InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Studentenkrediet en studentenlening DUO aanvragen

Studentenkrediet en studentenlening DUO aanvragen

Studentenkrediet en studentenlening DUO aanvragen Studenten hebben ook in 2018 en 2019 geld nodig, want studeren is duur. In 2019 gaat het collegegeld in het eerste jaar ongeveer 1000 euro omlaag, maar gaat waarschijnlijk de rente omhoog. De woonlasten lopen ook nog eens hoog op. Om toch als student de eindjes aan elkaar te knopen kiezen vele studenten ook voor een studentenkrediet, studentenbetaallimiet of extra studentenlening. Hoe sluit je een lening af als student, hoeveel kun je aanvragen en hoeveel kun je maximaal lenen? Bereken wat je bij de DUO mag lenen. Tijdens je studie mag je onder het nieuwe studiestelsel in probleemloos geld bijverdienen.

geld lenen als student

Studenten mogen extra rood staan bij de bank

Bij nogal wat banken kunnen studenten met de bank speciale afspraken maken over rood staan op de rekening tot aan een zogenaamde studentenlimiet. Voorwaarde is vaak wel dat je studiefinanciering moet ontvangen en jonger moet zijn dan 35 jaar. Je moet aantonen dat je een mbo opleiding of een hbo dan wel wo-studie volgt. Logisch, want je moet wel student zijn. Overigens valt een thuisstudie niet onder deze regeling. Hoe meer resultaten tijdens je studie, hoe meer je vaak kunt lenen. Ga hiervoor naar een bank en maak afspraken over hoeveel je rood mag staan dan wel kunt lenen als student. Op een studentenrekening kun je tot circa € 1.500 rood staan. Op een normale rekening is dit vaak niet meer dan € 1000. De rente die je betaalt is ook lager dan wanneer een niet student op zijn rekening rood staat.

Voorbeeld studentenbetaallimiet ABN AMRO

Bij ABN AMRO spreek je met de bank af hoeveel je rood mag staan. Je kunt denken aan:
  • mbo-studenten: € 500;
  • hbo-studenten: € 1.000;
  • wo-studenten: € 1.500.

Hoe lenen bij DUO in 2018 en 2019?

Geld lenen bij DUO is geen probleem, onder het nieuwe studiestelsel verstrekt DUO studievoorschotten die als lening worden bijgeschreven. De lening is aan een maximum gebonden en is voor thuiswonende en uitwonende studenten gelijk. Wel zijn er verschillen tussen mbo studenten en de studenten in het wetenschappelijk onderwijs en hbo. De rente op een lening bij DUO is in 2017 zeer laag, in 2017 en 2018 zelfs 0% ofwel een nullening. Er zijn ook nog studenten die onder het oude studiestelsel studeren. Zij kunnen extra lenen bovenop de basisbeurs. Voor hen geldt ook dat niet onbegrensd bijverdiend mag worden met een bijbaan. Deze bijverdiengrens geldt ook in het mbo. Wie een bepaalde grens aan bijverdiensten overschrijdt verliest (een deel van) de studiefinanciering:
  • In 2012 maximaal € 13.362,53 per jaar bijverdienen, in 2013 tot € 13.530,90.
  • In 2014 maximaal € 13.729,80.
  • In 2015 is voor wie onder het nieuwe leenstelsel valt bijverdienen onbeperkt toegestaan in wo en hbo. Voor anderen geldt de grens van € 13.856,11.
  • In 2016 is dit maximaal € 13.856,11, in 2017 € 14.215,75.
  • In 2018 een bedrag van € 14.456, in 2019 tot € 14.682,96

De DUO Lening is niet bij het BKR geregistreerd en lening bij de bank wel. Vanaf 2019 zal de rente waarschijnlijk hoger zijn, omdat deze dan op basis van de 10-jaarsrente wordt vastgesteld en die is meestal hoger dan de 5-jaarsrente waarmee tot en met 2018 wordt gerekend.

Voordelen en nadelen van de studentenlening

Samengevat zitten aan de studentenlening voordelen en nadelen vast. Evidente voordelen zijn dat de lening tijdens de studie aflossingsvrij is, tegen een lager rente wordt afgesloten. Een nadeel is dat er een schuldenlast wordt opgebouwd die moet worden afgelost. Maar goed, je profiteert er tijdens de studie ook van en er zijn studenten die maximaal lenen en een deel van de lening wegzetten op een spaarrekening.

