Terugbetalen en kwijtschelden studieschuld DUO

Terugbetalen en kwijtschelden studieschuld DUO In dit artikel: terugbetalen van studieschuld bij DUO (voormalig IB-groep) en het kwijtschelden van de studieschuld. Bijna de helft van alle studenten leent geld bij DUO. Dit resulteert uiteindelijk in een studieschuld van gemiddeld €15.000. Maar in andere gevallen kan een student de studie niet afmaken vanwege een ziekte of handicap en zit daarom met een grote studieschuld. Er zijn verschillende vormen van studiefinanciering, te weten:

De basisbeurs

Iedere student die recht heeft op studiefinanciering, ontvangt een basisbeurs. Een thuiswonende jongere krijgt een lager bedrag dan een jongere die op kamers woont.

Een OV-chipkaart

Een jongere die recht heeft op basisbeurs, krijgt een ov-chipkaart waarmee hij gratis kan reizen met het openbaarvervoer. Hij moet kiezen tussen een week- of weekendkaart.

Aanvullende beurs

De IB-Groep gaat ervan uit dat douers meebetalen aan de kosten van het studeren. Als de ouders een te laag inkomen hebben, heeft de studnet recht op een aanvullende beurs.

Lening

Er kan ook een bedrag worden geleend van DUO tegen een lage rente.

Terugbetalen van studieschuld

Sommige vormen van studiefinanciering moeten worden terugbetaald. Dat geldt in de volgende gevallen.

Terugbetalen prestatiebeurs

Als een jongere zijn diploma niet binnen tien jaar heeft gehaald, vervalt de zogenaamde “diplomatermijn”. Als een jongere binnen tien jaar een diploma haalt, wordt de basisbeurs (en ov-chipkaart) omgezet in een gift.

Terugbetalen lening

Als een jongere een lening heeft afgesloten bij DUO om zijn beurs aan te vullen, moet deze lening worden terugbetaald. Dit geldt ook als de jongere een lening heeft afgesloten nadat zijn prestatiebeurs is geëindigd.

Aflossen studieschuld

De jongere moet twee jaar na het einde van zijn studie beginnen met aflossen. Per maand moet hij minstens 1/180 deel van zijn studieschuld + rente terugbetalen. De jongere heeft 15 jaar de tijd om zijn studieschuld af te betalen. Meer aflossen is uiteraard altijd toegestaan.

Als een jongere een studieschuld van €10.000 euro heeft, moet hij deze in 15 jaar aflossen. Dit komt neer op €666,67 per jaar en €55,56 per maand.

Draagkrachtmeting/ Te weinig inkomen

Als de jongere denkt niet voldoende inkomen te hebben om de studieschuld af te lossen, kan hij de IB-Groep om draagkrachtmeting vragen. Dan onderzoekt DUO de financiële positie van de jongere en bepaalt het haalbare aflossingsbedrag.

Kwijtschelden schulden DUO

De schulden die na 17 jaar nog openstaan, worden kwijtgescholden. Deze kwijtschelding is bedoeld voor ex-studenten die een te laag inkomen hebben om de volledige studieschuld af te lossen.

Kwijtschelden studieschuld bij arbeidsongeschiktheid

Een jongere die tijdens de studie voor minstens 80% arbeidsongeschikt raakt, komt in aanmerking voor het kwijtschelden van de studieschuld. Er moet dan bewijsmateriaal worden meegestuurd met de aanvraag.
Gerelateerde artikelen
Studieschuld aflossen om hypotheek te kunnen krijgenStudieschuld aflossen om hypotheek te kunnen krijgenAfgestudeerden moeten in bepaalde gevallen nog een studieschuld afbetalen na het afronden van de opleiding. De hoogte va…
Aflossen van je studieschuld als je weinig geld hebtAflossen van je studieschuld als je weinig geld hebtStudieschuld kan iets zijn wat voor mensen na hun studie jarenlang afbetalen betekent. Maar wie weinig verdient, kan ook…
Studieschuld verzwijgen bij aanvraag hypotheek of niet?Studieschuld verzwijgen bij aanvraag hypotheek of niet?Bij de aanvraag van een hypotheek worden je schulden meegenomen in het hypotheekadvies en de berekening van de maximale…
Studieschuld: de feitenStudieschuld: de feitenEen heleboel mensen in Nederland hebben een studieschuld, en dit worden er steeds meer. In 2015 is er een nieuwe regelin…

Hulp bij schulden: Hoe kan ik mijn schuld nog aflossen?Heb je door omstandigheden teveel geleend? Sta je rood op je betaalrekening? Heb je het krediet op je creditcards vol ge…
Krediet van particulier aan particulierKrediet van particulier aan particulierMeestal doe je een beroep op een bank als je iets met een lening wil financieren. Nóg zijn banken de grootste geldschiet…
Bronnen en referenties
  • Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid - L. Janssen
  • www.ib-groep.nl

Reageer op het artikel "Terugbetalen en kwijtschelden studieschuld DUO"

Reacties

Math Vages, 07-10-2016 13:27 #6
Hallo,
Ik moet stoppen met mijn hbo-studie omdat ik tot twee keer niet mijn stage heb behaald. De reden dat ik het niet haal is mijn beperking ADD/ADHD. Deze diagnose is door een psychiater gesteld. Ik behaal dus niet mijn diploma binnen 10 jaar. Moet ik nu heel mijn studieschuld terug betalen?

Gr MVages

Chris Braad, 06-01-2016 14:26 #5
Wanneer iemand die 100 % arbeidsongeschikt is, 36 jaar, een studieschuld heeft en afhankelijk is van Wajong uitkering, een eigen pensioenrekening opent en geld voor pensioen reserveert, telt deze pensioenopbouw dan ook bij het eigen vermogen?

Hoop dat u mij hier antwoord op kunt geven

Meram, 30-08-2014 09:29 #4
Ik heb het zelfde probleem als Dnies.

Echter heb ik mijn studie op moeten geven in 2000. Ik heb 2 jaar hbo gevolgd. Ik betaal sinds dien 45 per maand terug.
Maar ik heb dus nooit een volledige opleiding gevolgd

Mv Fiscalisten, 17-01-2013 17:27 #3
Heb jij een studie niet kunnen voltooien en moet je de eerder ontvangen studiefinanciering gaan terugbetalen? Dan zit je meestal met een hoge studieschuld, maar gelukkig kun je dan wel de studiekosten van je opleiding in aftrek brengen bij de belastingaangifte. Zie 'Boek Studiekosten Aftrekken' voor meer informatie.

Rogier, 02-05-2011 13:18 #2
Slecht artikel, want er wordt bij de voorbeeld berekening geen rekening gehouden met de rente die per jaar doorberekend blijft worden. Die 10.000 euro welke terugbetaald dient te worden is dus hoger dan simpelweg delen door 15 jaar en dan te stellen dat per jaar 666.67 euro terugbetaald moet worden.

Dnies, 27-03-2011 14:50 #1
Ik heb mijn HBO studie moet stoppen omdat ik last kreeg van epilepsie. De epilepsie kreeg ik hoofdzakelijke door de stress en druk van mijn studie. (vroeger had ik absences maar nog niet zulke grote aanvallen als ik nu heb gekregen elke week tijdens mijn studie). Hoe kan ik regelen dat ik een deel van mijn schuld terug kan krijgen?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 16-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 6
Schrijf mee!