InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wat is schuldhulpverlening?

Wat is schuldhulpverlening?

Wat is schuldhulpverlening? Consumenten die schulden hebben die ze niet meer zelf kunnen oplossen, hebben recht op schuldhulpverlening. De schuldhulpverlener gaat inzichtelijk maken hoe hoog de schulden zijn, en probeert te helpen om de schulden af te bouwen. Ze kunnen ook bemiddelen met schuldeisers. Er kunnen financiele problemen ontstaan waar u niet meer uit kunt komen. Zeer geleidelijk zijn de schulden opgebouwd, of de schulden zijn ontstaan door een grote tegenslag. U kunt in dat soort gevallen hulp inschakelen. U kunt in aanmerking komen voor schuldhulpverlening via uw gemeente. Er kunnen echter wel eisen en beperkingen worden gesteld door de gemeente. Bijvoorbeeld mensen die schulden hebben opgebouwd door fraude of andere criminele activiteiten, zullen niet in de schuldhulpverlening terecht kunnen komen.

Wat zijn de eisen die gelden voor de schuldhulpverlening?

Niet iedereen zal worden geholpen, maar de meeste consumenten kunnen terecht bij deze vorm van hulpverlening. De eisen die gemeenten stellen zijn:
  • Het moet gaan om schulden die u niet zelf kunt oplossen
  • U moet ingeschreven staan bij de gemeente
  • U moet 18 jaar of ouder zijn
  • U moet een maandelijks inkomen uit dienstverband of een uitkering hebben

Eerst zelf orde op zaken stellen

Voordat u het traject van de schuldhulpverlening in kunt, moet u eerst proberen om zelf orde op zaken te stellen. U moet eerst een overzicht maken van inkomsten en uitgaven en de schulden die ontstaan zijn. Dit zijn namelijk gegevens die schuldhulpverlener nodig heeft om eerst inzicht te krijgen in uw financiele positie.

Wat is schuldhulpverlening?

Schuldhulpverlening wil zeggen dat een organisatie mensen met problematische schulden gaan helpen om de schulden op te lossen. De schuldhulpverlening is een ruim begrip, er zijn namelijk officiële instellingen die via de gemeente worden ingeschakeld, maar u kunt ook terecht bij commerciële schulphulpverleners. Wettelijk is het niet toegestaan om geld te vragen voor een traject van schuldhulpverlening. In de praktijk blijkt vaak dat enkele commerciële organisaties niet betrouwbaar zijn. Voor schuldhulpverlening moet u altijd aankloppen bij uw gemeente.

Wie verstrekt hulp bij problematische schulden?

Dit kan gebeuren door één van de Gemeentelijke Kredietbanken, een particuliere schuldhulpverleningsorganisatie of door de Sociale Dienst van de gemeente.

Eerst schulden proberen te vereffenen in het minnelijk traject

In eerste instantie zal de schuldhulpverlener proberen om namens de schuldenaar (diegene met de schulden), een gunstige regeling te treffen met de schuldeisers. De schuldeisers nemen bijvoorbeeld genoegen met een bepaald percentage van het bedrag dat ze tegoed hebben. Het is ook mogelijk om met de schuldeisers af te spreken dat ze gedurende een periode van 36 maanden een bepaald bedrag krijgen, waarna de schuld vereffend is. De kredietinstelling gaat vervolgens het bedrag voor de schuldenaar voorschieten. In het geval binnen het minnelijk traject geen overeenstemming met de schuldeisers kan worden bereikt, bestaat de mogelijkheid om de wettelijke schuldsanering aan te vragen.

Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp)

In het geval het minnelijk traject geen uitkomst heeft geboden, beslist de rechter of er een schuldsanering wordt aangeboden. In dit traject worden gedurende een periode van drie jaar de schulden gesaneerd. De schuldenaar krijgt een laag bedrag waar hij van rond moet komen, en de rest van het inkomen of de uitkering zal gebruikt worden om de schulden af te betalen. Na afloop van de periode is de schuldenaar onder voorwaarden vrij van schulden. Hij moet zich hiervoor wel goed aan de regels hebben gehouden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is schuldhulpverlening?"

Reactie

Francinia, 13-02-2013 11:52 #1
Mijn (Borderline) dochter had buiten haar schuld om schulden. In 2006 waren die schulden (5000 dacht ik) nog te laag voor schuldhulpverlening werd ons toen verteld. In 2008 ging het om 11000 euro en kreeg ze schuldhulpverlening van de gemeente. Ik mocht niet meer helpen. In 2009 werd ze dakloos. In 2012 trok de gemeente zich terug omdat niet iedere schuldeiser instemde. De schuldhulpverlening werd na ruim 2 jaar stop gezet omdat haar inkomen te laag was! Dat inkomen is Wajong, onveranderlijk dus! Haar schuld bedroeg toen 15000 euro. Ik (haar moeder) heb haar toen in huis genomen. In een kleine gehandicaptenwoning. Gelukkig veranderen dingen is ons nu verzekerd. Ze is in januari opnieuw het schuldhulpverleningstraject in gegaan. Het werkt nu beter en sneller. Maar je moet er altijd zelf bovenop blijven zitten. Desondanks raad ik mensen aan om de gemeente te hulp te roepen. Vooral als je een aantal jaar geleden slechte ervaringen met ze had. De regels zijn verbeterd. Succes!

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!