InfoNu.nl > Financieel > Lenen > In hoeveel maanden lening terugbetalen?

In hoeveel maanden lening terugbetalen?

In hoeveel maanden lening terugbetalen? U wilt geld lenen in 2018 of 2019, maar hoeveel maanden hebt u dan nodig om de hele lening terug te betalen? Wat is dus de looptijd van uw lening? Misschien is die looptijd boetevrij verlengbaar zodat dit sneller. De maandelijkse betaling en aflossing is per bank anders geregeld, bovendien zijn er verschillen in de betalingsvoorwaarden voor een hypotheek, persoonlijke lening of doorlopend krediet. Let daarom op de regels van terugbetalen en aflossen. Uw leendoel bepaalt in belangrijke mate wat mogelijk en verstandig is.

Alle voorwaarden van de lening zijn erg belangrijk

Wie een lening wil aanvragen, gaat meestal eerst eens online bekijken wat er zoal mogelijk is. Wat het maximaal te lenen bedrag is en vooral ook wat de rente is die betaald moet worden. Daar blijft het meestal bij, omdat al snel wordt gekozen voor de lening met de laagste rente. Toch is dit niet altijd de goede strategie. Niet alleen de rente kan per bank of geldverstrekker anders zijn, maar dat geldt ook voor de voorwaarden.

Tempo van terugbetalen van een persoonlijke lening, hoeveel maanden gaat dat aflossen duren?

Dat op enig moment een lening moet zijn terugbetaald is helder. Bij de persoonlijke lening kan de periode waarin de lening volledig moet zijn afgelost afhankelijk zijn van het doel waarvoor u het geld wil besteden. Nogal wat banken hanteren een minimale termijn van zes maanden die kan oplopen tot 144 maanden. Het doel van de lening is daarbij vaak bepalend en verder is het een kwestie van onderhandeling en hoe goed u bij de bank of kredietverstrekker bekend bent. Om een voorbeeld te geven, onderstaand de looptijd per doel zoals ABN AMRO die hanteert:

Leendoel bepaalt maximale looptijd persoonlijke lening, hoe lang duurt uw lening en wanneer moet uw lening dus zijn afgelost:

LeendoelenMaximale looptijd in maandenMaximale looptijd in jaren
Auto of motor72 6
Inrichting van de woning726
Inrichting van de tuin968
Aankoop van een caravan968
Verbouwing 14412
Studie14412
Kopen van een boot14412
Meer financiële ruimte726

Hieruit blijkt wel dat het voor de periode van terugbetalen veel uitmaakt voor welk doel u leent. Dat is belangrijk omdat de looptijd van de lening direct van invloed is op uw maandelijkse lasten. Sneller aflossen is soms wel boetevrij toegestaan, maar soms kan het niet of moet u bijbetalen. Dit verschilt per bank. Voor een studieschuld bij DUO gelden weer andere regels van aflossing. Daar is een aflossingsperiode van maximaal 15 jaar toegestaan.

Tempo terugbetalen van een doorlopend krediet, hoe lang gaat dat duren

Een doorlopend krediet geeft in de praktijk de meeste vrijheid. U spreekt wel met de bank af hoeveel u per maand terugbetaalt, 1,5%, 2% of 2,5% maar hebt tegelijkertijd ook de vrijheid om weer extra geld op te nemen zolang u maar onder de vooraf afgesproken kredietlimiet blijft. Hoeveel u maandelijks aflost is vaak een kwestie van onderhandeling waarbij ook uw inkomen, vermogen en leeftijd een rol kunnen spelen. Boetevrij en in één keer aflossen als u dat uitkomt is in veel gevallen toegestaan.

Tempo terugbetalen van een hypotheek

Een hypotheek sluit u in de regel af voor dertig jaar, maar daarmee is nog niet bekend hoeveel u elke maand zult moeten betalen voor uw hypotheek. Het tempo van terugbetalen is sterk afhankelijk van de soort hypotheek die u hebt en de rentevaste periode. Wie nog vóór 2013 een aflossingsvrije hypotheek afsloot, weet dat er eens een moment komt dat alle schuld moet worden afgelost, maar bepaalt zelf of hij eerder een deel wil aflossen. Wie een nieuwe hypotheek afsluit en daarbij hypotheekrenteaftrek wil, sluit een annuïteitenhypotheek af die ervoor zorgt dat in dertig jaar alles netjes is afgelost. Daarmee ligt de maximale periode van terugbetalen volledig vast. Alleen voor een overbruggingshypotheek kan nog een kortere periode gelden. Bij een hypotheek zijn ook de voorwaarden van een vervroegde aflossing van groot belang. Niet elke bank staat daarbij hetzelfde toe. Waar de ene bank niet meer dan 10% vervroegde aflossing op de uitstaande hypotheek toestaat, is bij andere banken een onbeperkte aflossing mogelijk. Bijvoorbeeld als in 2018 en 2019 de hypotheek hoger is dan de WOZ-waarde en de woning dus onder water staat. Zo is onder voorwaarden het onbeperkt aflossen van een hypotheek bij Florius toegestaan.

Lees verder

© 2014 - 2019 Lenenwiki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Abn amro

Reageer op het artikel "In hoeveel maanden lening terugbetalen?"

Infoteur: Lenenwiki
Laatste update: 24-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!