InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Saneringskrediet: schuldhulpverlening

Saneringskrediet: schuldhulpverlening

Saneringskrediet: schuldhulpverlening Door diverse oorzaken kunnen financiële problemen ontstaan. Indien men niet zelf in staat is de schulden te betalen, kan een beroep worden gedaan op de schuldhulpverlening van de gemeente. Het aanbod in schuldhulpverlening is zeer divers en verschilt per gemeente. De meest prettige vorm van schuldhulpverlening is het Saneringskrediet.

Schuldhulpverlening

Als u zelf niet meer in staat bent uw schulden te betalen, kan een gemeentelijke kredietbank u helpen met een schuldsanering.

Nederland kent meerdere vormen van hulp om problematische schulden te voorkomen of op te lossen. Particulieren moeten eerst proberen gebruik te maken van zogenaamde vrijwillige schuldhulp. Dit betekent dat gezamenlijk met schuldeisers afspraken moeten worden gemaakt om tot een minnelijke betalingsregeling te komen. Komt u er met de schuldeisers niet uit, dan kunt u een beroep doen op de schuldhulpverlening van de gemeente of gemeentelijke kredietbank.

U moet dan wel maandelijks een minimumbedrag aflossen op uw schulden. Een kredietbank hanteert hiervoor normbedragen; hoe hoger uw inkomen is, hoe hoger het normbedrag voor de aflossingen. Voordat u hulp kunt krijgen van een kredietbank, moet u eerst zelf geprobeerd hebben een betalingsregeling met uw schuldeisers te treffen.

Wat kunt u verwachten van een instantie voor schuldhulpverlening

  • U krijgt gericht advies over mogelijke oplossingen voor uw schuldensituatie.
  • U krijgt passende hulpverlening/begeleiding aangeboden door instanties die zeer deskundig zijn op het gebied van financiële hulpverlening.
  • Uw schulden kunnen niet voor u betaald worden.
  • Niet elke schuldensituatie kan (helemaal) worden opgelost.

Schuldbemiddeling of Schuldsanering?

Schuldbemiddeling:
Bij een schuldbemiddeling worden met u en uw schuldeisers afspraken gemaakt. U krijgt voortaan een deel van uw inkomen om van te leven. Alles wat u meer verdient dan bijstandsniveau wordt gebruikt om uw schulden af te lossen. Van uw
schuldeisers wordt verwacht dat ze in ruil daarvoor geen rente berekenen over uw schuld en geen deurwaarder sturen. Als u zich drie jaar lang aan deze afspraken houdt, maar uw schulden zijn nog niet helemaal afgelost, dan hoeft u de rest niet
meer te betalen.

Schuldsanering:
Een schuldsanering werkt net als schuldbemiddeling, maar bij deze vorm van hulp krijgt u een nieuwe lening bij de kredietbank. Met die lening worden uw schulden zoveel mogelijk afgelost. Wat overblijft aan schuld, wordt u kwijtgescholden.
U hebt alleen nog schuld bij de Kredietbank. En om die af te lossen, moet u drie jaar lang op bijstandsniveau leven.

Saneringskrediet

Een nieuwe lening bij een kredietbank om uw schulden zoveel mogelijk af te lossen, wordt een saneringskrediet genoemd. Uw schuldeisers ontvangen in één keer een bedrag tegen finale kwijting. U ontvangt één nieuwe lening van een kredietbank, die u gedurende 3 jaar aflost. Zowel voor de schuldeisers als voor de schuldenaar heeft het saneringskrediet vele voordelen ten opzichte van het standaard minnelijke traject.

Voordelen voor schuldeisers:
  • in eens een bedrag te ontvangen
  • dossier kan worden gesloten
  • geen administratieve- en invorderingskosten gedurende schuldhulpverleningstraject

Voordelen voor schuldenaar:
  • succesvol schuldhulpverleningstraject
  • geen verschillende schuldeisers meer
  • einddatum in zicht volledige sanering
  • geen resterende schulden zoals cjib na afloop traject

Aanvraag schuldhulpverlening Saneringskrediet

Het verzoek om schuldhulpverlening moet verplicht worden ingediend bij de gemeente waarin u woonachtig bent.
Het aanbod van diverse vormen van schuldhulpverlening, verschilt echter per gemeente. U kunt helaas niet bij iedere gemeente terecht voor een saneringskrediet. Sommige gemeenten verwijzen u zelfs direct door naar de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. De wsnp betreft geenszins een minnelijk traject, wat verstrekkende gevolgen met zich mee kan brengen voor uw toekomst.

Het lijkt onterecht dat men als burger verplicht wordt gesteld zich te melden bij de gemeente waarin men woonachtig is, maar dat het aanbod schuldhulpverlening enorm verschilt. Indien u in gemeente A woont, kan het zo zijn dat u in gemeente B beter geholpen had kunnen worden in uw situatie. Echter, u heeft geen keuze en zal genoegen moeten nemen met het beperkte aanbod in uw eigen gemeente.

Het saneringskrediet is de meest prettige vorm van schuldsanering voor zowel de schuldeisers als de schuldenaar.
Wanneer wordt deze vorm van schuldhulpverlening door iedere gemeente in Nederland aangeboden?
© 2007 - 2017 Alex, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lenen bij de StadsbankLenen bij de StadsbankVoor mensen die niet veel geld te besteden hebben is het mogelijk om geld te lenen bij de Stadsbank. De meeste grote gem…
Schuldhulpverlening & schulden; minnelijk trajectSchuldhulpverlening & schulden; minnelijk trajectMiljoenen Nederlanders worden geconfronteerd met schulden. Een hypotheek, ofwel een hypothecaire lening, is een algemeen…
Organisaties voor schuldhulpverlening AmerikaOrganisaties voor schuldhulpverlening AmerikaIn Amerika zijn meerdere non-profit schuldhulporganisaties actief. De werkzaamheden van deze non-profit organisaties zij…
Lenen – direct contant geld via stadsbank van leningLenen – direct contant geld via stadsbank van leningIn 2017 direct contant geld krijgen van een bank? Dit kan, super snel door te lenen met of zonder onderpand. 100 euro, 5…
Bronnen en referenties
  • Kredietbank

Reageer op het artikel "Saneringskrediet: schuldhulpverlening"

Reacties

Houyam, 22-01-2017 11:27 #49
Hoi ik ben Houyam en zit nu 2 maanden in de kredietbank en ik heb een eigen woning gekregen maar ik wil mijn vriendin inschrijven. Ik wil weten of ik daardoor probleem kan krijgen want ik weet wel dat mijn huurtoeslag wat omlaag gaat maar ik zal het niet merken want m'n weekgeld blijft toch hetzelfde? Maar als ik niks doorgeef aan hun kunnen ze me wat doen denk je?

