InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Rentekrediet als doorlopend krediet met lage maandlasten

Rentekrediet als doorlopend krediet met lage maandlasten

Rentekrediet als doorlopend krediet met lage maandlasten Een rentekrediet is een flexibele vorm van lenen in 2019. Het is geld lenen zonder aflossen. Zo blijven de maandlasten laag. Het heeft vele gelijkenissen met het doorlopend krediet. Het is snel en flexibel geld lenen. U bent bij het rentekrediet niet direct verplicht om maandelijks de lening af te lossen, maar het mag wel. Als er straks weer voldoende inkomen is, kunt u ook op een later moment alles netjes aflossen.

Het rentekrediet 2019

Rentekrediet is een aflossingsvrije lening, dit is geld lenen zonder direct aflossen

Vanaf 18 tot 65 jaar oud kan iedere ingezetene van Nederland met een vast arbeidsinkomen in aanmerking komen voor een rentekrediet. Dit krediet is een mengeling van een aflossingsvrije lening en een doorlopend krediet. U spreekt met de bank een kredietlimiet af, maar anders dan bij een doorlopend krediet bent u niet verplicht om af te lossen tot aan het afgesproken bedrag. In ieder geval wordt rente betaald. Afgelost wordt er wanneer u dat financieel ook uitkomt. Gebruikelijk is dat van te voren wordt afgesproken hoe lang u niet wilt aflossen. Gebruikelijk is een aflossingsvrije periode van vijf jaar. Zodra die periode is verstreken kan samen met de kredietverstrekker worden bekeken of de aflossingsvrije periode verder kan worden verlengd of dat u gaat beginnen met aflossen.

Rentekrediet is een flexibel doorlopend krediet

Daarmee laat het rentekrediet zich het beste vergelijken met het doorlopend krediet. In beide gevallen is sprake van een variabele rente en een kredietlimiet. Het verschil zit in de periode dat niet hoeft te worden afgelost. In die periode zijn de maandlasten van een rentekrediet een stuk lager dan van de meeste andere kredietvormen.Dat maakt dit krediet betaalbaar. Vooral mensen die tijdelijk andere grote uitgaven hebben en liever de maandlasten willen drukken, kiezen voor het rentekrediet. Deze lening is ook geschikt voor mensen die bezig zijn met een grote verbouwing of die bijvoorbeeld gaan trouwen. Vaak zijn het jongere mensen die weten dat er straks meer inkomen en minder eenmalige uitgaven zullen zijn. Iedereen met een vast inkomen uit arbeid tot de leeftijd van 65 jaar kan zo extra geld lenen.

Aflossing van een rentekrediet

U mag overigens wel aflossen, dit is boetevrij. Hebt u een meevaller is, dan ligt aflossen voor de hand. Hebt u weer geld nodig, dan neemt u dat weer eenvoudig van uw rekening op. Automatisch overschrijven naar uw lening of andersom van uw lening naar uw betaalrekening mag ook. Zo hebt u nagenoeg altijd extra geld achter de hand. Deze vorm van lenen wordt bijvoorbeeld aangeboden door Santander Nederland, maar online zijn nog meer aanbieders te vinden die u een passende offerte kunnen doen.

Rentekrediet is de lening met de lage maandlasten

Dit krediet geeft de laagste maandlasten in de periode waarin u niet aflost. De voordelen en nadelen van het rentekrediet nog eens op een rij:

Voordelen en nadelen rentekrediet op een rij:

voordelen rentekrediet:nadelen rentekrediet:
u hebt lage maanlasten, want u hoeft niet af te lossenvariabele rente
er is altijd geld achter de handdoor niet af te lossen kan de looptijd lang zijn
de rente kan dalenrente kan stijgen
het is flexibel geld lenen
u kunt aflossen wanneer u wilt
het is boetevrij aflossen
u betaalt slechts rente over het krediet dat u opneemt

Slot

Iedereen kan wel eens extra geld gebruiken. Sommige leningen zijn duur. Denk bijvoorbeeld aan rood staan op de betaalrekening. Het rentekrediet zorgt in de periode dat u niet aflost voor lage maandlasten. Dat maakt deze lening voor vele mensen goed betaalbaar. De bank beoordeelt uw situatie en zal u vervolgens een gepaste offerte doen. Meerdere offertes bij banken aanvragen is hierbij altijd verstandig om te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is woz krediet?Het WOZ krediet is een lening die het beste te vergelijken is met een doorlopend krediet. Een belangrijke voorwaarde voo…
Doorlopend kredietDoorlopend kredietBij het lenen van geld zijn altijd diverse mogelijkheden. Je kunt geld lenen middels het afsluiten van een hypotheek, ma…
Rente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnRente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnEen doorlopend krediet kan gebruikt worden ter financiering van een verbouwing aan de woning. Onder voorwaarden is de re…

Reageer op het artikel "Rentekrediet als doorlopend krediet met lage maandlasten"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!