Het collegegeldkrediet aanvragen

Wie aan een hbo of universiteit zijn studie volgt kan naast de gewone studiefinanciering ook extra lenen om het collegegeld te betalen. Sterker nog, een student verdient geld met lenen en sparen bij DUO. Dit collegegeldkrediet is dan een onderdeel van de studiefinanciering en kan tegelijkertijd met de prestatiebeurs en eventuele lening worden aangevraagd. Het krediet wordt maandelijks uitbetaald en kent de zelfde voorwaarden van terugbetaling als de terugbetaling van de opgebouwde studieschuld. Wie geen collegegeld betaalt, maar een instellingscollegegeld bij een particuliere of buitenlandse opleiding of ouder is dan 30 jaar kan eveneens een collegegeldkrediet aanvragen. Je mag alleen meer lenen dan het wettelijk collegegeld als je ook meer dan het wettelijk collegegeld moet betalen. Het maximum is vijf keer het bedrag van het wettelijke collegegeld.

Draagkrachtmeting en kwijtschelding studieschuld

De maandelijkse aflossing is afhankelijk van de hoogte van de schuld en uw draagkracht. Wie bij terugbetaling van zijn studieschuld in financiële problemen komt, kan ook vragen om een draagkrachtmeting. Wie een minimaal inkomen heeft hoeft niet af te lossen en na maximaal 15 jaar (oude studiestelsel) of 35 jaar (nieuwe studiestelsel) wordt de nog openstaande schuld kwijtgescholden.

Bijbaantje als student

Een bijbaantje kan je ook verder helpen. Steden met een universiteit of hogeschool hebben vaak ook uitzendbureaus voor studenten. Bij dit werk wordt meestal ook rekening gehouden met je studielast. Deze studenten-uitzendbureaus weten waar ze het over hebben.

Bankieren voor studenten bij de ING bank, studentenkrediet

Wie studeert kan bij de ING terecht voor een gratis betaalrekening inclusief de Mobiel Bankieren app en met extra voordeel op studentenverzekering en studenten creditcard. Maar er is ook een studentenkrediet in die zin dat je met een studentenbetaallimiet voordelig rood staan mag staan op de studentenrekening. Dat betekent in 2018:
  • Rood kunnen staan tot maximaal een bedrag van € 1.000;
  • Je mag direct geld opnemen met de betaalpas.
  • Je kunt betalen met Mijn ING en de Mobiel Bankieren App.
  • De kredietrente bedraagt 7,2% (debetrentevoet)

Voorwaarden hierbij zijn:
  • Je een voltijds mbo-, hbo- of wo-opleiding volgt.
  • Minimaal 18 jaar oud bent en maximaal 29 jaar.
  • Je een studentenrekening of betaalrekening bij de ING hebt, waarop voldoende inkomsten binnen komen.

Ook bij de Rabobank kun je rood staan tot limiet van € 500 of € 1.000. In overleg met de bank wordt bepaald welke bedragen er op jouw situatie van toepassing zijn.

Lenen bij je ouders

Veel studenten lenen ook bij hun ouders of familie, of krijgen allerlei extra’s toegestopt. Ouders mogen eenmalig aan hun zoon of dochter tot ruim 53.000 euro belastingvrij schenken in 2018 en 2019 als men een dure studie volgt en jaarlijks nog eens 5.320 euro belastingvrij. Het kan ook in de vorm van een onderhandse lening waarbij de ouders de te betalen marktrente terug schenken aan hun studerende kinderen. Ouders kunnen ook borg staan voor een lening, maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat ze hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het terugbetalen van de lening.

Slot studeren in 2018 en 2019

Financieel is student zijn meestal geen vette pot, terwijl de lasten vaak hoog zijn. Gelukkig zijn er dus allerlei mogelijke inkomstenbronnen die speciaal voor studenten in het leven zijn geroepen. Maak er vooral gebruik van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schenken aan kleinkind 2019 en 2020Schenken aan kleinkind 2019 en 2020Belastingvrij schenken aan een kleinkind, kleinkinderen of kinderen was ook in 2019 populair. Grootouders willen graag b…
Geld lenen bij de RabobankGeld lenen bij de RabobankWanneer je direct geld nodig hebt, is geld lenen bij de Rabobank een aantrekkelijke optie. De Rabobank heeft namelijk di…
Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2018-2019Studentenrekening bij bank? Studievoorschot 2018-2019In 2018 en 2019 is er het studievoorschot in plaats van de oude studiefinanciering. Studenten hebben geld ook in 2018 en…
Lenen & wat is onderhands lenen en hoe doet u datLenen & wat is onderhands lenen en hoe doet u datAls aanvulling op een lening bij de bank kunt u in 2019 ook een onderhandse lening afsluiten. Maar wat is onderhands gel…
Vastgoed & fiscus maakt huis kopen voor uw ouders dure zaakVastgoed & fiscus maakt huis kopen voor uw ouders dure zaakNogal wat ouders helpen hun kinderen bij het kopen van een huis. Andersom willen kinderen in 2017, 2018 of 2019 ook hun…

