InfoNu.nl > Financieel > Lenen > De student als belegging: beleggers financieren studie

De student als belegging: beleggers financieren studie

De student als belegging: beleggers financieren studie Is er onvoldoende geld beschikbaar voor een studie, dan kunnen beleggers uitkomst bieden. Ze kunnen met een lening de studie van een student financieren, waardoor zij aanspraak maken op een deel van diens toekomstige salaris. Het feit dat partijen daarbij geen vaste datum voor de terugbetaling afspreken, maakt deze beleggingsconstructie zo bijzonder en stelt de belegger in staat om te profiteren van toekomstige salarisstijgingen bij de afgestudeerde.

De student als investering

Met ingang van het studiejaar 2015/2016 komt de basisbeurs te vervallen en zullen studenten voor hun studie een lening moeten aangaan. Studenten kunnen hun studie op velerlei wijze financieren, op de eerste plaats uiteraard door middel van een zogenaamd studievoorschot van de overheid. Maar er zijn situaties denkbaar dat men niet in aanmerking komt voor deze vorm van studiefinanciering of een aanvullende beurs (overschrijding studieduur, leeftijd etc.). Overmatig bijverdienen daarentegen kan de studieprestaties en de studieduur nadelig beïnvloeden. Ook de financiële ondersteuning door de ouders schiet vaak tekort. In Duitsland en Zwitserland is een interessante ontwikkeling gaande waarbij beleggers in de bres springen en het geld voor de studie ter beschikking stellen. Een concept dat wellicht navolging verdient.

Studiefinanciering door vermogende derden

De non-profit organisatie “Studienaktie.org” heeft zich gespecialiseerd in deze vorm van financiering en fungeert als een soort bemiddelingsplatform tussen beleggers en studenten. De organisatie zoekt conform de wensen van potentiële beleggers de meest veelbelovende kandidaten bij uit haar bestand en stuurt hen de dossiers. Zodra de belegger zijn keuze heeft gemaakt, bespreekt hij met de geselecteerde kandidaat diens studie en carrièredoelen. Staat hem de levensloopplanning van de aspirant-academicus aan, dan leent hij hem het geld als studiefinanciering. De student betaalt hem te zijner tijd terug met een deel van zijn salaris.

Lening, géén aandeel

Anders dan de naam de naam van de organisatie “Studienaktie” doet vermoeden, verwerft de belegger geen "aandeel" (Aktie) van de student of diens salaris. Vanuit juridisch perspectief is er sprake van een zogenaamd “partiarisches Darlehen” een aan het salaris gekoppeld krediet. Samen spreken de contractpartners de hoogte, de looptijd en de kosten van de lening af, waarbij de belegger kiest tussen een vast of een flexibel rendement:
  • wenst de belegger een vaste rente, dan komen beide partijen effectief een bedrag overeen dat de afgestudeerde te zijner tijd op een afgesproken datum terugbetaalt. Daarbij hangt dus de opbrengst niet af van het toekomstig salaris van de student;
  • als alternatief kan de belegger kiezen voor een flexibel rendement, zodat de student hem na afloop van de looptijd een procentueel aandeel van zijn toekomstige salaris zal overmaken.

De actieve belegger kan zijn rendement positief beïnvloeden

Als de belegger de student actief ondersteunt, kan hij diens kansen op een hoger inkomen bevorderen, en daardoor voor zichzelf een hogere opbrengst realiseren. De belegger fungeert daarbij als een soort mentor:
  • hij geeft het curriculum vitae van zijn beschermeling gestalte;
  • oefent sollicitatiegesprekken met hem;
  • mogelijkerwijs kan hij hem een stageplek of zelfs een vaste aanstelling bezorgen.

De looptijd van de studielening

De looptijd van bedoelde studieleningen is doorgaans 4 à 5 jaar, waarbij de terugbetaling op zijn vroegst één jaar na het afstuderen is gepland. Daarbij wordt de lening inclusief rente vaak in een één keer afgelost, maar partijen kunnen ook een geleidelijke terugbetaling overeenkomen.

In feite leggen belegger en student geen definitieve betalingstermijn vast, maar slechts een datum vanaf welke de overeenkomst op zijn vroegst door een van beide partijen kan worden beëindigd. Beëindigt echter geen van beiden de overeenkomst, dan verklaren zij zich stilzwijgend ermee akkoord dat die verderloopt. Op die manier kan de belegger profiteren van toekomstige inkomensstijgingen bij de student. Het rendement van zijn belegging is immers gebaseerd op het bruto jaarsalaris op de datum van beëindiging.

Toekomstig salaris als richtpunt

Om zich een goed beeld van het toekomstige salaris van de student te vormen, kan een belegger als indicatie de aanvangssalarissen gebruiken zoals universiteiten die voor hun afgestudeerden in het vooruitzicht stellen. Daarnaast bieden ook enquêtes onder afgestudeerden door het Centrale Bureau voor de Statistiek informatie over hoe het betrokken vakgebied en het type van onderwijsinstelling (universiteit, hogeschool etc.) presteren waarin ook het risico van werkloosheid wordt meegenomen.

Gemiddeld rendement schommelt rond 5%

Sinds de oprichting van studienaktie.org in 2004, werden tot 2014 ongeveer 30 leningen terugbetaald, die gemiddeld 4,9 % per jaar bruto opleverden. Het kan vreemd klinken, maar sommige beleggers zien om filantropische redenen af van enig financieel rendement?!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Hoeveel studiefinanciering krijgt u in 2015, 2016 en hoeveel studievoorschot? Wie al studeert krijgt de studiefinancieri…
Aflossen van je studieschuld als je weinig geld hebtAflossen van je studieschuld als je weinig geld hebtStudieschuld kan iets zijn wat voor mensen na hun studie jarenlang afbetalen betekent. Maar wie weinig verdient, kan ook…
Kwijtschelding studieschuld bij speciale omstandighedenKwijtschelding studieschuld bij speciale omstandighedenNoodgedwongen moet je stoppen met je opleiding en een uitzicht op verbetering zit er de komende paar jaar niet in. Met j…
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2020Bedragen studiefinanciering studiejaar 2020Ook In het studiejaar 2020 leent u voor uw studie in het hbo en wo volgens het leenstelsel met studievoorschot. Wat is d…
Studiefinanciering 2019 en 2020Studiefinanciering 2019 en 2020Een student met recht op studiefinanciering in 2019 of 2020 moet de studiefinanciering wel eerst aanvragen bij de DUO om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://diezeitlos.at/2014/03/geld-fuers-studium-das-projekt-studienaktie-hilft-studierenden-bei-der-finanzierung-ihrer-ausbildung/

Reageer op het artikel "De student als belegging: beleggers financieren studie"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 04-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Studievoorschot
Schrijf mee!