InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Argenta geeft rentekorting hypotheek

Argenta geeft rentekorting hypotheek

Argenta geeft rentekorting hypotheek Rentekorting bij Argenta, hoe werkt dat? Argenta geeft u extra rentekorting op uw hypotheek als u ervoor zorgt dat uw vrienden of ouders ook bij Argenta gaan sparen. Tweemaal voordeel: u betaalt een lagere hypotheekrente en uw familie krijgt een hoge spaarrente. Hoe werkt de rentekorting die zorgt voor een lagere hypotheekrente en dus betaalbare woonlasten? Wat als u vrienden later niet meer bij Argenta sparen, wat gebeurt er dan met de hypotheek?

Spaarrekening bij Argenta

U kunt bij Argenta sparen tegen een hoge spaarrente. Deze rente is hoger dan vele Nederlandse banken voor uw spaargeld geven. Daarbij hebt u ook nog eens keuze uit een gewone spaarrekening, een jongerenrekening of een deposito, Bij een deposito loopt de rente op tot 1,95%. Uw spaargeld valt onder het Belgische depositogarantiestelsel dat zoals dat in Nederland het geval is tot 100.00 euro per persoon garandeert. Daar bovenop komt dan de hoge spaarrente van Argenta Nederland.

Hypotheek bij Argenta

U kunt bij Argenta een hypotheek afsluiten en hebt de keuze uit twee hypotheken:
  • Een annuïteiten hypotheek;
  • Een lineaire hypotheek.

Argenta zegt zelf een scherpe rente aan te bieden in de offerte. Deze offerte is maximaal vier maanden geldig en u mag tijdens de looptijd van de hypotheek per jaar maximaal 10% boetevrij aflossen. De maximale hypotheek bedraagt 500.000. Eigenlijk allemaal voorwaarden die bij een andere bank in Nederland ook geldt. Bovendien zijn dit twee hypotheken die samen gaan met de hypotheekrenteaftrek omdat maandelijks op de hypotheek wordt afgelost.

Rentekorting verlaagt uw hypotheekrente

Ook in Nederland kennen we gewoon het begrip rentekorting (de tegenhanger van renteopslag). Een rentekorting wordt gegeven wanneer het risico voor de bank relatief klein is doordat de hypotheek in verhouding tot de waarde van de woning laag is. Argenta voegt aan het begrip rentekorting een nieuwe dimensie toe: u krijgt namelijk een dubbele rentekorting. U krijgt een extra korting op de hypotheekrente als uw vrienden een spaarrekening openen bij deze bank in de periode dat u er tegelijkertijd uw hypotheek afsluit. Anders om kan ook, u open een rekening en familie heeft er een hypotheek. Dit geldt overigens allemaal alleen voor nieuwe klanten. Ook als u zelf geen spaargeld meer hebt maar ervoor kunt zorgen dat vrienden of kennissen klant worden bij Argenta en daar dus gaan sparen, levert u dat extra geld op door een lagere hypotheekrente:
  • Per 10.000 euro spaargeld wordt een korting van 0,05 procent gegeven.
  • De maximale korting bedraagt 0,25 procent.

Dus als de hypotheekrente zonder rentekorting 3,5% bedraagt is die met de maximale korting gelijk aan 3,25%. De koppeling moet wel bij het afsluiten van de hypotheek worden gemaakt, en niet achteraf.

Voorwaarden extra rentekorting Argenta als vrienden sparen

De spaarrekening wordt wel gekoppeld aan uw hypotheek en wel in die zin dat als het spaargeld wordt opgenomen ook de rentekorting verdwijnt. Argenta berekent ook extra kosten omdat dan een nieuwe berekening moet worden gemaakt. Dat is meteen ook de zwakte van de rentekorting die zo wordt gegeven. Niemand weet zeker dat de vrienden ook bij Argenta zullen blijven en niemand wil ze ook dwingen om dat te doen (kan ook niet). Maar als ze opstappen, vervalt uw voordeel en krijgt u met extra kosten te maken. Anderzijds kunt u op deze eenvoudige manier, zolang uw vrienden geld hebben en bij Argenta blijven sparen, profiteren van een nog lagere hypotheekrente. Innovatief is het zeker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Argenta

Reageer op het artikel "Argenta geeft rentekorting hypotheek"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!