Rik, 22-10-2016 14:06 #48
Vraag ik ben ongeveer 3 jaar geleden de schuldhulp in gegaan bij de krediet bank die heeft mijn schuldeisers afbetaald. Nu weet ik dat ik dan bij het bkr geregistreerd sta door de kredietbank maar moeten de andere schuldeisers mij dan afmelden bij bkr?
gr Rik

Jeanne, 29-09-2016 15:59 #47
Mag ik als ik een saneringkrediet heb, vriendin postadres geven of heeft dat gevolgen voor mij, moet ik dat melden?

Simon, 03-05-2016 12:17 #46
Even een vraagje. ik zit zelf bij schuldhulpverlening. vorig jaar zou ik ontruimd worden, dit is door de rechter beslist. na lang wikken en wegen, heb ik kunnen regelen dat ik 180 euro per maand zal betalen, aan mijn huisbaas. ik hou zo 200 euro per maand over om te leven.
Deze afspraak had ik, na een andere contact persoon, nooit mogen maken. maar ik kon in me huis blijven, dat is toch wel heel lekker. nu begin dit jaar heb ik 2 maanden geen geld gehad, en hier gaat de huisbaas niet mee akkoord. Toen ik eindelijk weer geld kreeg wilde ik eerst mijn belofte na komen en gaan betalen. dit werd door schuldhulp afgeraden, omdat ze toch al bezig zijn met ontruimen.
Maar om een heel lang verhaal kort te maken. Is het mogelijk dat je zo'n krediet kan krijgen, zodat ik alles gelijk kan betalen aan me huisbaas. En blijf je dan wel gewoon bij schuldhulp, of word dat dan beëindigd?

Elise, 28-04-2016 18:46 #45
Beste Banaan,
Helaas dat mogen ze. Op het moment dat jij je afspraken niet na komt, zien ze het in jouw geval als een nieuwe schuld,
ben je de pineut. En dus wordt ook de oude schuld in zijn geheel op geëist.
Zelfs na het aflossen van je saneringskrediet, wordt er van je verwacht dat je geen nieuwe schulden of achterstanden creëert.

Banaan, 29-01-2016 21:48 #44
Hallo,
Ik heb een saneringskrediet en ben van alle schuldeisers af (o.a huurschuld). Laatst was ik te laat met het betalen van mijn huur,
en toen zeiden ze dat ze de oude schuld weer geactiveerd hadden. Mag dat?

Esmeralda, 15-10-2015 17:36 #43
Ik heb eigenlijk een vraag. aangezien het allemaal nogal vers is is er iemand die mij kan vertellen of ik mijn transitievergoeding helemaal moet afstaan? ik zit nu een jaar bij de gemeente utrecht in het minnelijke schuldhulp traject en ik heb een bruto bedrag van 1790 "ontvangen"aan transitievergoeding.moet ik dit geheel overdragen aan de gemeente? mijn tussenpersoon weet het antwoord ook niet en is ook informatie aan het inwinnen… ik hoop op snelle reactie, dankjullie wel alvast

M., 21-08-2015 12:36 #42
Allemaal heel mooi beschreven hier maar bij ons werk het op dit moment niet. Ben er al een poosje mee bezig geweest. Maar het laatste bericht welk ik te horen kreeg was dat de schuld te hoog is en dat ze ons niet konden helpen bij de gemeentelijke Kredietbank en tevens bij de Nederlandse kredietbank. Het is gewoon frustrerend als je telkens keer op keer een afwijzing te horen krijgt. Terwijl je er met een herfinancieringskrediet uit kunt komen, het zal niet gemakkelijk zijn en je hebt minimaal te besteden per maand maar je kunt uit alle problemen kunnen komen. Maar helaas wil niemand je die kans niet geven. Nu weer een aanvraag lopen bij de Nederlandse krediet bank in de hoop dat men ons nu wel wil helpen. Want wij willen uit de problemen maar daar hebben we wel hulp bij nodig. En er is niets erger dat keer op keer een afwijzing te krijgen. Op dit moment is gewoon het overzicht ver te zoeken. Wij willen weer een overzicht en rust in ons leven terug maar er is niemand die ons hierbij wil helpen.

Anoniem, 12-07-2015 15:34 #41
Ik vind het artikel te mooi om waar te zijn. Overal op Internet kun je informatie inwinnen betreft saneringskrediet, maar haast nergens wordt dit ook daadwerkelijk uitgevoerd. Ook wij hebben schulden en betaal alle maanden netjes mijn vaste lasten. Ik ben capabel genoeg om dit te kunnen. Het enige wat fijn zou zijn is Hulp bij de schulden. De gkb in onze woonplaats willen alleen het minnelijk traject. Uiteindelijk hier dan maar akkoord mee gegaan, maar ze hebben ons alsnog afgewezen, omdat we niet voldoende informatie hebben gegeven en niet de eigenbijdrage van welgeteld 1200 euro kunnen betalen. Wij vallen onder zelfbetalers. Het is bij de zotten af dat er zo hoog bedrag wordt gevraagd aan mensen die al schulden hebben. we worden niet geholpen. Saneringskrediet verdient de gemeente niet voldoende op. Zet mensen ook maar gelijk in budgetbeheer, want hé die kunnen ze dan ook maandelijks betalen. Verdient de gemeente ook nog iets. Ga jij de wsnp in dan behoud jij ook het recht tot het betalen van je vaste lasten. Zo hoort het ook in mijn ogen. Beheer en help bij de schulden en laat de persoon in kwestie de verantwoordelijkheid behouden betreft de vaste lasten onder strenge voorwaarden. Ik ga nu genieten van mijn zondag en morgen weer hard aan het werk voor een goede oplossing.

Pechie, 22-03-2015 02:38 #40
Truus, Natuurlijk denken veel mensen dat ik dit alleen heb gedaan, maar dit is tot stand gekomen door een familielid.Ik kan het niet zien als stelen ik had nooit geen achterstand met betalen.Ik wou al veel eerder hulp inschakelen maar de familielid verbood me dit.Narcisme, geld heeft een grote rol gespeelt.Dus ik heb wel betaald elke maand maar ik hield onvoldoende over om van te leven.En zo ben ik bij die kredietbank gekomen, nu zijn we bijna 66 maanden verder en heb deze maand een antwoord kekregen op mijn vraag of er ooit wel iets afgelost is, niets zij ze.Mijn schuldenlast is met 16.000 euro verhoogd en nu mag ik de wsnp in.Maar omdat ik zeker geen goed gevoel bij heb wil ik alles laten onderzoeken.Dus truus stelen is het niet maar als je in zee gaat met die mensen denk je dat alles goed komt.Maar als er word gezegd dat er niets is afgelost dan waren al die jaren gewoon verloren jaren en dan kom je uit op het punt, ik ben bedonderd en heb ook nog 16.000 extra erbij gekregen.Ik heb niet gestolen truus.En als toetje mag ik na ruim dik 5 jaar de wsnp in wat ze naderhand bekeken diect hadden moeten doen.

