Duitsland: Schufa

In Duitsland kent men Schufa (Schutzgemeinschaft für allgemeine Kreditsicherung), oftewel bedrijf voor de bescherming van kredietwaardigheid, gevestigd in Wiesbaden (Hesse, Duitsland). Net als het Bureau Krediet Registratie in Nederland en de Centrale voor Kredieten in België is het belang van Schufa Holding AG om de kredietgegevens van de Duitse bevolking te registreren en zo de kredietveiligheid in het oog te houden.

Digitaal informatiesysteem

Schufa beheert anno 2013 bijna 500 miljoen dossiers van personen om zo de kredietveiligheid van consumenten te beschermen. Indien een particulier een lening afsluit, een creditcard aanvraagt of andere gerelateerde financiële zaken regelt. Op die manier worden risico's die verbonden zijn aan het afsluiten van krediet beperkt en ook behoed Schufa kredietverstrekkers leningen te verstrekken aan niet kredietwaardige personen.

Welke zaken zijn geregistreerd bij Schufa?

Schufa registreert in het systeem een aantal zaken zoals onder andere:
  • Naam van de persoon en eventueel meisjesnaam
  • Geboortedatum van de persoon
  • Voorletters van de persoon
  • Huidig adres van de persoon
  • Hoogte van het geleende bedrag
  • Ingangsdatum van een financiële overeenkomst of lening
  • Theoretische einddatum van de financiële overeenkomst of lening
  • Bijzonderheden met betrekking tot de financiële overeenkomst

Negatieve registratie bij Schufa

Indien jij een negatieve registratie oploopt bij Schufa, vanwege een betalingsachterstand van twee tot vier maanden, blijf je gedurende drie jaar na afloop (aflossing) van de lening staan in het krediet informatie systeem van Schufa. Gedurende die tijd is de uitkomst van een krediettest indien aangevraagd door een kredietverstrekker negatief. Het opnieuw lenen van geld is dan niet mogelijk.

Fouten in Schufa informatiesysteem

Schufa in Duitsland gaat een stap verder dan het BKR in Nederland bijvoorbeeld. Schufa werkt namelijk met een score, die van invloed kan zijn op veel zaken. Niet alleen bij het afsluiten van leningen, maar ook bij het afsluiten van een huurcontract wordt de Schufa score namelijk gecontroleerd. In principe is dit gunstig voor de financiële situatie in het land, vanwege de transparantie, maar ook kunnen er fouten in het systeem sluipen. Wanneer er sprake was van een gemelde betalingsachterstand die niet wordt rechtgezet, of wanneer door een bepaald bedrijf de beëindiging van een creditcard niet wordt doorgegeven, kan de score lager uitvallen dan deze daadwerkelijk is. Dit kan veel problemen veroorzaken bij het regelen van jouw financiële zaken.

Lees verder

© 2014 - 2020 Leningexpert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Schufa
  • Schufa: http://www.schufa.de

Reageer op het artikel "Duitsland: Schufa"

Reactie

Peter K., 19-05-2015 21:13 #1
Geachte heer/ mevrouw,

Op dit moment ben ik werkzaam in Duitsland en betaal hier ook mijn belasting. Ivm mijn studie heb ik nog lening openstaan in NL. Deze zou ik graag over willen zetten naar Duitsland, dit i.v.m. de betere condities in Duitsland. Echter zorgt dit voor een Schufa-registratie. Weet u of mijn BKR-registratie verdwijnt na het overzetten van mijn schuld? Dit met het oog met op eventuele aanschaf van een woning in NL in de toekomst/hypothecaire mogelijkheden. Hartelijk Dank.

Mvg.

Infoteur: Leningexpert
Gepubliceerd: 28-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kredietregistratie
Reacties: 1
Schrijf mee!