InfoNu.nl > Financieel > Diversen > In de schuldsanering

In de schuldsanering

In de schuldsanering Bijna ieder mens heeft schulden. Je kunt hierbij denken aan een hypotheek, een lening of een studieschuld. In de meeste gevallen leiden de schulden niet echt tot grote problemen. Deze worden pas echt een probleem, wanneer je ze niet meer kunt aflossen.

Zelf oplossen

Wanneer je kleinere schulden hebt, dan kan je je problemen vaak nog zelf oplossen. Je kunt dan contact opnemen met de schuldeiser(s) voor het treffen van een betalingsregeling. Zo kan je een brief schrijven met een voorstel voor een betalingsregeling.

Een extra lening

Ook kan je tijdelijk een extra lening afsluiten. Met dit geleende bedrag kan je dan je schulden afbetalen. Zo heb je, na de betaling van je schuld, nog maar één schuldeiser. Als je een lening af wilt sluiten, dan wordt er bij de meeste banken en financiële instellingen een BKR-toetsing gedaan. Wanneer je een negatieve BKR-codering hebt, dan is het vaak onmogelijk om een lening af te sluiten.

Aanmaningen en grotere problemen

Als het niet meer mogelijk is om je maandelijkse rekeningen te betalen en je schulden af te lossen, dan krijg je eerst aanmaningen, word je creditcard geblokkeerd en komen er deurwaarders langs. Om nog meer problemen te voorkomen kan je ervoor kiezen om dan een beroep te doen op de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. Deze wordt ook wel de WSNP genoemd.

Hulp

Bij schuldsanering wordt hulp verleend van de Gemeentelijke Kredietbank of de gemeentelijke Sociale Dienst. Hierbij zet je, samen met een medewerker van een van deze instanties, alle schulden op een rijtje. Je krijgt dus inzicht in de hoogte van je schuld. Ook stel je, samen met deze medewerker, een betalingsplan op. Vervolgens kan je aanvraag doen voor schuldsanering.

Eén schuldeiser

Schuldsanering wordt ook wel een saneringskrediet genoemd. Het is een sociale lening. Hierbij worden je schulden overgenomen door één instantie. Dit is dan de Gemeentelijke Kredietbank of de Sociale Dienst. Hierdoor heb je nog maar één schuldeiser.

Maximaal drie jaar

In de meeste gevallen duurt de schuldsanering maximaal drie jaar. In deze periode beschik je niet over je eigen inkomen. Je krijgt dan van de Gemeentelijke Kredietbank of de Sociale Dienst een vast bedrag per week of per maand. Dit bedrag is bedoeld als leefgeld. Hiermee kan je je wekelijkse uitgaven, zoals de boodschappen, van betalen. Van de rest van je inkomen worden dan je schulden betaald. Als je je drie jaar aan deze regeling hebt gehouden, dan ben je van al je schulden af.

Minnelijk of wettelijk

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een minnelijke en wettelijke schuldsanering. De minnelijke schuldsanering komt het meest voor. Hier werken de schuldeisers dan vrijwillig aan mee. Als er een aantal schuldeisers weigeren om aan het schuldsaneringstraject mee te werken, dan kan de rechter hen nog een dwangakkoord opleggen. Dit komt erop neer dat de schuldeisers mee moeten werken aan de schuldsanering. Als het grootste deel van de schuldeisers echt niet mee wilt werken, dan kan de rechter hen een wettelijke schuldsaneringsregeling opleggen. Als je een schuldsaneringstraject gaat volgen, dan moet je je aan een aantal verplichtingen en regels houden. Hierdoor kunnen je schulden voor een groot deel worden afgelost.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gemeente Katwijk

Reageer op het artikel "In de schuldsanering"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 01-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!