Truus, 22-12-2014 04:20 #39
Pechie, jij bent begonnen met geld stelen van anderen door je rekeningen niet te betalen. Nu doen ze het bij jou en dan is het opens niet goed. Ik hoop dat je er iets van geleerd heb en dat je voelt hoe het is als iemand je geld niet terug geeft. Dit is niet om je zwart te maken, maar om je ogen te openen.

Pechie, 30-10-2014 00:18 #38
In juli 2012 is mijn schuldhulp vroegtijdig beëindigd door nieuwe schulden, boetes. Ze hebben me alles terug gestuurd maar mijn geld hebben ze gehouden. Amper 2 maand later telefonisch zeiden ze dat ik kon kiezen tussen me zelf er mee redden of onder bewind. Dus feitelijk gedwongen om maar voor bewind te kiezen. Op 3 januari 2013 is het uitgesproken en de ggz heeft een handje geholpen door mij zwakbegaafd te noemen en nog veel meer. Ik was er niet bij. Maar nu bijna 2015 is er nooit iets op contract gezet dus hebben ze eigenlijk niet eens recht op mijn geld. En die bbw plukt me kaal. Er wordt niet eens gecommuniceerd met mij. Ik heb mijn e precies 5 jaar geleden aangemeld en ben er nou nog en nog steeds 40 euro per week. Ik zie niks en hoor niks en weet ook niks. Ze stelen van me. Maar morgen ga ik naar mensen toe die veel verstand van de vkb heeft en geen favoriet van ze is. Dus als troostprijs mag ik volgende jaar ook nog op de Wsnp. Ondanks ik zo ben bestolen en ze hebben zelfs de rechtbank voorgelogen en wijs gemaakt dat ik zogenaamd een nieuwe cliënt was terwijl ik al 3 jaar daar was. Nu gaat het maar voor gerecht en dan mogen ze vertellen waarom z ze me als een slaaf die een geldboom op haar rug had hebben behandeld en waarom ze het gerecht hebben voorgelogen. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Jarenlang zonder ook maar iets me houden. En ik heb alles maar toe gelaten maar nu ben ik weer boven water. Wat is jullie reactie op dit onmenselijke bejegening.

Van Liempd, 24-09-2014 14:42 #37
Monique 24-09-2014
ik woon in rotterdam hebben ze daar ook saneringskrediet?

Geyskens Johnny, 19-10-2013 20:52 #36
Geachte ik zou wat meer informatie willen van een saneringskrediet. Ik ben woonachtig in Belgie in de provincie Antwerpen.Ik weet niet of ik in mijn gemeente terecht kan ik woon te Oevel deel gemeente van Westerlo.Ik heb aan mijn bank eens voorgesteld om mijn leningen te groeperen maar dat ging niet.Ik ben bij fortis en ik moet zeggen dat ik het erg vind dat je daar zo weinig steun krijgt of hulp wat ik kan doen dus totaal niets.vind dat erg dat je zo aan de kant geschoven word. mvg

Monique, 09-05-2013 15:11 #35
Hallo,
ik heb een vraagje, ik ben sinds kort uit de schulden middels een saneringskrediet (gelukkig!)
maar nu komt t volgende ik wil me weer gaan aanmelden bij upc en die zegt gewoon nee er staat nog een bedrag open en die moet u eerst voldoen! voordat u weer klant kunt worden. dit klopt toch niet! een sanerings krediet houdt toch in dat je alleen aan de kredietbank moet aflossen en voor de rest toch tegen finale kwijting! zal lekker zijn is er een sanerings krediet en kan ik nog niks bij upc… ik hoop dat u mij daar antwoord op kan geven…
groetjes van een vrouw (moeder!) die opnieuw is begonnen…

Charlie, 28-11-2012 09:31 #34
Ik wil toch een positieve reactie plaatsen. Ik heb gisteren definitief een bericht gekregen dat de schuldeiser akkoord is gegaan dat de schuldbemiddeling via het GKB zal lopen. In tegenstelling tot heel veel reacties op deze site ben ik wel heel goed en relatief snel geholpen. Ik heb volledig openheid gegeven van mijn situatie ben goed geinformeerd. Ik maak nu maandelijks een bedrag over naar het GKB en elk jaar dien ik inzage te geven in mijn financiële administratie. Ik heb volledig beheer over mijn inkomsten en betaal zelf mijn rekeningen. Ik ben dankbaar dat ik van deze schuldbemiddeling gebruik kan maken en na drie jaar ben ik dan schuldenvrij! Dus zal mijn uiterste best doen om dit traject goed af te ronden. Zou tegen iedereen willen zeggen die in dit traject zit, neem je verantwoordelijkheid, geef volledige openheid, wees eerlijk en zet je positief in om je schulden af te lossen. Met deze instelling kom je een stuk verder. Dus niet de vinger wijzen naar een ander! Jij hebt deze schulden zelf veroorzaakt, ook als het buiten je schuld om is (dat is zuur maar gedane zaken nemen geen keer) dus neem je verantwoordelijkheid! En het is toch fantastisch dat deze mogelijkheid er is. Veel succes voor iedereen!

Peter, 09-08-2012 15:56 #33
Tsja, ik 'zit' in de AAW/WAO en ben dankzij de firma List & Bedrog en verschillende wat je me call stommiteiten van gemeente-ambtenaren in een sanerings-krediet terecht gekomen. Los zo meteen m'n schuld bij de Stadsbank af. Nog ongeveer een half jaar en dan is de vervroegde vrijstelling zover. Nu heeft mijn advocate me destijds verteld dat ik 'niets mag doen'. Dus wacht ik geduldig. Maar dit geduld raakt op! En de juffrouw van de gemeente zegt dat er 'wel dingen zijn toegestaan'. Feitelijk sta ik in dubio. Maak ik gebruik van het aanbod of brand ik dan m'n handen?

Ooit ben ik gaan telemarketeren en god zag alles… alles werd gekort door het UWV. Behalve het 'fiscaal loon', jawel hierdoor werd het totale 'fiscaal loon' hoger en de huurtoeslag lager. Had recht op een toeslag maar ging er uiteindelijk €45.- per maand op achteruit. Dit is dus niet de eerste keer dat ik voor mijn gevoel 'gepakt' wordt door de overheid! Hoe kom ik uit deze situatie? Wie heeft ook zoiets meegemaakt? En hoe is dit afgelopen? Een nieuwsgierige bovenkamer wacht op antwoord. Al vast bedankt!

