InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Groene autolening afsluiten

Groene autolening afsluiten

Groene autolening afsluiten Lening, auto en milieu in 2019. Met een groene autolening regelt u eenvoudig en snel een goede financiering voor een energiezuinige auto. De aankoop van uw auto met energielabel A tot C biedt niet alleen fiscale voordelen, het is goed voor het milieu en uw portemonnee. Natuurlijk kunt u ook een gewone financiering van uw auto afsluiten, maar bij de groene lening hebt u een streepje voor. Een andere autolening afsluiten kan natuurlijk ook eenvoudig.

Inhoud

Een energiezuinige auto kopen in 2019

Steeds meer mensen kopen een energiezuinige auto. Een milieuvriendelijke auto, vaak de elektrische variant, is goed voor het milieu en betekent in de meeste gevallen ook een fiscaal voordeel als u een auto van de zaak rijdt. Een auto kopen is altijd iets om over na te denken. Er is veel keuze, er zijn vele modellen en een nieuwe auto moet natuurlijk ook betaald worden. Bij het aanschaffen van een auto, komt in veel gevallen de autofinanciering om de hoek kijken. Gaat u een autolening afsluiten of zijn er andere mogelijkheden om de auto aan te schaffen. En als u een autolening wilt afsluiten, doet u dat dan bij uw eigen bank, de autodealer of online?

Een groene autolening afsluiten, welk energielabel?

Inmiddels is er een nieuwe lening, ontwikkeld door bijvoorbeeld de ING bank. Met de lening wil de bank de koper van een energiezuinige auto een hart onder de riem steken. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
  • Het moet gaan om een auto met tenminste een C label. Alleen de energielabels A tot en met C zijn namelijk toegestaan. Een energielabel A betekent dat uw auto beduidend zuiniger is dan gemiddeld en het label C dat de auto zuiniger is dan gemiddeld. U kunt dit checken bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW.
  • U kunt minimaal 5.000 lenen en maximaal tot 75.000.

In overleg met de bank spreekt u af in hoeveel maanden u de lening zult aflossen. De looptijd is minimaal zes maanden en maximaal vijf jaar. De rente is dan bekend, de aflossing is berekend en dus is het maandelijks te betalen bedrag bekend. Wel moet u vaak nog een overlijdensrisicodekking afsluiten. Dat laatste is altijd verstandig om te voorkomen dat nabestaanden met een uitstaande schuld blijven zitten. Lees hierop de voorwaarden van de verzekering goed na.

Wat kost een autolening?

Een autolening en dus ook de groene autolening is een persoonlijke lening. De concurrentie bij leningen is vrij groot, wat tot gevolg heeft dat er allerlei aanbieders van leningen zijn die ieder hun eigen tarief berekenen. Een groene lening kan, maar hoeft natuurlijk niet. En een energiezuinige auto gaat niet zuiniger rijden als u voor de groene autolening kiest. Daarom is het verstandig om online een aantal aanbieders van leningen goed te vergelijken en een paar offertes aan te vragen. U hebt een goede kans dat de groene lening goedkoper is en sneller kan worden afgesloten, zeker als u al bij betreffende bank bankiert, maar de keuze is en blijft aan u.

Rekenvoorbeeld groene lening

Stel u leent voor uw auto 11.000 tegen 7,6% en spreekt een aflossingstermijn af van vier jaar. In dat geval betaalt u per maand 265,17. Maar u kunt voor een langere looptijd kiezen. In dat geval lost u maandelijks minder af, maar betaalt u langer rente.

Conclusie groene autolening afsluiten

Lenen kost geld, zoals bekend, maar met de groene autolening is de financiering van een milieuvriendelijke auto goed mogelijk. Als deze rente u te hoog is, kunt u een gewone autolening afsluiten en ook zo met uw energiezuinige auto de weg op. Shoppen op internet en goed onderling vergelijken levert u vast de goedkoopste lening voor uw auto op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Groene autolening afsluiten"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lening aanvragen
Schrijf mee!