InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is uw rentekorting?

Wat is uw rentekorting?

Wat is uw rentekorting? Hebt u in 2019 relatief weinig hypotheek ten opzichte van de waarde van uw woning, dan komt u in aanmerking voor een rentekorting. Om te bepalen of een hypotheek relatief hoog is, wordt het bedrag aan hypotheek vergeleken met de marktwaarde van de woning. De rentekorting kan meer dan een half procent bedragen en u kunt dit voordeel ook krijgen als u tussentijds extra gaat aflossen. Een lagere rente bij een lagere hypotheek dus. Krijgt u ook een extra rentekorting op uw hypotheekrente? Wat kunt u doen?

De rentekorting op uw hypotheek

Voor eenzelfde hypotheek betaalt u niet bij elke bank of kredietverstrekker evenveel hypotheekrente. Daarom is het altijd verstandig om bij een paar verschillende banken een hypotheekofferte aan te vragen en te bekijken waar u het goedkoopste geld kunt lenen voor uw woning. En als de hypotheek relatief klein is, kunt u nog meer voordeel behalen via een rentekorting.

Hoeveel rentekorting krijg ik op mijn hypotheekrente?

Hoeveel rentekorting u maximaal kunt krijgen hangt af van de verhouding van de omvang uw hypotheek ten opzichte van de marktwaarde van uw woning. Niet alleen als u een Nationale Hypotheek Garantie hebt kunt u minder betalen, maar dus ook als uw hypotheek minder hoog is dan wat maximaal is toegestaan. Een willekeurig voorbeeld hierbij is onderstaande tabel:

Hoogte hypotheekrente bij verschillende schuld-waardeverhoudingen, mw=marktwaarde, rentekorting in beeld gebracht

LooptijdNHG, ≤70% MW≤80% MW≤85% MW≤90% MW≤95% MW≤100% MW> 100% MW
1 jaar2,75%2,85%3,00%3,25%3,35%3,45%3,50%
2 jaar2,75%2,85%3,00%3,25%3,35%3,45%3,50%
3 jaar2,75%2,85%3,00%3,25%3,35%3,45%3,50%
5 jaar3,05%3,15%3,30%3,55%3,65%3,75%3,80%
6 jaar3,35%3,45%3,60%3,85%3,95%4,05%4,10%
7 jaar3,55%3,65%3,80%4,05%4,15%4,25%4,30%
10 jaar3,85%3,95%4,10%4,35%4,45%4,55%4,60%
15 jaar4,70%4,80%4,95%5,20%5,30%5,40%5,45%
20 jaar4,95%5,05%5,20%5,45%5,55%5,65%5,70%

U ziet dat de rentekorting flink kan oplopen en als u minder dan 70% aan hypotheek op uw eigen woning hebt, loopt die rentekorting nog verder op. In dit voorbeeld is de rente voor drie jaar vast 2,75% terwijl anderen een rente van maximaal 3,5% moeten betalen.

Rentekorting en aflossen

De rentekorting ziet u terug bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek of bij het vernieuwen van uw hypotheek aan het einde van de rentevaste periode. Dit is nogal onrechtvaardig naar personen die tussentijds hun hypotheek extra aflossen. Dit aflossen leidt ertoe dat banken minder risico lopen en daarvan profiteert u niet automatisch. Wat u kunt doen als u extra aflost is de bank vragen of uw rente verlaagd kan worden. Dan hebt uw tweemaal een voordeel: uw rentelasten dalen door de lagere hypotheek en nog eens door een lagere hypotheekrente. Ook de banken zien het voordeel van huizen waarop extra wordt afgelost. Daarom zal het aantal rentekortingen worden uitgebreid en wordt de variatie in tarieven vergroot. Dan komt u ook voor een rentekorting in aanmerking als u minder dan 5% extra aflost, omdat bovenstaande tabel verder wordt uitgebreid. Overigens betekent dat niet dat de voordelen bij elke bank even groot zullen zijn, Daarom loont het nog steeds om voldoende offertes voor uw hypotheek aan te vragen en te bekijken hoeveel u jaarlijks boetevrij mag aflossen en hoeveel uw hypotheekrente lager wordt als u gedurende de looptijd van uw hypotheek extra aflost.

De tegenhanger is de renteopslag

Als u een hypotheek afsluit bij een bank, wordt gekeken naar het risico dat de bank loopt. De marktwaarde van de woning en uw inkomen zijn daarbij bepalende factoren. Banken brengen een renteopslag in rekening bij wijze van risicopremie. De rentekorting is dan de tegengestelde beweging. Omdat de bank minder risico loopt, kan ook de gevraagde hypotheekrente omlaag. Beperk de renteopslag en zet deze om in een voordeel, de rentekorting. Betaal dus niet meer dan nodig is en vraag om uw korting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ING (voorbeeld)

Reageer op het artikel "Wat is uw rentekorting?"

Reactie

Geert, 08-01-2019 17:36 #1
Ik heb een hypotheek (met NHG) waarvan de looptijd nog ongeveer 8 jaar is. Ik heb de afgelopen jaren flink afgelost, waardoor de hypotheek momenteel ruim onder de 70% van de marktwaarde van het huis zit (hypotheek is nog 85.290 vlgs. jaaropgave van Quion, terwijl de marktwaarde op 350.000 ligt). Kom ik dan in aanmerking voor rentekorting of is dat alleen bij nieuw af te sluiten hypotheken?. Ik heb nl. Oosteroever gebeld (mijn geldverstrekker) en de betreffende mevrouw zei dat ik daar geen recht op had, omdat ik een hypotheek met NHG had. Dat vond ik wat vreemd en vandaar dat ik het nu dus vraag. Reactie infoteur, 09-01-2019
Beste Geert,
Als u een hypotheek hebt met NHG, hebt u waarschijnlijk al de hoogste rentekorting die mogelijk is. Dat komt door de zekerheid die NHG een bank biedt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekinformatie
Reacties: 1
Schrijf mee!