José, 03-05-2012 23:33 #32
Door problematische schulden heb ik schuldenhulp aangevraagd via een instantie die voor mijn gemeente werkt. De schuldeisers zijn nog niet aangeschreven, alles wordt momenteel in kaart gebracht. Nu verplichten zij mij om te teken voor budgetbeheer, waarbij mijn inkomen op een andere rekening wordt gestort en de vaste lasten door hen betaald waarna ze het overige aan mijzelf overmaken. Ik heb daar bezwaar tegen omdat het míjnn inkomen en mijn vaste lasten betreft. Deze twee geef ik niet graag uit handen! Zeker niet na de negatieve recensies die ik op internet lees over hun budgetbeheerders-kantoor. Nu stelt mijn schuldbemiddelaar dat zij mijn dossier gaan sluiten wanneer ik niet akkoord ga voor budgetbeheer en me niet verder zullen helpen. Ik voel me onder druk gezet en kan me hiermee niet verenigen. Mag dit zomaar en ben ik verplicht om te tekenen voor een budgetbeheer als ik schuldenhulp wil?

Kees, 03-02-2012 13:35 #31
Ik ben een gehuwde man mijn schulden zijn problematisch en ik heb een eigen woning
waarbij de hypotheek veel hoger is dan de waarde van mijn woning, daarnaast
heb ik nogal wat leningen lopen. Tot nu toe heb ik door een hoog inkomen alles nog kunnen betalen maar dat houdt een keer op. Mijn problemen zijn ontstaan door een echtscheiding en het juridische gevecht om het kind uit dat huwelijk te blijven zien. Voorts heb ik last gehad van een verslaving waar ik nu met veel moeite mee om kan gaan. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik uit deze situatie kom en mijn schulden kan gaan verminderen?

Tamara, 01-02-2012 15:31 #30
Esther een beetje laat dan nooit. Maar dat je een eigen huis hebt moet niet uit maken voor de GKB. Echter wel de hypotheek die er op staat. Waarschijnlijk heb je een spaarhypotheek wat dan als eigen vermogen wordt gezien. Ze hadden je dan beter moeten informeren. Je kan langs een hypotheek adviseur gaan en je laten informeren over het oversluiten.

Esther, 29-12-2011 11:37 #29
Dit is een ps op mijn vorig bericht; de €2400 eigen vermogen is op jaarbasis, niet op maandbasis… dat was ik vergeten om er bij te zetten.

Esther, 28-12-2011 22:22 #28
Ik ben een 42 jarige vrouw met een kind van 12, ik heb MS en ben volledig arbeidsongeschikt. Door mijn ziekte ben ik volledig rolstoelafhankelijk en woon in een volledig aangepaste, eigen woning. De woning is aan mij toegewezen na de scheiding zoals de eigen onderneming naar mijn ex is gegaan. Door fout beleid heeft mijn ex een zeer winstgevende onderneming naar failiissement gebracht waardoor de kinderalimentatie nog maar minimaal is en de partneralimentatie al geheel is verddwenen (wat eerst ruim boven de €1200 was, wat wel aangeeft hoe goed de onderneming was). Ik ben al maanden bezig bij allerlei instanties om hulp te krijgen aangezien mijn spaarpotje over een paar maanden gewoon leeg is en ik dan dus in de schulden kom. De woningbouwstichting wil mij niet helpen aangezien ik een eigen woning heb en dus niet urgent ben. Ik moet maar particulier een huis huren maar geen enkele particuliere verhuurder wil een huis voor mijn handicap aanpassen. Een vastgoed makelaar wil mijn huis niet kopen en aan mij terug laten huren want ik ben te jong en kunnen ze dus niks aan mij verdienen (MS is nu eenmaal een ziekte waaraan je niet snel doodgaat… wat bijna letterlijk gezged wordt!). De rabobank wil mij geen krediet geven, de UWV wil me niet helpen, de WMO wil me niet helpen en vind dat ik maar in dit huis moet blijven wonen omdat de hypotheek heel gunstig is en zij liever geen ander huis voor mij aan gaan passen want dat kost hen geld (koop dit pand dan, denk ik dan) en de gemeentelijke kredietbank beloofde me te helpen op wat voor manier dan ook (bv. in de vorm van een lening) maar nu puntje bi paaltje komt zeggen ze doodleuk dat ze me niet willen helpen omdat ik te veel eigen vermogen heb. Ja klopt maar dat was al bekend voordat de aanvraag behandeld zou worden. Mijn huis is dus mijn last, ik zou hem zo weggeven als ik dan uit de problemen zou zijn. Maar nu moet ik dus mijn volledig aangepaste woning te koop zetten (waar de wmo dan weer niet blij mee is) en particulier gaan huren (terwijl die geen woning voor mij willen aanpoassen) want de woningbouwstichting vind dit ik geen urgent geval ben want er zijn dus meer als genoeg particuliere verhuurders op de markt die mij een niet aangepaste woning kunnen verhuren… De gemeentelijke kredietbank wil me niet helpen omdat ik een eigen vermogen van €2400 waar iedereen in nederland met gemak van moet rondkomen… Snappen jullie het nog? Ik niet, ik wil er alles aandoen om uit de schulden te blijven maar in dit bureaucratisch land WIL niemand me helpen. Tegen iemand anders kunnen ze terecht zeggen, dan ga je toch gewoon werken, terwijl ik dat dus niet kan. 7 Jaar geleden ben ik herkeurd en toen was de maximale dagbelasting die de arts mij toe kon kennen 2 uur per dag verdeeld over de gehele dag, rekening houdend met mijn verzorging en mijn rusturen… Het is toch belachelijk dat je in Nederland beschouwd wordt als misdadiger als je chronisch ziek en/of gehandicapt bent. En dat het nog misdadiger is dat je uit de schulden wil blijven! Weet iemand wie mij nog kan helpen?

Piet Meulenkamp, 19-08-2011 21:28 #27
Naar welke instantie moet ik gaan wanneer ik financiele hulp nodig heb en uitgeschreven ben uit Holland. Ik woon momenteel in Duitsland. Ik ben hier begin vorig jaar naartoe verhuisd. Ik heb nog wel inkomen uit Nederland, maar het aanbod van werk is afgenomen. Met name door de verhoogde kosten van de brandstof loont het niet altijd om opdrachten aan te nemen. Opbouw van het bedrijf in Duitsland gaat niet zo snel als verwacht.

