InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrente vooruit betalen

Hypotheekrente vooruit betalen

In bepaalde gevallen is het fiscaal gunstig om hypotheekrente vooruit te betalen. U kunt dit jaar alvast een bedrag voor de eerste helft van volgend jaar gaan betalen. In bepaalde gevallen is het fiscaal gunstig om hypotheekrente vooruit te betalen. U kunt dit jaar alvast een bedrag voor de eerste helft van volgend jaar gaan betalen.

De betaalde hypotheekrente voor uw eigen huis, kunt u aftrekken van uw inkomen. Dit vormt voor de meeste huiseigenaren de grootste aftrekpost. Maandelijks betaalt u de hypotheekrente aan de bank waar de hypotheek is gesloten. Over het betaalde bedrag krijgt u bij uw jaarlijkse belastingaangifte een deel weer terug. Door alvast over het komende jaar hypotheekrente te betalen, haalt u het fiscaal voordeel naar dit jaar toe. In bepaalde gevallen kan dit voordelen bieden.

Hoe werkt het vooruit betalen van hypotheekrente?

Fiscaal is er een mogelijkheid om de te betalen hypotheekrente voor het komende jaar vooruit te betalen. U moet bijvoorbeeld maandelijks aan hypotheekrente betalen 750. Op jaarbasis hebt u hierdoor een aftrekpost van 9.000. U kunt ervoor kiezen om de hypotheekrente dat u volgend jaar moet betalen naar voren te trekken naar dit jaar. Dit is uitsluitend mogelijk over de eerste zes maanden van het komende jaar. Uitgaande van ons voorbeeld, wordt er dit jaar geen 9.000 betaald, maar 6 x 750 extra. Hierdoor hebt u dit jaar een aftrekpost aan hypotheekrente van 13.500.

In welke gevallen biedt het vooruit betalen van de hypotheekrente voordelen?

Er is fiscaal voordeel te behalen indien u dit jaar een hogere teruggave krijgt in vergelijking met volgend jaar. Dit is bijvoorbeeld het geval indien u dit jaar een hoger inkomen hebt in vergelijking met volgend jaar. Dit kan veroorzaakt zijn doordat u bijvoorbeeld dit jaar een ontslagvergoeding hebt ontvangen, die u in één keer hebt laten uitkeren. Ook in het geval u volgend jaar een grote inkomensdaling verwacht, kan het uit om de hypotheekrente vooruit te betalen.

Voorbeeldberekening

U hebt dit jaar een ontslagvergoeding laten uitkeren, waardoor u dit jaar in de 52 procent schijf terecht komt. Met uw reguliere jaarlijkse inkomen zit u in de 42 procentschijf. Uitgaande van eerder genoemde bedragen, kunt u dit jaar een extra aftrekpost krijgen van 750 x 6 = 4.500. Dit jaar is het fiscaal voordeel: 52 procent van 4.500 = 2.340. Zou u het niet vooruit betalen, dan kunt u het volgend jaar aftrekken tegen het 42 procent tarief: 42 procent x 4.500 = 1.890.

Door vooruit te betalen hebt u dus een extra fiscaal voordeel van 2.340 - 1.890 = 450. Het nadeel is wel dat u dit jaar het bedrag aan hypotheekrente al moet kunnen missen.

Meer dan zes maandelijkse termijnen vooruit betalen

Fiscaal is het niet toegestaan om meer dan zes maandtermijnen vooraf te betalen. De consequentie zal namelijk zijn dat u het vooruit betaalde bedrag dit jaar niet kunt aftrekken, maar volgend jaar pas en een deel nog een jaar later.

Gaat de bank akkoord met een vooruit betaling?

Een paar maanden lang uitstel van betaling krijgen bij de bank zal over het algemeen niet mee worden ingestemd. In overleg is het wel mogelijk om hypotheekrente vooruit te betalen.
Gerelateerde artikelen
Hypotheekrente vooruit betalen biedt voordelenDe betaalde hypotheekrente voor uw eigen woning kunt u aftrekken van uw inkomen. In bepaalde gevallen is het lonend om h…
Wat is een variabele hypotheekrente?Wat is een variabele hypotheekrente?Bij het afsluiten van een hypotheek, hebt u de keuze uit verschillende lengtes van rentevaste periodes. U kunt ook kieze…
Hypotheekrente niet voor langere tijd vastzettenHypotheekrente niet voor langere tijd vastzettenBij het afsluiten van een hypotheek, moet u ook kiezen voor de duur van de rentevast periode. Te kort vastzetten neem ri…
Hypotheekrente kort of lang vastzetten?Hypotheekrente kort of lang vastzetten?De hoogte van de maandelijkse hypotheeklasten zijn voornamelijk afhankelijk van de hypotheekvorm en de hoogte van de hyp…
Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten?Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten?De hypotheekrente die u maandelijks moet betalen aan de geldverstrekker, zijn bruto maandlasten. De netto lasten zijn af…
Bronnen en referenties
  • http://www.telegraaf.nl/overgeld/experts/harriejanvannunen/11700297/__Overbrugging__.html

Reageer op het artikel "Hypotheekrente vooruit betalen"

Reactie

Kees Orij, 23-03-2016 09:25 #1
Een paar keer heb ik dat gedaan. Ook afgelopen maand december heb ik 6 maanden vooruit betaald. Vorige maand kreeg van mijn hypotheekverstrekker ING een bericht dat dit in het vervolg niet meer is toegestaan. De reden: deze service (vooruitbetaling) wordt niet door alle banken gedaan en daarom doen wij het ook niet meer. Het kost te veel.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 14-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!