InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Is uw hypotheek ook nog te betalen na uw pensioendatum?

Is uw hypotheek ook nog te betalen na uw pensioendatum?

Is uw hypotheek ook nog te betalen na uw pensioendatum? De goedkoopste hypotheek op korte termijn is vaak de duurste hypotheek op lange termijn. De aflossing van de hypotheekschuld doorschuiven naar de toekomst is vaak niet verstandig. Bij het kopen van een auto kiest u voor de beste optie en niet voor de goedkoopste. Bij hypotheken is de insteek vaak om te kiezen voor de goedkoopste hypotheekvormen, de nadelen die eraan kleven nemen wij voor lief. Dit verklaart ook het succes van de aflossingsvrije hypotheek. Deze vorm van lening is eigenlijk een afgesloten lening zonder een einddatum. Er is namelijk geen datum vastgelegd waarop de schuld terugbetaald gaat worden. Bij het afsluiten van een hypotheek op latere leeftijd moet u voorzichtig zijn met het doorschuiven van hoge lasten naar de toekomst.

Inkomen gaat dalen vanaf uw pensioendatum

Vrijwel iedere werknemer en in veel gevallen ook de ondernemers, kunnen er vanuit gaat dat hun inkomen gaat zakken na hun pensionering. Dit is ook niet erg want er gaat ook minder ingehouden worden op het bruto inkomen. Toch beseffen mensen zich vaak niet dat ze er slechter voor staan dan waar ze vanuit gaan. Op latere leeftijd gaan wij ons pas bezighouden met de pensioenopbouw, terwijl dit besef er op jonge leeftijd zou moeten zijn. U hoeft namelijk niet te proberen om een flink pensioentekort na uw 50ste nog in te lopen. Uw pensioen aanvullen moet u op jonge leeftijd mee beginnen.

Mijn huis is mijn pensioen

Huiseigenaren denken vaak te licht over hun tekort aan pensioenopbouw. Er zit immers overwaarde in het huis! Ze beseffen zich echter niet dat de overwaarde hun onderdak is. Om te kunnen profiteren van de overwaarde moet het huis verkocht worden of er moet weer een lening worden afgesloten met het huis als onderpand. Het grote nadeel hiervan is dat er ook weer maandlasten uit voortkomen. Indien het huis bij pensionering ook nog niet vrij van hypotheek is, blijven er vaak zware lasten op het budget drukken.

Huis aflossen voor uw pensionering

Op zich is het geen probleem om een kleine hypotheek op het huis te houden, maar het is beter om schuldenvrij te zijn op het moment dat uw inkomen gaat dalen na uw pensionering. Indien u wel besluit om een hypotheekschuld op het huis te laten, zoek dan eerst uit hoe hoog uw inkomen gaat worden na uw pensionering. U moet zien te voorkomen dat u er te laat achter komt dat u het financieel niet gaat redden.

Voorzichtig met beëindigen van aan de hypotheek gekoppelde levensverzekeringen

Op het moment dat de hypotheek grotendeels is afbetaald, kunnen de aan de hypotheek gekoppelde levensverzekeringen ook beëindigd worden. In de praktijk gebeurt dit zonder op te letten welke dekkingen deze polissen bieden. Vaak is er namelijk een overlijdensrisicoverzekering in een ver verleden afgesloten, waarvan de maandelijkse premie zeer laag is. Deze polis kunt u beter aanhouden, want deze verzekering komt tot uitkering op het moment dat de verzekerde komt te overlijden. Een dergelijke verzekering is namelijk niet meer op oudere leeftijd af te sluiten of tegen een hoge premie. Deze polissen hebben vaak wel een vaste einddatum afhankelijk van de looptijd van de hypotheek of afhankelijk van de leeftijd van de verzekerde.
Gerelateerde artikelen
Sparen voor oude dag? Los huis deels afSparen voor oude dag? Los huis deels afU kunt maandelijks een bedrag storten in een lijfrenteverzekering of een lijfrente bankspaarrekening voor de oude dag, m…
Pensioen aanvullen met lijfrente en een hypotheekvrij huisPensioen aanvullen met lijfrente en een hypotheekvrij huisEen lijfrenteverzekering of een lijfrentespaarrekening is een effectieve manier om uw pensioen mee aan te vullen. Huisei…

Reageer op het artikel "Is uw hypotheek ook nog te betalen na uw pensioendatum?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!