Martin, 10-06-2011 12:25 #26
Hallo ik ben martin ik heb een jaar een vriendin gehad die elke maand mijn administratie en mijn schulden voor me deed, deed ze dus niet nooit wat betaalt en altijd de papieren goed weten te verdoezelen nu zit ik met. 8000 schuld heb we'll een goeie baan maar kan niet alles afbetalen by de schuldeisers elke maand zou we'll een vast bedrag kunnen betalen elke maand maar hoe moet ik dat doen waar moet ik wezem zit nu echt met hand in de haar hopelijk heb ik snel een reactie van jullie Alvast bedankt Met Vriendelijke Groeten Van Martin

Sichtman, 25-12-2010 11:34 #25
Na mijn scheiding is er een bedrag van 50.000 euro's blijven staan. Mijn ex wil geen regeling treffen waarbij een ieder de helf betaal. Hij heeft zijn huidige bedrijf op naam van zijn nieuwe vrouw gezet, samen een huis op haar naam gekocht, maar gaat als onvermogend persoon door het leven. Ondertussen stellen de bank alleen mij verantwoordelijk voor de lening ten tijde van ons huwelijk, omdat ik een betaalde baan zou hebben. men eist maandelijks een bedrag van 800,--, dit kan ik niet op brengen gezien mijn vaste lasten. Ik ben bij de scheiding mijn koop woning kwijt geraakt. Nu dreig ik mijn huurwoning kwijt te raken als ik zo'n hoog bedrag af moet gaan lossen. Ik kom er niet uit met de banken. Ze kunnen leen naar mij roepen dat ik verantwoordelijk ben en spreken mij ex niet aan. Ik ben met ze in een in passe. Ik heb hulp nodig voor de aflossing van een voor mij redelijk bedrag. Kom en niet met ze uit, ben teneinde raad, zo dreig ik mijn baan te verliezen. Kan mij hierdoor niet meer goed concentreren op mijn werk. Graag uw spoedige reactie. Vriendelijke groeten.

P. A. J. Jahn, 03-12-2010 15:01 #24
Een heel interessant artikel over het saneringskrediet. Het is een aantrekkelijke manier om de schulden af te lossen. Wel verbaast het mij dat er verschillende werkwijzen zijn in gemeenten voor wat betreft het verstrekken van dit krediet. Bij de ene gemeente kan je wel een saneringskrediet krijgen maar bij de ander niet.

Martin, 19-11-2010 12:55 #23
Willie jou verhaal is de mijne, niemand wil je helpen en om geholpen te worden moet je nog meer schulden maken het is raar maar waar, in plaats van het luisteren naar je verhaal en er wat aan te doen, krijg je eerst een hele stroom van bureaucratisch gewauwel over je heen en uit eindelijk sta je met lege handen en en niet te verwezenlijken opdrachten weer buiten. en daarbij loopt mijn ex-vrouw lachend weg, die met een bom duiten een uitkering lachend op de bank zit en aan allekanten geholpen wordt omdat ze geen inkomsten heeft en alles voor haar geregeld wordt.

Willie, 12-10-2010 19:19 #22
Ik heb een eigen woning en die staat inmiddels al 2 jaar te koop. Ik heb een achterstand opgelopen in de maandtermijnen, heb daarnaast de grootste moeite om andere rekeningen te betalen. Vorig jaar heb ik me gemeld bij de gemeentelijke maatschappelijk werker om schuldhulpverlening te krijgen. Ik ga echt geestelijk gebukt onder heel deze situatie en het kost me de grootste moeite om de stappen te zetten. Nu ben ik al een klein jaar bezig met het samenstellen van een dossier en heb ik vorige week te horen gekregen dat ik niet in aanmertking zou komen omdat ik dat eigen huis heb. Schuldeisers kloppen nu opnieuw bij me aan en opnieuw sta ik met mijn rug tegen de muur, bang om alles te verliezen en langzaam kapot te gaan verval ik in een soort van verdoofde staat om niet te gaan hyperventileren. Zo gaat dat dus in mijn gemeente, men heeft niet de kennis van zaken en laat mij een jaar in de waan dat ik geholpen zou kunnen worden. Ik vindt het meer dan bitter dat ik zo terug bij af ben! Wie kan mij vertellen of ik werkelijk geen recht heb op de schuldhulpverlening en sannering van de stadsbank?

Stefan, 08-09-2010 13:58 #21
Ik heb al 20jaar!schulden, ben naar diverse instanties geweest oa ss&b, wat een oplichters zeg. nu heb ik de sociale dienst om hulp gevraagd. ik ben erdoor maar mijn z.g bemiddelaar kan ik niet mee communiceren zei zeg dit en ik doe dat volgens haa. ik wil eigenlijk een andere bemiddelaar maar ik ben bang dat ik op hun borst stuit.ik doe alles om mee te werken maar zoals ik zei constant communicatie problemen met haar. wat moet ik doen.

K. C. Bosscher, 03-09-2010 10:33 #20
Momenteel ben ik al schulden aan het aflossen maar nu is er weer een bijgekomen hier kom ik niet meer uit.ik moet toch ook nog leven. ik werk al zoveel over om meer te kunnen betalen. maar toch?

Harry, 27-08-2010 16:32 #19
Ik ben een zelfstandige ondernemer maar heb in het verleden veel schulden gemaakt. Op dit moment is mijn schuldenlast ongeveer € 70.000. Aan banken en financieringsbedrijven. Geen overheidsinstelling. Ik probeer een schuldsanering te trffen. De kredietbank in min gemeente heeft tegen mij gezegd, dat ik mijn zaak moet opdoeken en dan pas kunnen ze wat voor me betekenen. Als ik me zaak opdoek dan heb ik niets meer. heb een redelijk goed draaiende administratiekantoor. Maar als wat ik ontvang, moet ik me schulden aflossen. Heb bepaalde regelingen getroffen, maar kan ze niet altijd optijd betalen of op de afgesproken tijdstip. Dit komt omdat ik afhankelijk bent van me kalnten en die betalen ook niet allemaal op hetzelfde tijdstip. Ik zie het nu al aankomen, dat ik binnenkort door de bomen de zon niet meer ziet. Kunt u mij wegwijs maken hoe ik hier onderuit kan komen.

Ber, 07-08-2010 14:49 #18
Na 3jaar in budgetbeer hebben ze alles gestopt ik had ook een aanvraag lopen voor schuldregeling. Er is 2maal een gedeelte van mn vakantietoeslag op mijn inzake rekening gestord en dat is de reden van beeindigen. Na 1 foutje in 3jaar is dat dan menselijk terwijl ik een schuld heb van ruim 35.000 euro! Kan ik mij niet opnieuw aanmelden en het traject helemaal opnieuw bewandeleln want ik kom er echt niet uit en zal zeker weten op straat belanden en zonder werk terwijl ik nu een vast contract heb en vast werk. Krijg ik antwoord in mijn mail box?

