrekker bepalen welke autoverzekering dit is. Je moet dan dus doen wat er in het contract staat en meestal kunnen dit vrij prijzige verzekeringen zijn. De rente kan ook behoorlijk hoog zijn. Sommige autoleningen hebben een rentepercentage van zon tien procent.

Toch besparen op je autolening?

Soms zijn er aantrekkelijke kortingen en acties bij de garages en autoproducenten. Je kunt hier flink op besparen. Kijk ook altijd hoe het zit met een verplichte verzekering. Sommige geldverstrekkers laten je vrij in de verzekering die je kiest en dit kan ook al snel een paar tientjes in de maand schelen. Je kunt er ook voor kiezen om een andere lening af te sluiten, zoals bijvoorbeeld een persoonlijke lening. Hierdoor kan het vaak ook een stuk voordeliger zijn om een auto te kopen.

Autolening wel of niet?

Bedenk goed of je echt een autolening wilt, of dat je toch besluit om er geen te nemen. Elke lening kost namelijk sowieso meer geld dan dat je hebt geleend. Er wordt niet voor niks altijd gewaarschuwd dat geld lenen geld kost. Bedenk dus of je inderdaad een hele luxe auto wilt, of dat je kiest voor een minder goede auto, bijvoorbeeld een tweedehands auto.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Autolening als je een auto wilt kopen"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 08-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!