Hypotheek, is de korting van de ING bank echt zo voordelig

Hypotheek, is de korting van de ING bank echt zo voordelig De ING bank geeft kortingen op de hypotheek, als u bij deze bank bankiert en als u een deel van de aankoop van de woning zelf financiert en dus niet een volledige hypotheek nodig hebt. De ING bank is vooral een grote speler op de hypotheekmarkt en wie er een betaalrekening heeft, kan ook voordelen krijgen. Dat neemt niet weg dat ook andere banken een voordelig aanbod kunnen doen. Hoeveel korting geeft de ING u op de hypotheekrente?

Bestaande klanten krijgen renteopslag

Helaas gaan banken niet altijd even klantvriendelijk met bestaande klanten om. Kortingen gelden vaak niet voor bestaande klanten, maar alleen om nieuwe klanten aan te trekken. Sterker nog, vaak krijgen bestaande klanten ook bij de verlenging van hun hypotheek een renteopslag toegekend. Zodra u een deel hebt afgelost zijn er volop mogelijkheden om de renteopslag te verlagen, maak daar dus gebruik van. Neem voor de korting op uw rente contact op met uw bank. Essentieel voor de opslag is de schuld-marktwaardeverhouding, ofwel hoeveel bedraagt uw hypotheek in verhouding tot de waarde van uw woning (juli 2020):

Renteopslag ING bank inclusief Actieve Betaalrekening Korting van 0,25%

schuld-marktwaardeverhouding ≤ 55% ≤ 60% ≤ 65% ≤ 70% ≤ 75% ≤ 80%
Maximale korting op de renteopslag1,15%1,12%1,10%1,08%1,06%1,0%

Met andere woorden als uw hypotheek niet 100% is maar kleiner dan 55% is de renteopslag tot 1,15% lager, elke maand weer. Het gaat om de hypotheek met een looptijd van 20 jaar. Uw rente is 1,72% in plaats van 2,87% (juli 2020).

Hypotheek van de ING bank

Het aanbod van de ING bank om kortingen te geven op de hypotheekrente is een bouwpakket dat u zelf kunt samenstellen. Er worden u vragen gesteld en als u op een vraag het gewenste antwoord geeft, krijgt u mogelijk een korting. Als u alle kortingen in de wacht sleept, kunnen die fors oplopen. Een korting van 0,5% op een rente van 1,5% is 33% korting. we lopen de vragen na voor u.

Salaris bij de ING bank, actieve betaalrekening korting

Als u uw salaris stort bij de ING bank en uw betaalrekening actief gebruikt, krijgt u 0,25% korting. Dat lijkt pijnloos, maar zodra u niet meer aan de voorwaarden voldoet, verliest u de korting. Voldoet u wel aan de voorwaarden gedurende de hele looptijd van de hypotheek, dan hebt u de gehele duur van de hypotheek recht op deze actieve betaalrekening korting van 0,25%.

De loyaliteitsbonus

De loyaliteitsbonus is opgebouwd door bestaande hypotheekklanten van de ING in de periode tot en met 31 december 2012. U kunt die bonus tot 31 december 2020 nog gebruiken, dit tot maximaal 1% van de nieuw te verstrekken hypotheek (hoofdsom). Stel u hebt een bonus van 4.000 opgebouwd en sluit een hypotheek van 200.000 euro af, dan kunt u 2.000 van uw bonus gebruiken om de hypotheekrente te verlagen. Bij een rentevaste periode van vijf jaar, is dat een forse rentekorting.

Taxatie bij de ING bank

Als u gebruikmaakt van de Taxatheek (de taxservice van de ING Bank), kan dat tegen een verlaagd tarief. Het taxatierapport is binnen vijf werkdagen gereed en kost u 465 inclusief btw. U kunt dit natuurlijk ook door een ander laten doen.

Voorwaarden actieve betaalrekening korting

De voorwaarden zijn:
  • U hebt een particuliere betaalrekening bij de ING met betaalpakket, waarvan de hypotheekrente maandelijks wordt afgeschreven. Bent u een nieuwe klant, dan opent u uiteraard nog snel een nieuwe betaalrekening bij de ING.
  • Uw inkomen komt op de betaalrekening van de ING binnen (eventueel te regelen via een overstapservice).
  • Het minimaal aantal bij- en/of afschrijvingen op de ING betaalrekening(en) is 10 per maand, dit is inclusief pintransacties, geldopnames, stortingen en overboekingen.

Slot

Gaat u voor alle kortingen en de daarmee samenhangende verplichtingen en kosten dan is een behoorlijke procentuele korting op de rente mogelijk. De korting op de renteopslag samen met de Loyaliteitsbonus en actieve betaalrekening korting kan behoorlijk oplopen. Toch kan het geen kwaad om bij meerdere banken offerte aan te vragen want de concurrentie op de hypotheekmarkt is groot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeven manieren voor extra korting op de hypotheekrenteZeven manieren voor extra korting op de hypotheekrenteU kunt in 2020 op zeven manieren een slimme extra korting op de hypotheekrente krijgen. Zowel voor een bestaande hypothe…
Besparen op kosten hypotheek in 2020Besparen op kosten hypotheek in 2020Een goedkopere hypotheek? Hoe kunt u in 2020 besparen op de hypotheek, wat zijn hiervoor de tips? Minder kosten voor de…
Argenta geeft rentekorting hypotheekArgenta geeft rentekorting hypotheekRentekorting bij Argenta, hoe werkt dat? Argenta geeft u extra rentekorting op uw hypotheek als u ervoor zorgt dat uw vr…
Hogere WOZ is lagere renteopslag (lagere hypotheekrente)Hogere WOZ is lagere renteopslag (lagere hypotheekrente)Betaal als trouwe klant in 2019 en 2020 bij overwaarde op uw woning niet meer hypotheekrente dan nodig is, verlaag uw ei…

Banksparen, sparen voor de alternatieve hypotheekaflossingBanksparen, sparen voor de alternatieve hypotheekaflossingBanksparen in 2020 tegen een mooie rente bij de bank voor de financiering van de aflossing van uw hypotheek is alleen mo…
Een hypotheek voor starters: starten op de huizenmarktEen hypotheek voor starters: starten op de huizenmarktStarten op de woningmarkt in 2020 betekent vaak ook een hypotheek aanvragen en de koper zijn van een eerste eigen huis.…

Reageer op het artikel "Hypotheek, is de korting van de ING bank echt zo voordelig"

Reactie

Michel, 09-12-2016 14:00 #1
Beste,

Gold de actieve betaalrekening korting ook al in oktober 2007, de publicatiedatum van dit artikel? Ik hoor graag van u! Reactie infoteur, 10-01-2019
Beste Michel,
Dat is niet zo snel na te gaan, maar ik denk het wel. De ING bank hanteert deze korting namelijk al vele jaren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente 2020
Reacties: 1
Schrijf mee!