InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening startende onderneming

Lening startende onderneming

Lening startende onderneming Wie een eigen bedrijf wilt starten heeft vaak een startkapitaal nodig. Nu is het zeker voor startende ondernemers soms lastig om dit te krijgen. Er zijn verschillende vormen van leningen. In de meeste gevallen kunt u bij de bedrag voor een startkrediet, maar soms ook bij de overheid. Zorg er voor dat u goed voorbereid bent, met bijvoorbeeld een flitsend ondernemingsplan. Ook is het aan te bevelen om een deel van uw eigen vermogen in het bedrijf te stoppen. De plannen voor uw nieuwe onderneming kunnen nog zo fantastisch zijn, zonder geld lukt het meestal niet. U moet dus bij de bank langs voor een lening. Deze zijn hier soms wel toe bereid, maar startende ondernemers zijn voor hun risicovolle groep, omdat deze zich nog niet bewezen hebben. Zorg er dus altijd voor dat u een goede indruk maakt. Dit doet u ten eerste door een zeer goed ondernemingsplan te schrijven. Vraag hierbij ook advies van deskundigen, eventueel een administratiekantoor. Zeker voor het financiële gedeelte het deel waar de bank het meest in geïnteresseerd is is dit belangrijk. Ten tweede zou u kunnen overwegen om een financieel adviseur mee te nemen naar het gesprek bij de bank. Alleen zijn aanwezigheid kan al voor een goede indruk zorgen.

Eigen vermogen

Als u een eigen vermogen heeft, dan zou u kunnen overwegen om (een deel hiervan) in uw eigen onderneming te steken. Daarmee geeft u het signaal af dat u vertrouwen hebt in het project en eventueel bereid bent risico's te nemen. Ook zult u meer gedreven zijn om de onderneming tot een succes te maken, omdat u anders er zelf ook het schip bij ingaat. Naar de bank toe wekt dit ook vertrouwen.

Vormen lening

Er zijn een aantal verschillende vormen van leningen mogelijk. In de meeste gevallen zal het bij startende ondernemers gaan om een langlopende schuld, een doorlopend krediet of een bankgarantie. In het grootste deel zal het gaan om een doorlopend krediet. Dat is de mogelijkheid om rood te staan tot een bepaald gedeelte. U betaalt hier dan wel een hogere rente over. Ook bestaat de mogelijkheid dat de bank op een gegevens het doorlopend krediet kan bevriezen wanneer ze zien dat u voortdurend tegen de limiet aan zit, of als ze zien dat de bedrijfsvoering niet goed is. Vaak valt er over de hoogte van de rente wel te onderhandelen.

Lening bij de overheid

Wanneer u een arbeidshandicap heeft en een onderneming wil starten, dan is het mogelijk om in bepaalde gevallen in aanmerking te komen voor een speciale lening van het UWV. Dit betekent dat het UWV garant staat wanneer u een lening afsluit bij een bank of een andere financiële instelling. Dit heet ook wel borgstelling en betekent dat wanneer er iets fout gaat en u de lening niet terug kan betalen, dat de kosten dan verhaalt worden op het UWV.

Startkrediet

Wanneer u een WWB-uitkering (Wet Werk en Bijstand) of een werkloosheidsuitkering krijgt, dan is het soms ook mogelijk om onder bepaalde voorwaarden een starterskrediet te ontvangen. Dit doet de overheid om er voor te zorgen dat mensen zo snel mogelijk geen uitkering meer nodig hebben, en soms is de beste manier om dan mensen de mogelijkheid te geven een eigen onderneming te starten. U kunt met uw gemeente contact opnemen voor meer vragen hierover. Ook moet u zorgen dat u de uitkering op tijd aanvraagt, want het kan best een tijdje duren voordat u antwoord hebt. Ook is het goed om op te letten of u aan alle regels voldoet en niet opeens gekort wordt op uw uitkering, omdat dit in het verleden wel herhaaldelijk mis is gegaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lening startende onderneming"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Bedrijf starten
Schrijf mee!