InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Schuldhulpverlening & schulden; minnelijk traject

Schuldhulpverlening & schulden; minnelijk traject

Schuldhulpverlening & schulden; minnelijk traject Miljoenen Nederlanders worden geconfronteerd met schulden. Een hypotheek, ofwel een hypothecaire lening, is een algemeen geaccepteerde schuld. Daarnaast kunnen schulden uiteenlopende oorzaken hebben. Van een achterstand in de huurbetaling tot een schuld vanwege onverwachte ziektekosten of een schuld door kopen met uitgestelde betaling. Hoe werk je die schulden weg? Wat kan je doen om schuldenproblematiek zelf op te lossen? Waar begin je met de oplossing van de financiële problemen?

Schulden

Steeds meer Nederlanders worden geconfronteerd met schulden. Een hypotheek is een schuld. Een lening is een schuld. Kopen op afbetaling is een schuld. Online produkten aanschaffen met acceptgiro, waarna de betalingstermijn verloopt, is een schuld. Een achterstand in de huurbetaling is een schuld. Een achterstand in de betaling van gas, water en licht, is een schuld. Een achterstand in de betaling van de premie zorgverzekering, is een schuld. Bestellen bij een postorderbedrijf, waarna de betalingstermijn verloopt, is een schuld. Een doorlopend krediet, is een schuld. Een persoonlijke lening, is een schuld. Een autolening is een schuld. En zo zijn er nog veel meer schulden, waar Nederlanders mee geconfronteerd kunnen worden.

Minnelijk Traject

Nederland kent meerdere vormen van hulp om problematische schulden te voorkomen of op te lossen. Particulieren moeten echter eerst proberen zelf een oplossing te vinden voor de schulden. Dit betekent dat gezamenlijk met schuldeisers afspraken moeten worden gemaakt om tot een minnelijke betalingsregeling te komen.

Contact opnemen met de schuldeisers

Overzicht

Het oplossen van de schuldenproblematiek begint met het verkrijgen van een duidelijk overzicht van de schulden. Inzicht krijgen in de werkelijke situatie is van groot belang om een structurele oplossing te realiseren. Alle schuldeisers moeten daarom worden aangeschreven met het verzoek om opgave van de huidige stand van zaken, de hoogte van de totale vordering en eventueel aanvullende informatie. In dezelfde brief vragen we om uitstel van betaling, in afwachting van een voorstel ter betaling en vragen we de vordering niet verder te verzwaren met kosten en rente.

Zodra alle schuldeisers een brief terug hebben gestuurd met de benodigde informatie, maken we een overzicht. Nu weten we precies hoe hoog te totale schuld is.

Aflossingscapaciteit

Bereken nu de aflossingscapaciteit. Hierbij wordt bijstandsniveau als basis genomen. Alles wat maandelijks meer aan inkomsten wordt verdiend dan de huidige bijstandsnorm, is de aflossingscapaciteit. Dit bedrag is wat maandelijks kan worden betaald ter aflossing van de schulden.

De schuldeiser met de hoogste vordering heeft recht op het grootste deel van het bedrag dat betaald kan worden ter aflossing. De schuldeiser met de kleinste vordering heeft recht op het kleinste deel van het bedrag dat betaald kan worden ter aflossing van de schulden. Op die manier verdeel je het bedrag ter aflossing over alle schuldeisers.

Voorstel ter betaling

Vervolgens stuur je naar iedere schuldeiser een brief met een voorstel ter betaling. Het berekende bedrag, dat maandelijks kan worden betaald aan de schuldeiser, wordt als voorstel ter aflossing aangeboden. In de brief stellen we tevens voor, dat indien na 3 jaar (36 maanden) nog een bedrag openstaat als restschuld, dit bedrag door de schuldeiser zal worden kwijtgescholden. Op deze manier komt vast te staan, dat na maximaal 3 jaar, een schone lei is gerealiseerd.

Schuldhulpverlening

Als je zelf niet meer in staat bent de schulden te betalen of een regeling te treffen, kan een gemeentelijke kredietbank je helpen met een schuldsanering.

Zie ook: Saneringskrediet: schuldhulpverlening

Kom je er dus met de schuldeisers niet uit, dan kun je een beroep doen op de schuldhulpverlening van de gemeente of gemeentelijke kredietbank.

