InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen in Amerika

Geld lenen in Amerika

Geld lenen in Amerika In Amerika lenen veel mensen geld. Daardoor is ook de kredietcrisis ontstaan. Banken controleren nauwelijks bij het uitgeven van een lening of de persoon in kwestie het geld wel kan terugbetalen. Dat kon dus in veel gevallen niet en dat heeft geleid tot de kredietcrisis. Het begon op de woningmarkt, maar heeft op de hele economie haar invloed gehad. Het is maar de vraag of de Amerikaanse banken hun leven gaan beteren. Lees er alles over in dit artikel. Geld lenen is in Amerika erg goedkoop. Dit komt omdat de Fed, de Amerikaanse federale bank, de rente laag houdt. Op een gegeven moment stond deze zelfs op nul procent. Daarom is het voor Amerikaanse banken makkelijk om geld uit te lenen. Ze vragen hier wel een bepaalde rente voor, maar des te minder te rente zij hoeven te betalen over hun leningen aan de Fed, des te minder rente zij dus ook aan hun klanten hoeven door te bereken. Ook lenen banken onderling aan elkaar veel uit.

Geld lenen in Amerika

De rente is nu zo laag vanwege de kredietcrisis, maar de verwachting is dat de rente in de toekomst ook erg laag zal zijn. Daar zit wel enigszins een gevaarlijke kant aan. De kredietcrisis is namelijk ontstaan doordat banken te makkelijk geld uit lenen aan consumenten. Die kunnen lang niet altijd deze leningen terug betalen en daardoor raken banken ook weer in de problemen. Dat is begonnen op de woningmarkt, maar heeft zijn invloed gehad op de hele economie. Amerikaanse banken zijn wel strenger gaan kijken na wie ze een lening verstrekken, maar het is relatief gezien nog steeds makkelijk, zeker in vergelijking met Europa. Ironisch gezien zal door de kredietcrisis het aantal leningen misschien zelfs stijgen. Dit komt doordat veel consumenten in de problemen zijn gekomen, bijvoorbeeld door het verliezen van hun baan, en daarom geld lenen om hun kosten te betalen.

Geen controle

Op de lange termijn zullen banken ook wel geld moeten uitlenen. Het is één van de meest belangrijkste inkomstenbronnen. De risico's zullen daarbij best hoog zijn. In Nederland is heel systeem en bijvoorbeeld een Bureau Kredietregistratie waarbij de schulden van de Nederlanders bij worden gehouden. De Verenigde Staten kent niet zo'n systeem. Daardoor is het voor banken lastiger om de risico's in te schatten.

Geld uitgeven met creditcard

In Nederland betalen veel mensen met de pinpas. Bijna altijd doen ze dat vanaf een bankrekening waar geld op staat. In de Verenigde Staten gebruikt bijna iedereen de creditcard. Dit betekent dat ze op de pof kopen. Meestal betalen ze die schuld dan wel weer snel terug, maar nu de hele economie in elkaar gezakt is, is dat voor veel Amerikanen lastig. Daar komt bij dat de meeste meerdere creditcards hebben, dus dan is de schuld nog groter. Sinds de kredietcrisis hebben Amerikaanse creditcardmaatschappijen gemerkt dat steeds meer mensen hun schulden niet aflossen. Dat heeft ook weer gevolgen voor de kredietwaardigheid van deze bedrijven. Zij komen in de problemen doordat er te weinig geld binnenkomt en dat werkt vervolgens weer ontwrichtend voor de economie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geld lenen in Amerika"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!