Met vriendeijke groet.

Anoniem, 27-07-2010 17:32 #17
Zou iemand mij kunnen vertellen of er iets van een rente stop bestaat?
Heb met alle schuldeisers een regeling getroffen en kom deze ook netjes na elke maand.
Nu wordt er zoveel rente overal berekend dat ik na een jaar betalen niets heb afgelost en alleen maar rente
heb betaald.
Zo blijf ik in de schulden en die zijn zo hoog dat ik er nooit meer uitkom op deze manier.
PS Hoop dat iemand een antwoord heeft voor me Reactie infoteur, 27-07-2010
Geachte anoniem,

Bij het doen van een voorstel, is het verstandig een
regel in het voorstel toe te voegen:

"Ik verzoek u de vordering niet verder te verzwaren
met invorderingskosten en rente."

Je kunt alsnog nu aan alle schuldeisers een brief
sturen met de toelichting dat er sprake is
van meerdere schuldeisers en dat je een voorstel
doet, waarbij je deze zin toevoegt.

Daarbij kun je vermelden, dat "indien de schuldeisers
rente in rekening blijven brengen, er sprake zal zijn
van problematische schulden, waardoor een oplossing
moet worden gezocht via de schuldhulpverlening en
eventueel de WSNP".

Daar schrikken schuldeisers vaak van, want bij schuldhulpverlening,
krijgt men vaak nog maar maximaal 35% van de totale
vordering terug, terwijl bij een gewone regeling zoals
je nu hebt, 100% tot 350% (kosten en rente) terug komt.

Om schuldhulpverlening en wsnp te voorkomen, wil
een schuldeiser dan vaak wel akkoord gaan met het
stopzetten van de rente en bijkomende kosten, als
dan op zn minst 100% van de hoofdsom wordt
afbetaald.

Succes!

Anoniem, 27-07-2010 10:22 #16
Wij zitten al 1,5 jaar in de vrijwillige schuldsanering. Nu is het volgende probleem opgetreden, mijn man is loodgieter en heeft voor vrienden soms een klusje gedaan, een vrienden dienst. Nu is de gemeente er achter gekomen en gooien ze ons uit de schuldsanering, omdat er volgens hun extra inkomen is geweest, kan dit zomaar? Ik hoop dat u mij kunt adviseren, ik weet namelijk geen uitweg meer! Reactie infoteur, 27-07-2010
Geachte anoniem,

De gemeente zal toch zeker bewijzen moeten hebben,
waaruit blijkt dat er sprake is van een vergoeding
voor de 'vriendendienst'?
Het is op afstand lastig in te schatten, hoe de situatie
exact is… Helaas kan een gemeente altijd beslissen,
je niet meer te helpen, om welke reden dan ook.

Je kan nu ook alle schuldeisers aanschrijven met
hetzelfde voorstel dat reeds 1,5 jaar is uitgevoerd.
Belangrijk: heeft de gemeente in die 1,5 jaar de
schuldeisers betaald, of heeft de gemeente in die 1,5 jaar
een 'spaarpotje' aangelegd, waar de schuldeisers na
3 jaar in één keer van afbetaald worden?
Indien er sprake is van een spaarpotje bij de gemeente
moet je dat natuurlijk opeisen. Of je eist dat men het
bedrag naar jou overmaken, of je eist dat de gemeente
dat bedrag over de schuldeisers verdeelt.

Probeer de regeling voort te zetten. Leg aan de
schuldeisers uit dat er sprake is van een misverstand waardoor
de gemeente niet meer uitvoerend meewerkt, maar
dat de afspraak volledig door jullie wordt voortgezet,
zodat alsnog na 3 jaar een schuldenvrij resultaat
wordt behaald.

Succes!

Mio, 04-07-2010 18:13 #15
Omstreeks 2003 raken wij door omstandigheden in financiële problemen en hadden wij aangeklopt/aangemeld bij de gemeente waar wij woonzaam zijn. In het begin ging het goed, maar doordat er één van de schuldeisers niet mee wilden werken, werden wij doorgestuurd naar WSNP (Wet Schulsanering Natuurlijke Personen). Hier voelden wij echt niet prettig. Schulden hebben wij allemaal, de een heeft minder dan de andere.
Maar wat bij de WSNP gebeurd, vinden wij echt schandalig. Je vraagt om hulp/oplossing, maar wat ze gedaan hebben is je verleden doorgespit, zoals waarvoor heb je geleend, wat heb je met het geld gedaan etc…
In ons geval was door samenloop van omstandigheden kunnen wij op de een op andere manier de maandelijkse uitgaven niet meer opbrengen.
Het komt erop neer bij de WSNP, eigen schuld dikke buld. Wij werden niet goedgekeurd, dus niet toegelaten.
Met afspraken hier en daar bij de schuldeisers, en hulp van vrienden en families, kunnen wij met moeite voortleven.

Maar begin 2009 werd op ons inkomen (lees salarisen) beslaggelegd.
Je kan voorstellen, wij leven al met moeite en nu ook dat.
Voor de tweede keer gingen wij voor de tweede keer aankloppen bij de gemeente voor hulp.
Wij weer dezelde verhaal verteld, alles werd genoteerd en er zou daarna kontakt worden met ons.
Maar tot de dag van vandaag geen briefje of telefoontje.
Mijn werkgever is bereid een klein gedeelte achterstand voor te schieten, dit vanwege de extra kosten, maar ik moet met de gemeente (weer) gaan praten.
Wat moeten wij hiermee, heeft U voor ons een advies?

Gezin in problemen. Reactie infoteur, 20-07-2010
Geachte Mio,

Als de gemeente geen contact opneemt, is het beter
niet te blijven afwachten, maar (desnoods dagelijks)
zelf contact te zoeken met de gemeente en een
afspraak eisen. Indien de gemeente niet voldoende
reageert of hulp biedt, kunt u bij de Nationale ombudsman
een klacht indienen met het verzoek de gemeente
te dwingen ondersteuning te bieden.

Daarnaast kunt u zelf trachten een regeling
middels het minnelijke traject, zoals bijvoorbeeld
met een saneringskrediet, te realiseren.

Omdat ik uw gehele situatie niet ken, kan ik geen
gedetailleerd advies geven, maar u moet nu echt
concreet handelen en doorzetten.

Succes!