Reageer op het artikel "Studentenkrediet en studentenlening DUO aanvragen"

Reacties

Couwberghs, 28-10-2016 01:43 #7
Mijn dochter studeert, ze zit op de hoge school. Ik heb momenteel kanker en financieel veel kosten. Nu het is haar laatste jaar, kan zij een lening krijgen? Want ik kan haar nu niet helpen. Reactie infoteur, 20-11-2018
Beste Couwberghs,
Gelukkig zijn er een paar mogelijkheden. Uw dochter kan geld lenen bij DUO, bijverdienen en een studentenlening afsluiten bij een bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 29-06-2016 19:29 #6
Hallo,

Hier ook een vraag.

Ik ben 40 jaar en kan m.i.v. september a.s. een 1-jarige masteropleiding docent volgen aan een universiteit. Kan ik hiervoor geld lenen bij DUO en zo ja, wat is het maximum bedrag?
Is dat de hoogte van het collegegeld of kan ik meer lenen?

Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 09-09-2017
Beste Maria,
Vanaf 1 augustus 2017 kunt u voor uw studie geld lenen bij DUO:

http://financieel.infonu.nl/geld/172316-bedragen-studiefinanciering-studiejaar-2016-2017.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Judith, 24-06-2016 00:35 #5
Hallo, ik heb een vraag.

Onze schoonzoon, heeft een studie gevolgd. Niveau 2
Hij kreeg een studiebeurs, en heeft een lening afgesloten.
Hij had eigenlijk recht op een aanvullende beurs, i.v.m inkomen ouders.
Ouders gescheiden, vader had een goede baan, maar tegen die tijd niet meer.
Is het mogelijk, dit terug te draaien.
Dat de lening, voor een groot gedeelte wordt afgelost door het geld (aanvullende beurs waar hij recht op had).
Kan ik dat aanvragen en hoe.
Helaas zijn veel regels, voor heel veel ouders niet duidelijk.

BVD Judith Reactie infoteur, 25-06-2016
Hallo Judith,
Als zijn studie is afgerond, is dit niet meer mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pupje, 20-12-2015 11:22 #4
Beste meneer/mevrouw,
vanaf januari ben ik overgestapt op een thuisstudie van het loi volledig MBO 3 en maak ook hier veel kosten voor, maar ik vind nergens waar ik een studentenlening kan aanvragen, aangezien een thuisstudie blijkbaar wel erkend wordt maar niet genoeg is om bij duo te lenen, terwijl je ongeveer de zelfde kosten maakt (en ik ook nog steeds lesgeld moet betalen), omdat ik net een paar weken te laat was met uitschrijven. Is er ergens waar ik ook een studentenlening kan aanvragen? Reactie infoteur, 21-12-2015
Beste Pupje,
Lenen kan dan niet bij DUO, maar wel bij een bank of familie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rolette, 17-07-2014 09:21 #3
Beste meneer/mevrouw,
Is het mogelijk als je ouder bent dan 30 een lening te krijgen via DUO? Ik hoorde dat er een lening stelsel komt voor studenten ouder dan 30 klopt dat? Reactie infoteur, 17-07-2014
Beste Rolette,
Het collegegeldkrediet wordt in het nieuwe leenstelsel inderdaad uitgebreid tot de studenten boven de 30 jaar, in vol- én deeltijd wo en mbo-bol.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Coral, 14-07-2014 04:23 #2
Beste meneer/mevrouw, ik ga binnenkort een fulltime hbo opleiding doen. Probleem is dat ik nu 30 ben en dus geen recht op studiefinanciering meer heb. Mijn vraag is dus: kan ik via DUO nog wel geld lenen of ergens anders? Reactie infoteur, 14-07-2014
Beste Coral,
Ook een studielening van DUO is studiefinanciering en die kan na de 30e levensjaar niet worden aangevraagd. Ergens een persoonlijke lening aangaan kan wel, maar dat is alleen zinvol als er ook verdiensten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monica, 02-04-2013 15:39 #1
Als iemand een tegemoet scholieren ontvangt, mag deze persoon dan ook een lening afsluiten? Reactie infoteur, 02-04-2013
Beste Monica,
De tegemoetkoming scholieren bestaat uit een basistoelage en een aanvullende toelage, en dat is het. Het is een gift, geen lening en zonder mogelijkheid om nog aanvullend te lenen bij DUO.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lenen en krediet
Reacties: 7
Schrijf mee!