Het zelf regelen van de schulden geniet echter de voorkeur.
© 2010 - 2017 Alex, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is schuldhulpverlening?Wat is schuldhulpverlening?Consumenten die schulden hebben die ze niet meer zelf kunnen oplossen, hebben recht op schuldhulpverlening. De schuldhul…
SchuldhulpsaneringSchulden hebben steeds meer mensen. Voor de een nog te overzien, voor de ander een dagelijks probleem. Voor sommigen vor…
Niet betalen van schuldenNiet betalen van schuldenAls we onze schulden niet betalen kan dat uiteindelijk resulteren in schuldhulp via het minnelijk traject of via de Wet…
Saneringskrediet: schuldhulpverleningSaneringskrediet: schuldhulpverleningDoor diverse oorzaken kunnen financiële problemen ontstaan. Indien men niet zelf in staat is de schulden te betalen, kan…
Wettelijke schuldsanering, stappenplanWettelijke schuldsanering, stappenplanWie zijn schulden niet meer kan betalen, bijvoorbeeld door verlies van baan en teruggang in inkomen, kan doorgaans een b…

Reageer op het artikel "Schuldhulpverlening & schulden; minnelijk traject"

Reacties

Van der Heijden, 15-01-2016 15:55 #2
Wij zijn vroegtijdig uit de schuldhulp gezet door zoals hun het noemen nieuwe schuld door zorgverzekering die nu toegeeft ons beter had kunnen helpen.Daarnaast betaald onze zoon mee aan het huishouden wat in.onze ogen kostgeld is.Volgens hen niet.
Zij hebben ook een schuldeiser per abuis vergeten mee te nemen.Zo is hun bewoording en wij een half jaar loonbeslag hadden voordat ze akkoord kregen.Op verzoek van hen in het budgetbeheer om met nog eens een.half jaar te verlengen door hun fout.Blijkt dat ze het dossier gesloten hebben en wij geen brief of o.i.d ontvangen hebben.om.ons te verweren.Zoeken een oplossing om toch het traject af te maken van.nog maar slechts enkele maanden.

Anja, 22-08-2014 20:48 #1
Beste, ik ben bezig met onderhandelen voor een vriend met een incassoburo waar 2 grote schuldeisers hun claim neet hebben gelegd. Mijn vriend had een 1-manszaak en is failliet gegaan. Zijn huis is gedwongen verkocht en hij heeft een restschuld. Samen met de schuld die hij heeft doordat hij een bedrijfskrediet had heeft hij 130.000,= schuld. Hij heeft ook nog een schuld bij de belastingdienst en de ziektekostenverzekeraar. Die schulden worden al afgelost en ik heb nu een voorstel neergelegd wat zijn familie heeft gedaan. Zij willen hem helpen en op de schuld van 130.000 5jaar (!) lang 600,= per maand aflossen. WSNP is in de regel 3jaar! Mijn vriend heeft een uitkering op bijstandsniveau en de belastingdienst heeft al een beslag op zijn uitkering gelegd. Nu heb ik alles overlegd aan dat incassoburo en ze weten dus dat er weinig tot niks te halen is en als ik hem aanmeldt voor de WSNP zullen zij nooit zo veel krijgen als wat de familie nu uit goedheid aanbiedt. In geval van WSNP trekt de familie zijn aanbod tot hulp nl weer in. Nu wil dat incassoburo het aanbod voorleggen aan ING en Nat. Nederlanden die de schuldeneis bij hen hebben neergelegd maar ze doen daarnaast eigenlijk erg moeilijk.
Onderstaand kreeg ik van ze terug:
"Wij hebben uw e-mail inzake het voorstel ontvangen, wij zijn bereid om het voorstel voor te leggen aan onze opdrachtgevers.

Wel hebben wij nog een aantal vragen; in het BKR van de heer ***** staan een tweetal vorderingen gemeld met een A3 codering, dit houd in dat er met deze schuldeisers een tegen finale kwijting is afgesproken, echter staan er geen praktische looptijd data gemeld, wij verzoeken u hierin duidelijkheid te geven aangezien wij niet willen dat er andere schuldeisers benadeeld worden. Overigens willen wij ook weten of er een zelfde aanbod is gedaan aan de andere schuldeisers en wat hun standpunt is hierin. "
Ik snap niet wat de bedoeling van deze info is, ze weten dat als ze niet op het aanbod van de familie van mijn vriend ingaan het aanbod van tafel is (de familie, zijn zus en ooms, hoeven hem immers niet te helpen) en dat wat er bij een mogelijke WSNP toegang nog bij elkaar gesprokkeld kan worden minimaal is. Wat beogen zij hiermee, ze zullen nooit beter krijgen dan dit aanbod.

Infoteur: Alex
Gepubliceerd: 10-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!