InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen ondanks BKR-notering

Lenen ondanks BKR-notering

Lenen ondanks BKR-notering Met een negatieve BKR-vermelding een lening krijgen, is geen probleem, althans dat beloven de vele advertenties in kranten en op het internet. Maar in plaats van een discrete oplossing aan te bieden, storten die aanbiedingen schuldenaren steeds meer in de problemen.

Lenen zonder BKR

Gelokt worden we dagelijks met talloze zogenaamd BKR-vrije leningen, dwz leningen zonder toetsing van onze terugbetaalcapaciteit. Want in beginsel geldt in Nederland het principe: wie bij BKR door de mand valt omdat hij niet kan terugbetalen, krijgt van de bank geen nieuw geld.Veel van de getroffenen zoeken echter wanhopig naar een nieuwe lening om zo de oude leningen af te kunnen lossen. En juist dáárop haken malafide aanbieders in.

Kredietaanbiedingen zonder controle van de kredietwaardigheid

Eigenlijk zou het voor iedereen duidelijk moeten zijn: als de bank je geen geld meer leent dan is het de hoogste tijd om via schuldhulp uit de financiële problemen te geraken. Maar niet iedereen slaagt erin om op een juiste manier uit die schuldenval te raken en te kiezen voor schuldsanering.

Voor velen wordt het eerst allemaal nog veel erger: naar schatting 20.000 burgers trappen elk jaar weer in de vele dubieuze kredietaanbiedingen zonder toetsing van hun kredietwaardigheid. En op die manier halen ze zich steeds meer schulden op de hals.

Kredietlokkertjes

"Gaat niet, bestaat niet" of "Direct geld zonder BKR", klinkt het veelbelovend in de wervingsadvertenties op internet en in de kranten. Wie op zoek is naar een lening zonder BKR-toetsing, zal alleen al op het internet talloze aanbiedingen vinden.

En hap je als wanhopige schuldenaar toe, dan worden zelfs je laatste spaarcentjes afgetroggeld. De beloofde lening wordt in de regel nooit uitbetaald. In plaats daarvan ben je wel honderden euros kwijt aan onnodige kosten of verzekeringen. Daarvan profiteren alleen de frauduleuze kredietbemiddelaars: gemiddeld genomen maken ze goedgelovige consumenten op die manier 380 lichter. Totale schade: ongeveer 760.000 euro per jaar.

Ook met de zogenaamde autofinanciering tegen nul procent rente wordt consumenten een rad voor ogen gedraaid want zo'n goedkope financiering gaat altijd ten koste van de overige condities. Beter is het om een lening bij een bank te nemen en bij de dealer een korting voor contant afrekenen te bedingen.

Geld lenen zonder regelmatige inkomsten

Wie adverteert met krediet zonder BKR-toetsing draait wanhopige leningzoekenden een gigantisch rad voor de ogen. Malafide handelaren zeggen op die manier leningen van 50.000 en meer toe!

Klaarblijkelijk storen zich buitenlandse kredietinstituten niet aan negatieve BKR-vermeldingen. Maar zonder regelmatig inkomen of vergelijkbare garanties lukt het simpelweg niet om van reguliere banken geld te lenen, zélfs niet in Duitsland of Zwitserland.

Mensen worden keer op keer door consumentenorganisaties gewaarschuwd tegen overdreven verwachtingen. Is de kredietstroom bij de huisbank opgedroogd, dan wordt ook elders de geldkraan dichtgedraaid.

Een lening zonder toetsing bestaat niet

De kredietbemiddelaars zélf verstrekken geen leningen. Ze leiden de kredietaanvragen van hun klanten alleen maar verder aan de bank. En dat verhoogt uiteindelijk de kosten van het krediet, als het überhaupt verleend wordt. Want dáárover beslissen alleen de financiële instellingen zélf.

Volgens ingewijden bedraagt de kans dat men via dergelijke bemiddelaars van de bank geld op de pof krijgt, minder dan twee procent. Bovendien wordt dan zo goed als altijd toch de kredietwaardigheid van de klant gecontroleerd, ook al wordt de lening "zonder BKR" aangeprezen. Handen af dus: leningen zonder toetsing bestaan niet.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 15.000 euro lenen?15.000 is een behoorlijk hoog bedrag, dat je soms toch echt nodig hebt, bijvoorbeeld voor een verbouwing of een vakantie…
Hoe kun je 1.500 euro lenen?Soms komt het voor dat je een klein bedrag moet lenen. Een bedrag van 1.500 euro lenen is niet moeilijk en kan bij veel…
Geld lenen met een uitkeringHeb je een uitkering maar wil je toch geld lenen? Dat kan lastig worden, want met een uitkering heb je doorgaans geen re…
Snel geld lenen: lening aangaan bij een privé-persoonSnel geld lenen: lening aangaan bij een privé-persoonSnel geld lenen is niet eenvoudig als je in het verleden moeilijkheden hebt gehad om je leningen af te betalen. Met een…
BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?BKR hypotheek aanvragen, hoe doe je dat?Een BKR hypotheek aanvragen kan tegenwoordig bij veel banken. Je moet wel voldoen aan bepaalde voorwaarden om een BKR hy…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lenen ondanks BKR-notering"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 06-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!