Opletten met kredietaanbiedingen op internet
Als administrator van een Facebookgroep of als gebruiker van enig ander netwerk, ken je ongetwijfeld het probleem van de kredietaanbiedingen. Dagelijks ontvang je talloze aanbiedingen. De aanbiedingen zijn doorgaans zeer verleidelijk: lage rente, gemakkelijke formaliteiten, geen onderpand, geen BKR én, helaas maar al te vaak, óók geen krediet.
Geld lenen geen alledaagse bezigheid
Geld lenen is iets wat we niet dagelijks doen en van die wetenschap maken oplichters veelvuldig misbruik. Steeds meer consumenten trappen in de val van de valse kredietbeloften en in plaats van geld te ontvangen, leggen ze uiteindelijk nog geld toe omdat ze verwerkingskosten voor een vermeende lening betalen die ze nooit zullen krijgen.
Vooral als je krap bij kas zit, horen zich dergelijke kredietaanbiedingen zeer verleidelijk aan. Maar let op: doorgaans kan je ze beschouwen als een val die na enige tijd dichtklapt:
- de aanbieder geeft aan dat hij een kredietdossier voor je zal openen;
- hij garandeert natuurlijk absolute vertrouwelijkheid en stuurt je een vragenlijst, waarop een hele reeks persoonlijke gegevens moeten worden ingevuld;
- de ingevulde vragenlijst kan je vervolgens ondertekend terugsturen;
- in aansluiting daarop zal er een kredietovereenkomst tot stand komen.
Wat is de volgende stap?
Uiteindelijk word je benaderd door een vertegenwoordiger van een kredietinstelling die je vertelt dat er administratiekosten moeten worden betaald. Deze moeten worden gestort op een Paypal-account of overgeboekt via Western Union. Wat je echter niet weet, is dat de oplichters door middel van zwendel een Paypal-account hebben verkregen en dit gebruiken voor hun oplichtingspraktijken. Als je eenmaal betaald hebt, zul je natuurlijk nooit meer iets van de vertegenwoordiger en zijn vermeende bank horen.
Waaraan herken je dergelijk bedrog?
Op de eerste plaats zou je het profiel van de vermeende vertegenwoordiger eens nader moeten bestuderen. Daarin vind je doorgaans enkele belangrijke aanwijzingen:
- het profiel bevat weinig of geen persoonlijke foto's, en is pas kortgeleden aangemaakt;
- de enige mededelingen hebben betrekking op financieringsaanbiedingen en dat steeds weer in dezelfde bewoordingen;
- betrokkene is lid van talrijke groepen en post altijd weer dezelfde berichten over financieringen;
- hij maakt gebruik van vrij beschikbare e-mailadressen in Outlook of Yahoo, e-mailadressen die niet gekoppeld zijn aan een financiële instelling.
Nog enkele laatste tips
- geef aan vreemden nooit je persoonlijke gegevens;
- verstuur ook nooit een kopie van je paspoort aan dergelijke lieden;
- stel ingeval van verdenking andere Facebookgebruikers of de administrator van de betreffende groep op de hoogte met de daarvoor bestemde buttons;
- wees vooral op je hoede voor aanbiedingen 'zonder BKR” en met een lage rente;
- negeer aanbiedingen uit het buitenland. Je kent de daar geldende rechtspraak niet en kunt eventuele claims maar moeilijk hard maken.
Registratie bij BKR als dreigmiddel
Er zijn gevallen bekend waarbij mensen, ook als ze in tweede instantie geen interesse meer hadden getoond, lastig gevallen werden met telefoontjes. Werd het geld voor de vermeende kredietbemiddeling niet betaald, dan werden ze beledigd of werd er gedreigd met registratie bij het
Bureau Krediet Registratie (BKR) of de gang naar de rechter. Dat is natuurlijk pure zwendel: laat je niet intimideren en betaal in geen geval kosten voor een lening die je nog niet hebt ontvangen.
En als je al betaald hebt voor een nooit uitbetaald krediet, aarzel dan geen seconde en doe van het voorval
aangifte bij het dichtstbijzijnde politiebureau.
Lees verder