InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen in de bijstand

Geld lenen in de bijstand

Geld lenen in de bijstand Voor de meeste mensen in de bijstand is het lastig om geld te lenen bij een reguliere bank. Dat is doordat het voor hen lastig is om het krediet terug te betalen. Daardoor zijn banken voorzichtiger om hen een lening te verstrekken. Wanneer zij dus opeens een groter bedrag nodig hebben, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een nieuwe wasmachine, moeten zij op zoek naar alternatieven. Dat kan bijvoorbeeld door rood te staan of geld te lenen bij familie. Hier zijn wel verschillende nadelen aan verbonden. Mensen in de bijstand hebben het zeer moeilijk. Zij moeten rondkomen van een zeer beperkt bedrag. Meestal is het bijna niet te doen om daar van rond te komen. Het is vooral heel belangrijk om alle aanbiedingen in de gaten te houden. Een vakantie zit er meestal ook niet. Toch kan het voorkomen dat ze een groter geldbedrag nodig hebben. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer de wasmachine stuk gaat of als er een bepaalde schuld afgelost moet worden. Bij het verstrekken van kredieten kijken banken in hoeverre mensen in staat zijn om het terug te betalen. Zij zullen dus zeer terughoudend zijn met het verstrekken van een persoonlijke lening of een doorlopend krediet aan iemand in de bijstand.

Rood staan

Er zijn wel verschillende mogelijkheden voor wie in de bijstand zit. Het is wel lastiger en het is wel belangrijk om er rekening mee te houden dat het geld ook moet worden terugbetaald. Een mogelijkheid om extra geld te lenen is door rood te staan. Dat is bij de meest betaalrekeningen mogelijk. Indien het niet mogelijk is kan dit worden aangevraagd. Daarvoor moet er wel maandelijks een bepaald bedrag op de rekening binnenkomen. Verder kijkt uw bank soms naar uw kredietverleden. Het nadeel van rood staan is wel dat u een hoge rente betaald. Deze rente verschilt per bank, maar ligt meestal tussen de 12 en 15 procent per jaar. Het is in principe mogelijk om oneindig rood te staan, maar zeker op de lange termijn is het wel een dure oplossing. Een andere mogelijkheid is een zogeheten flitskrediet aanvragen.

Geld lenen bij familie of vrienden

Een andere mogelijkheid is om geld te lenen bij familie of vrienden. Het voordeel daarvan is dat dit snel kan worden geregeld, meestal tegen geen of een lage rente. Een nadeel is wel dat het kan leiden tot een slechtere relatie, zeker wanneer u niet in staat bent om het geld terug te betalen. Bied altijd aan om de afspraken op papier te zetten en maak ook goede afspraken over de terugbetaaltermijn. Ga deze afspraken allen aan wanneer u ook in staat bent om er aan te voldoen.

Geld lenen via de bijzondere bijstand

Een andere mogelijkheid is om geld te lenen via de bijzondere bijstand. De meeste gemeenten hebben een apart potje voor situaties voor mensen in de bijstand die opeens acuut een groter bedrag nodig hebben. De omvang van dit potje en de voorwaarden waaronder er een beroep om gedaan mag worden verschilt per gemeente. De afgelopen jaren hebben de meerdere gemeenten er ook sterk op bezuinigd omdat ze zelf ook minder te besteden hadden. In sommige gevallen gaat het om een renteloze lening of een lening die na verloop van tijd omgezet kan worden naar een gift. Een andere mogelijkheid is om bij de gemeente een voorschot te vragen op het vakantiegeld. Gemeenten zetten elke maand 8 procent opzij voor het vakantiegeld. Bij een grote besteding kan dat bedrag wellicht eerder uitgekeerd worden. In dat geval hoeft er dus niet geleend te worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld lenen in de bijstand"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!