Anoniem, 22-06-2010 22:29 #14
Beste lezer,

Ik lees wat berichtjes over vragen rondom de mogelijkheden voor een aanvraag van schuldhulpverlening. Het artikelen geeft al kort weer wat u kunt doen. Daarnaast lees ik ook herhaaldelijk dat u, nadat u zelf geprobeerd heeft met schuldeisers tot een oplossing te komen, u contact op kunt nemen met uw gemeente. De gemeentelijke Kredietbank of Stadsbank kan helpen. Mocht dit problemen geven, probeer dan ondersteuning te krijgen bij de aanvraag van schuldhulpverlening. Mogelijk weet uw contactpersoon binnen de Krediet/Stadsbank of zij de door u (extra) gewenste ondersteuning kunnen bieden, maar soms kan hier ook het algemeen maatschappelijk werk bij helpen.

Zoek hulp! Zoek ondersteuning als u er niet uit komt. Vaak weten mensen niet de juiste weg, maar als u een duidelijke hulpvraag bij uw contactpersoon binnen de kredietbank of bij het algemeen maatschappelijk werk formuleert, is er extra hulp hierbij mogelijk.

Er kan erg veel van u gevraagd worden (denk bijv. aan het aanleveren van de juiste gegevens, rondkomen met een minimaal budget etc.) maar indien u zich voor de volle 100 procent inzet EN wanneer u de juiste ondersteuning inschakelt, is er een weg naareen oplossing!

Voor vragen, reageer z.s.m. via een bericht op dit artikel.

Groet, Reactie infoteur, 23-06-2010
Geachte anoniem,

Helaas is er veelvuldig sprake van misbruik en oplichting
als het gaat om commerciële bedrijven die ondersteuning
bieden bij schuldhulpverlening.

Zelfs de door gemeenten aangewezen bewindvoerders
of budgetcoachbedrijven gaan regelmatig bewust in de
fout en vertrekken met het geld van de mensen die
al in de problemen zitten door schulden.

Daarom is het extra gezond om bijzonder voorzichtig te
zijn met ondersteuning accepteren van derden.
Je wil tenslotte niet meer dan 2 jaar met 60 euro per
week leven om vervolgens te merken dat de
budgetbeheerder geen rekeningen heeft betaald en met
het geld er van door is. Uiteindelijk blijf je namelijk zelf
verantwoordelijk voor de schulden. Er is helaas totaal
geen begrip voor dergelijke situaties met oplichting.
Je kunt helaas niet zomaar mensen en bedrijfjes vertrouwen.

U heeft een hotmailadres ingevuld bij het achterlaten
van dit bericht. Bent u een professionele hulpverlener?
Bent u van een bedrijfje? U lijkt hulp aan te bieden, maar
laat de reactie anoniem achter met een hotmail adres.

Ik adviseer lezers van dit artikel dan ook, om geen
contact met u te zoeken en geen hulp aan u te vragen.
Het risico is te groot, dat ze door u niet geholpen
worden, maar juist verder in de problemen komen.

Mary Spaans, 21-06-2010 18:24 #13
Een jaar geleden heb ik via de gemeente schuldhulpverlening aangevraagd omdat ik schulden heb en die schulden heb ik nog steeds omdat er niets mee is gedaan tot nu toe.
De gemeente heeft mij in november aangemeld bij een budgetkantoor met de bedoeling dat zij mijn uitkering ontvangen en mijn rekeningen betalen en alleen huishoudgeld aan mij overmaken per week.Een bedrag van 60 euro waarvan ik ook nog mijn internet en telefoonkosten van moet betalen.Er is nu al bijna 600 euro huurachterstand doordat zij verzuimen regelmatig te betalen, ook achterstand bij mij verzekering enz.Ik ben van de wal in de sloot gekomen.
Zelf betaalde ik alle rekeningen op tijd en ook mijn aflossingen, het enige was dat ik niets overhield om te eten en daarom bij de gemeente aan de bel heb getrokken.
Van de winter heb ik weinig gestookt omdat ik hoopte stookkosten terug te krijgen zodat ik iets voor mezelf had maar ook dat mag ik niet houden omdat ze vinden dat ik het moet laten verrekenen met de huurachterstand die zij hebben veroorzaakt.
Is dit nou schuldhulpverlening?Ik lig aan het gas en nog willen ze mij uitmelken en in problemen brengen.
Is dit gerechtigheid? Reactie infoteur, 21-06-2010
Geachte mevrouw Spaans,

Helaas is de schuldhulpverlening in Nederland vaak
slecht geregeld. Gemeenten krijgen miljoenen aan
subsidie van het rijk om schuldhulpverlening te bieden,
maar sturen je dan simpel door naar een kantoor,
dat verder niet verantwoordelijk gehouden kan worden.
Schandalig is het.
Zorg dat het niet verder uit de hand loopt.
Maak bezwaar bij je gemeentelijke schuldhulpverlening en
maak kenbaar dat het budgetkantoor zn werk niet goed doet.
Geef dit ook aan bij de Nationale ombudsman, dat
gemeentelijke schuldhulpverlening verwijst naar het budgetkantoor
en dan dit kantoor nu verdere schulden laat ontstaan.
En ga verder langs het budgetkantoor om duidelijke
afspraken te maken, die op schrift worden vastgelegd.
Afspraken mbt op tijd betalen van de rekeningen en het
verstrekken van betaalbewijzen. Laat het budgetkantoor
met betaalbewijzen aantonen dat de rekeningen tijdig
betaald worden.
Indien die afspraken dan (opnieuw) geschonden worden,
naar de gemeentelijke schuldhulpverlening gaan en aangeven,
dat op deze wijze niet akkoord gegaan kan worden met
het traject met een verzoek tot een oplossing.
Bij voorkeur een traject waarbij de gemeente verantwoordelijk is voor budgetbeheer.
Een saneringskrediet zou het meest prettig zijn als oplossing.
Indien de gemeente niet wil meewerken aan een traject
waarbij de gemeente verantwoordelijk is voor budgetbeheer,
direct een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman,
met bewijsstukken.
Zorg dat verzoeken bij de gemeente schriftelijk worden ingediend
en hierop schriftelijk een reactie wordt ontvangen.
Controleer het budgetkantoor iedere maand, zolang hiermee
gewerkt wordt. Er zijn helaas veel budgetkantoren die
wel geld ontvangen, maar niets betalen aan vaste lasten,
ook niet sparen voor afbetaling van schulden, maar na
verloop van tijd failliet gaan of vertrokken zijn met het geld van de schuldenaren.
Uiteindelijk bent u dan alsnog verantwoordelijk voor de schulden en
bent u niet alleen het geld kwijt dat in de afgelopen tijd
aan het budgetkantoor is overgemaakt, maar zijn uw
schulden tevens opgelopen en verder problematisch geworden.

Succes!

