InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Opdraaien voor de schulden van een ex-partner

Opdraaien voor de schulden van een ex-partner

Opdraaien voor de schulden van een ex-partner Wat moet u doen als de bank u laat opdraaien voor de schulden van uw ex-partner? Een lening is vaak afgesloten op twee namen of door het huwelijk is ook de partner hoofdelijk aansprakelijk voor de schuld. De meeste getrouwde partners zijn in gemeenschap van goederen gehuwd. Dat wil zeggen dat alle bezittingen en alle bezittingen van beide zijn. Zolang er sprake is van een gezamenlijk vermogen, zijn beide partners ook aan te spreken voor verplichtingen die de ander is aangegaan. Partners die samenwonen blijven over het algemeen ieder hun eigen bezittingen en schulden houden. Degene die een lening aangaat moet de lasten ook dragen. Banken laten de partner vaak meetekenen bij het afsluiten van een lening. Op deze manier is bij samenwonen ook de partner aan te spreken voor de volledige schuld.

Wat houdt hoofdelijk aansprakelijk in?

De verstrekker van de lening kan bij de hoofdelijk aansprakelijke personen de schuld verhalen. Ieder is voor de volledige schuld aansprakelijk. Eén van beide partner kan door de bank worden aangesproken voor het volledige bedrag. De bank zal het geld proberen te verhalen bij de contractpartij. Mocht dat niet lukken, dan kan de bank eenvoudig de tweede hoofdelijk aansprakelijke persoon aanspreken voor de volledige schuld.

Volledige schuld betalen en verhalen op de ex-partner

De bank hoeft niet de helft te verhalen bij de ene en de rest bij de ander. De ex-partner die de schuld afbetaald heeft kan de ex-partner aanspreken voor de helft van de schuld. In de praktijk kan dit een lastige kwestie zijn. In het geval de ex-partner zijn of haar deel niet wil betalen is het lastig af te dwingen. Juridisch kan een poging ondernomen worden om het geld te verhalen, maar door hoge kosten gebeurd dat vaak niet. Bij het niet kunnen verhalen van de helft van de schuld, blijft één ex-partner zitten met de volledige schuld.

Hoofdelijk aansprakelijke krijgt ook een registratie bij het BKR

Niet alleen diegene die de lening heeft afgesloten kan een negatieve registratie bij het BKR krijgen. Bij wanbetaling kan ook de andere hoofdelijk aansprakelijke voor de volledige schuld een negatieve BKR-registratie krijgen. Afhankelijk van de soort registratie kan een negatieve aantekening op naam grote gevolgen hebben.

Hoe om te gaan met schulden van ex-partner bij hoofdelijk aansprakelijkheid?

In dit soort situaties is de beste oplossing om de schulden af te betalen. In eerste instantie moet er gezamenlijk een oplossing worden gezocht voor deze schulden. In het geval de ex-partner niet voor rede vatbaat is, moet de andere partner de schulden gaan afbetalen. De verstrekker heeft namelijk het recht om de schulden te verhalen op één van de contractpartijen. Na aflossing moet de ex-partner zijn of haar deel nog betalen, maar het zal vaak lastig te verhalen zijn.

Terugbetalingsregeling met de bank afspreken

Mocht het niet lukken om de maandelijkse lasten te dragen, dan moet er een betalingsregeling met de bank worden afgesproken. Het is belangrijk om betalingsproblemen in een vroeg stadium te bespreken met de bank. Zodra er een achterstand van meerdere maanden is opgelopen zal het lastig zijn om een reële betalingsregeling af te spreken. Het probleem is vaak dat ex-partners niet bereid zijn om schulden van de ex te dragen. In de praktijk is het verstandiger om de schulden eerst op te lossen om grotere schulden en een BKR-registratie te voorkomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Opdraaien voor de schulden van een ex-partner"

Reacties

Miranda, 26-03-2019 13:36 #3
Mijn ex en ik zijn in 2017 gescheiden. Wij hebben schulden uit ons huwelijk. Ik betaal hier alle bedragen voor, ook al is dat soms eigenlijk niet te doen. Onlangs BKR opgevraagd en hierop staat niet dat ik een schuld heb bij de VISA. Er staat nog wel een redelijk bedrag open. Contact gehad met de visa en die geven aan dat ik geen schuld heb. Naast de visa nog een krediet lopen. Deze staat wel op mijn BKR. Ik heb op de visa al meer dan de 50% die in mijn echtscheidingsconvenant staat afgelost. Mijn financieel adviseur en de visa adviseren mij te stoppen met te betalen aan de visa. Kan ik dit echt doen, zonder in de problemen te komen?

Peter, 26-04-2017 22:02 #2
Hallo,
ik ben nu al een kleine 10 jaar gescheiden, dit doordat ik vreselijk ziek werd (nierfalen), nu ben ik al bijna 10 jaar onze schulden aan het betalen en kom er maar niet uit financieel. Nu zoek ik een weg om mijn ex partner toch meet te laten betalen zodat de lasten sneller zijn afbetaald, alleen weet ik mijn god niet welke stappen ik moet ondernemen. Kan er iemand mij daar enige tips ingeven?

groetjes Peter

Ron, 07-04-2015 21:35 #1
Mijn vriendin is gescheiden van haar echtgenoot, deze had voor hun huwelijk een doorlopend krediet afgesloten op zijn eigen naam, nu zij zijn gescheiden moet zij de helft van dit krediet betalen. Is dit terecht, en kan de ex partner haar ook zomaar rente berekenen als zij dit niet betaald?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-05-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 3
Schrijf mee!