Goedkoop lenen van particulieren

Goedkoop lenen van particulieren Particulieren lenen tegenwoordig weer geld aan elkaar. De komst van internet heeft een oud idee nieuw leven ingeblazen en aangepast aan de eisen van deze tijd. Doorgaans betere tarieven en een hogere flexibiliteit, dat zijn de kenmerken van particulier krediet op internet.

Geld lenen van particulieren, een oude traditie

Het feit dat mensen elkaar onderling geld lenen is niet nieuw. Integendeel, het idee is zelfs duizenden jaren oud en was ooit over heel de wereld wijdverbreid. Ook vandaag de dag kennen we het fenomeen dat mensen geld lenen aan familie en vrienden.

Wanneer iemand dringend geld nodig heeft verkiest hij tegenwoordig steeds vaker om het te lenen van een particulier in plaats van de moeizame gang naar de bank te maken. Hun beoordelingscriteria en -richtlijnen zijn voor particuliere klanten vaak nauwelijks nog te bevatten. En komt het uiteindelijk tóch tot een kredietovereenkomst, dan gebeurt dat meestal onder strikte voorwaarden en tegen een hoge rente.

Hoe beoordelen banken kredietaanvragen?

“Welke zekerheden kunt u ons bieden?” De standaardvraag van banken bij elke leningaanvraag luidt of men als aanvrager een onderpand bezit. Hiervan kan men zich als consument met recht afvragen waarom men een kredietaanvraag zou indienen als men al over voldoende middelen zou beschikken om zekerheden te kunnen bieden.

Online kredietbeurzen op internet

Online kredietbeurzen voor leningen tussen particulieren gaan op dit gebied heel anders te werk. Hier staat aan beide zijden eerst de mens in het middelpunt van de aandacht: vandaar de slogan 'van mens tot mens';
  • aan de ene kant de kredietnemer die voor een bepaalde aanschaf geld nodig heeft;
  • aan de andere kant de geldschieter die geld over heeft en dat winstgevend wil beleggen.

Ook leningen voor sanering van bestaande schulden zijn er mogelijk. Maar helaas maken door onwetendheid nog steeds te weinig mensen gebruik van kredietmogelijkheden bij particulieren.

Hoe werken kredietplatforms?

Kredietplatforms maken gebruik van de grote discrepantie tussen de rente die men als consument voor een lening moet opbrengen (en die naast de eigenlijke rente vaak verborgen kosten en opslagen bevat) en de rente die een belegger ontvangt die zijn geld in de vorm van een spaartegoed bij de bank aanhoudt. Die belegger krijgt wezenlijk te weinig rente, de kredietnemer betaalt wezenlijk te veel rente. Niet verwonderlijk dus dat particulieren elkaar na verloop van tijd via online kredietplatforms ergens in het midden gingen ontmoeten.

De financiële transacties die op die manier tot stand komen, zijn gunstig voor beide partijen en verlopen bovendien volstrekt onbureaucratisch. Ze vormen een schril contrast met de ingewikkelde aanvraagprocedures bij banken.

Hoe kan je een leningaanvraag indienen bij een kredietbeurs?

  • als potentiële geldnemer registreert men zich met vermelding van zijn persoonsgegevens;
  • men maakt melding van de vaste inkomensgegevens en de andere relevante financiële gegevens;
  • als volgende stap definieert men dan een project waarvoor men een financiering wenst aan te vragen
  • en als laatste noemt men het rentetarief dat men bereid is te betalen.
Potentiële geldschieters kunnen dat project nu online bekijken en kunnen beslissen of ze daarin willen investeren.
Gerelateerde artikelen
Geld lenen zonder bankGeld lenen zonder bankGeld lenen van particulieren zonder dat er een bank aan te pas komt. Een relatief nieuw concept dat heel erg aanslaat. L…
Kredietbeurzen winnen aan betekenisKredietbeurzen winnen aan betekenisKredietbeurzen op Internet brengen geldzoekenden en investeerders samen en zetten de bank als tussenpersoon buitenspel.…
Hoe geld lenen van particulieren op internet?Hoe geld lenen van particulieren op internet?Particulieren kunnen niet altijd even gemakkelijk geld lenen van de bank. Wie van zijn bank geen geld kan lenen en geen…
Goedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenenGoedkoop snel geld lenen in 2020 is een keuze. Snel geld lenen kan bij aanbieders van geld zoals Betaaldag en vooral Fer…

Soorten lease: financial lease & operational leaseSoorten lease: financial lease & operational leaseLeasen is een financieringsvorm die met name vaak voorkomt bij auto’s. U betaalt een vast bedrag per week of per maand.…
Geld lenen bij Mevrouw LeemansGeld lenen bij Mevrouw LeemansMevrouw Leemans is een van de bekendere kredietverstrekkers uit België. Het is mogelijk om een relatief goedkope lening…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoop lenen van particulieren"

Reactie

V. S. Eshuis, 16-03-2015 12:15 #1
Heb een kapitaal van 65.000 euro vast staan bij de rabobank dat in 2020 vrij komt nu wil ik een lening afsluiten van 10.000 euro met die 65.000 als onderpand dit wordt door de banken geweigerd, ik begrijp niet waarom.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 1
Schrijf mee!