InfoNu.nl > Financieel > Lenen > BKR-registratie en toch lenen: het kan

BKR-registratie en toch lenen: het kan

BKR-registratie en toch lenen: het kan Veel mensen zijn heel bang om in de boeken van het Bureau Krediet Registratie (BKR) te komen. Ze denken namelijk dat ze daardoor nooit meer een lening of hypotheek kunnen afsluiten. Maar dat klopt niet. Alleen mensen die bekend staan als wanbetalers krijgen daarmee te maken. Hoe kun je toch lenen als je een BKR-registratie hebt? En wat is de invloed van een BKR-registratie op de aanvraag voor een lening?

Wie is geregistreerd bij het BKR?

Bijna niemand weet het, maar iedereen met een gsm-abonnement, creditcard of een krediet staat bij het BKR genoteerd. Dat zijn dus heel wat mensen. Het betekent bovendien niets. Alleen als iemand zijn abonnement te laat betaalt of de rente over de lening niet op tijd aflost, krijgt iemand een code. Zon negatieve BKR codering kan voor banken of andere partijen een reden zijn om niet een lening of hypotheek te verstrekken. Maar er wordt wel altijd gekeken naar waarom de code is ontstaan en wanneer hij is ontstaan.

Wanneer een negatieve BKR code?

Mensen die een betalingsachterstand hebben van ongeveer 3 maanden krijgen achter hun naam de code A. Deze letter staat voor achterstand. Voor het zover is krijgt de persoon in kwestie wel eerst een schriftelijke waarschuwing met een betalingstermijn van 2 weken. Wordt het bedrag dat nog openstond dan betaald, dan wordt er een H achter de klant zijn naam gezet. De H staat in dat geval voor Herstel. Wel duurt het dan nog even voordat iemand helemaal geen codes meer heeft. Pas na een periode van 5 jaar verdwijnt de A van achterstand helemaal uit de bestanden van het BKR. De Consumentenbond pleit ervoor om deze termijn te verkorten naar 2 jaar.

Wat moet je doen als je geen lening krijgt op basis van BKR-registratie?

Iemand die een lening heeft aangevraagd en hem niet krijgt op basis van de BKR-registratie heeft recht op een schriftelijke opgave van redenen. Als de gegevens niet kloppen kan de persoon in kwestie contact opnemen met de schuldeisers. Het BKR kan namelijk zelf de gegevens niet wijzigen in haar database, dat kan alleen als een schuldeiser aangeeft dat de zaken anders liggen. Werkt zon schuldeiser niet meer, dan kan het geval worden voorgelegd aan de geschillencommissie van het Bureau Krediet Registratie.

Een lening geven aan iemand met een BKR registratie mag wel

Banken en andere kredietverstrekkers moeten volgens de wet bij het BKR informeren naar de gegevens van de persoon die een lening of krediet bij hen aanvraagt. Wat ze met die gegevens vervolgens doen, staat nergens. Ze zijn dus niet verplicht om een lening af te wijzen als iemand een negatieve BKR-code heeft. Aan iemand die niet kredietwaardig is (wat heel iets anders kan betekenen) mogen kredietverstrekkers overigens geen geld lenen. Maar iemand met een dik loon die elke maand aan zijn verplichtingen kan voldoen kan ook een BKR-code hebben of eentje die al van 4 jaar geleden is.

Partijen die veel geld vragen voor een lening bij BKR-code

Omdat een lening verstrekken dus wel gewoon mag, zijn er altijd partijen die daar op in willen springen. Het nadeel is echter vaak dat zij daarvoor enorme rentes vragen, omdat zij ook een veel hoger risico lopen dat het geleende geld niet terugbetaald wordt. Mensen met een negatieve BKR code doen er bovendien goed aan om te kijken of de partij die hen geld wil lenen wel betrouwbaar is. Op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) staat een lijst met kredietverstrekkers die op zn minst twijfelachtig te noemen zijn.

Niet alles is bekend bij het BKR

Hoewel mensen altijd schermen met het BKR is er ook heel veel dat het Bureau Krediet Registratie in Tiel niet weet. Huurachterstanden en studieschulden bijvoorbeeld worden daar niet geregistreerd. En een hypotheek die niet wordt betaald wordt daar pas na 120 dagen in kaart gebracht.

Special over schulden

In de special over schulden worden allerlei oplossingen aangedragen om uit de schulden te raken of er voor te zorgen dat schulden niet ontstaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • BKR
  • Autoriteit Financiële Markten

Reageer op het artikel "BKR-registratie en toch lenen: het kan"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Schulden
Schrijf mee!