Jamal, 15-04-2010 23:18 #12
Ik wil graag de schuldsanering. Als ik drie jaar officieel bijstandnivo doe, ik ben dan helemaal klaar? En mag ik dan weer geld hebben? Maakt het schuldbedrag niet uit. Ik moet 350.000 euro betalen.

Yousseph Niach, 27-02-2010 12:55 #11
Ik wil in aanmerking komen voor het saneringskrediet hoe kan ik me aanmelden en per direct geholpen worden om van mijn sculdeisers af te komen?

Fatima, 16-12-2009 10:28 #10
Hallo,

ik wil in aanmerking komen voor het saneringskrediet.

hoe kan me aanmelden en per dierect geholpen worden om van die irritante schuldeisers af te komen!h

Rinus, 15-12-2009 17:02 #9
Ik heb aan moeten kloppen bij schuldhulpverlening. Maar ik heb een paar zaken die in mijn ogen zeker niet terecht zijn en dat is niet alleen mijn mening.
Nu heb ik te horen gekregen dat ik ook nog eens uit huis moet, geen uitkering krijg omdat het bij mij een chaos is en als ik de in mijn ogen onterechte dingen wil aanvechten, ik ook voorlopig wordt uitgeschreven bij de hulpverlening.
Waar kan ik nu in vredesnaam aankloppen voor hulp? Ik kan werk genoeg krijgen, maar zonder onderdak lukt dat niet.
Zo wordt het één groot tranendal.

J. L. van Schaagen, 10-12-2009 17:28 #8
Wat zijn de verschillen tussen schuldsanering en schuldbemiddeling? En wat zijn de voor en nadelen tussen beiden. Ik kreeg van de Gemeentelijke kredietbank Amsterdam dat zij besloten hebben te bemiddelen i.p. v. te saneren.

Donna, 09-12-2009 14:57 #7
Ik ben een alleenstaande moeder en ben uit de schuldsanering gezet maar weet nu niet hoe verder, kan ik er nog weer in of is er wat anders? dit kan zo niet langer en mag toch ook niet?

F. T., 22-11-2009 00:46 #6
Ik heb schulden. Bij elkaar denk ik dat deze tussen de 11000 en 16000 euro liggen. Door mijn scheiding wet ik niet meer waar ik moet beginnen. Rekeningen blijven liggen, ik kan amper min huur betalen en hulp van d schuldhulpverlening, waar ik me voor aangemeld heb, laat ook op zich wachten. IK HEB ECHT HULP NODIG, WANT IK ZIE HET NIET MEER ZITTEN!. Ik heb een fantastiche lieve vriendin die mij heeft willen helpen, maar ik heb niet goed naar haar geluisterd.Ik kom er alleen maar dieper in en op deze manier trek ook ik haar er bij in. EN DAT WIL IK NIET!
Mijn vriendin staat zelfs op het punt er een eind aan te maken en als ik eerlijk ben zou dit terecht zijn, maar zonder haar ben ik helemaal niks meer. Voel ik me helemaal leeg. Hoe kom ik van min sculden af. Ik probeer zelfs te denken aan een soort an lening waarbij al mijn schuldeiser betaald zullen worden en ik, op deze manier, een aflossing per maand zal hebben. Dit neem een hoop stress bij me weg. Ik voel me dagelijks zo zaar in mijn benen. Iedee dag is er wel een moment waarbij ik het gvoel heb er doorheen te kunnen zakken. De wanhoop is echt nabij… Wie herkent deze sitatuatie en wie wet wat ik eraan moet doen, want ik weet het echt niet meer…

Tulay Kilinc, 29-06-2009 10:14 #5
Ik wil graag een sanerings krediet en wil weten wat ik er allemaal voor moet doen. Zou ik er informatie over kunnen ontvangen?

Vestera (infoteur), 15-06-2009 22:32 #4
Door een afrekening van het gas en gemeente belasting en waternet zit ik met een nieuwe portie afbetalingen op afbetalingen die ik al heb. Ik ben nu via het maatschappelijk werk doorgestuurd naar schulhulpverlening maar heb zelf het gevoel dat ik beter een saneringskrediet kan aanvragen. Dan heb ik nog één afbetaling waar ik aan kan voldoen en die kan nooit zoveel zijn als ik nu af betaal. Kan jij me advies geven. Ik woon in Amsterdam en heb weinig vertrouwen in de mensen die me nu van advies hebben gediend.

Alex (infoteur), 09-06-2009 16:36 #3
Irfan is per email reeds aangeschreven met advies.

Naar aanleiding van de reactie van Esmeralda nog het volgende:
Ook grotere gemeenten hebben een afdeling schuldhulpverlening.

Let op met het kiezen en vertrouwen van een bewindvoerder.
Te vaak is door de bewindvoerder misbruik gemaakt, door wel geld te incasseren van personen met schulden, maar vervolgens niet de vaste lasten te betalen of de schuldeisers te betalen. Zelf met het geld er uiteindelijk vandoor gaan, komt helaas geregeld voor. Een bewindvoerder is dus niet altijd zomaar te vertrouwen. Let hier goed mee op. Zonde als je 3 jaar aan een bewindvoerder betaalt om daarna nog verder in de schulden te raken en geen stap verder maar juist achteruit te zijn gegaan en opnieuw te moeten beginnen met nóg meer narigheid.

Esmeralda, 09-06-2009 15:19 #2
Beste Irfan,

Er moet een opdrachtgever (client bij deurwaarder) opdracht geven om een faillisement aan te vragen voor jullie. Ik neem aan dat je weet bij welk incassobureau of deurwaarder welke vordering loopt? Zoek via google naar schuldhulpverleners en dan bijvoorbeeld in de regio waar je zoekt. Je woont misschien in een dorp? Dan valt dit onder een bepaalde gemeente. Zoek dan via google bijvoorbeeld naar Schuldhulpverlener "gemeente Rotterdam". Er komen dan vast wel schuldhulpverleners boven, deze bellen en zij kunnen je advies geven.

Zoek anders naar Kredietbank (beter bekend onder volkskredietbank) en bel deze instantie. Vraag bij hen duidelijk naar een schuldhulpverlener (bewindvoerder). De bewindvoerder gaat inventariseren, gaat aanschrijven en doet indien mogelijk een voorstel voor aflossen.

Blijf in elk geval niet stil zitten, onderneem actie.
Je hebt tenslotte een gezin.

Irfan Ermis, 09-01-2009 12:44 #1
Wij met 2 kinderen zijn met ingang van 11 nov. uit de faillisament en willen graag geholpen worden met schuldhulp maar weten niet hoe wij hebben veel schulden en kunnen geen uitweg vinden kunt u ons helpen?

Infoteur: Alex
Laatste update: 08-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 49
Schrijf mee!