InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Zakelijke lening, alles over zakelijk geld lenen!

Zakelijke lening, alles over zakelijk geld lenen!

Het kan voorkomen dat je als (startende) ondernemer op een gegeven moment extra financiering nodig hebt. Om extra krediet te krijgen kun je een zakelijke lening aanvragen bij bijvoorbeeld de rabobank. Het is echter wel verstandig om bij meerdere banken, zakelijke leningen te vergelijken. Maar hoe kun je nu een goede zakelijke lening afsluiten met een lage rente?

Zakelijke lening met de laagste rente

Wanneer je zakelijk snel geld wilt lenen ga je automatisch op zoek naar een zakelijke lening met een zo laag mogelijk rentepercentage. Alhoewel dit vrij logisch is, bestaat er een grote kans dat je uiteindelijk toch meer kosten hebt. Als je een zakelijke lening gaat afsluiten is het dus zeer verstandig om zakelijke leningen te vergelijken en daarnaast de voorwaarden van elk zakelijk krediet door te nemen.

Aan welke eisen moet je voldoen om zakelijk geld te kunnen lenen?

Als ondernemer moet je kunnen voldoen aan de eisen die banken stellen bij het afsluiten van een zakelijke lening. Wanneer hier niet aan voldaan wordt dan bestaat de kans dat de bank geen zakelijk krediet wil verstrekken. Anderzijds kan het zijn dat de bank wel een zakelijke lening biedt maar dan met een veel hogere rente. Alhoewel banken tegenwoordig voorzichtiger zijn en zo min mogelijk risico willen nemen is het niet onmogelijk om als startende ondernemer zakelijk geld te lenen bij de bank. Om gemakkelijk in aanmerking te komen voor een zakelijk krediet is het noodzakelijk dat je:
  • een schoon BKR verleden hebt
  • bereidt bent om je huis of bedrijf als onderpand te geven bij een grote zakelijke lening
  • kunt aantonen door bewijzen en feiten dat je in staat bent om de financiering af te kunnen lossen

Wanneer je aan deze eisen kunt voldoen is de kans groot dat de bank je een lening verstrekt.

Zakelijke lening afsluiten

Wanneer blijkt dat je aan de eisen kunt voldoen dan kun je kijken welke zakelijke lening voor jouw geschikt is. Hier word ook rekening gehouden met het volgende:
  • betreft het een kleine startende onderneming, een middelgrote onderneming of bijvoorbeeld een zeer succesvolle onderneming die extra financiering nodig heeft om door te kunnen groeien?
  • de hoogte van het zakelijk te lenen bedrag bepaald onder andere de rente bij een zakelijke kredietverlening. Dit is ook bij een particuliere lening het geval en eigenlijk vanzelfsprekend
  • de looptijd van het af te lossen bedrag inclusief rente
  • de aflosperiode. Aflossing is meestal mogelijk per maand, kwartaal of zelfs een ander afgesproken termijn. (Vraag ook of er een mogelijkheid bestaat om de betaling tijdelijk 'stop' te zetten, indien daar behoefte aan is)

Zakelijke kredietbescherming

Mocht het zo zijn dat je een vrij grote zakelijke lening wilt afsluiten dan is het misschien verstandig om te kijken of je jezelf kunt verzekeren als er 'moeilijke tijden' komen, zodat je niet in de problemen raakt.

Zakelijk lenen met BKR

Er zijn tegenwoordig wel kredietverstrekkers waarbij je zakelijk geld kunt lenen met een BKR-codering, maar uiteraard tegen een bijzonder hoge rente. Het is dan ook alleen aan te raden als je de financiering echt nodig hebt en zeker bent van je zaak dat je dit ook makkelijk kunt aflossen.

Geld lenen zonder BKR zelfs niet mogelijk?

Het kan voorkomen dat je zelfs zonder BKR-codering geen zakelijke lening kunt afsluiten, omdat je simpelweg niet aan de eisen van een bank voldoet. Bestaat er dan helemaal geen mogelijkheid om een lening af te sluiten? Jawel, zelfs dan zijn er ook mogelijkheden. Informeer bij diverse banken naar een 'Borgstellingskrediet' en de mogelijkheden hiervan. Wellicht kun je op deze manier wel een zakelijke lening afsluiten. Let ook hier op de voorwaarden en of je in staat bent het geleende bedrag inclusief rente af te lossen binnen een van tevoren bepaald termijn.
© 2010 - 2019 Infoteur77, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zakelijke lening afsluitenZakelijke lening afsluitenAls je ondernemer of startende ondernemer bent, dan kan het voorkomen dat je opeens geld nodig hebt. Je kunt er dan voor…
Zakelijke lening met laagste rente: Vergelijken aanbiedersZakelijke lening met laagste rente: Vergelijken aanbiedersWanneer je een bedrijf wilt beginnen of een bestaande onderneming wilt overnemen, heb je zonder enige twijfel ook een za…
Lenen en belastingLenen en belastingLeningen kunnen een aftrekpost zijn voor de belasting. Er zijn twee soorten schulden: leningen die in box 1 vallen en le…
Achtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingenAchtergestelde lening: geld lenen voor ondernemingenAls een onderneming niet op een reguliere wijze een lening kan krijgen, dan bestaat er de mogelijkheid van de zogenaamde…

Reageer op het artikel "Zakelijke lening, alles over zakelijk geld lenen!"

Infoteur: Infoteur77
Laatste update: 19-04-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!