InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek en hypotheeklasten wijzigen in de loop der jaren

Hypotheek en hypotheeklasten wijzigen in de loop der jaren

Een hypotheek wordt afgesloten voor een periode van dertig jaar en zijn over het algemeen niet flexibel en aan te passen aan een veranderde situatie. Toch is het noodzakelijk om de hypotheek aan te passen aan nieuwe situaties. Er zijn veel situaties denkbaar waarop u uw hypotheek moet aanpassen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een verbouwing die u gaat financieren met een tweede hypotheek. Een wijziging is bijvoorbeeld ook noodzakelijk bij een echtscheiding. De hypotheeklasten zijn voor een groot deel afhankelijk van de hoogte van de hypotheekrente die u moet betalen. De meeste huizenbezitters kiezen voor een rentevaste periode tussen de 7 en 10 jaar.

Aflopen rentevaste periode

De meeste huizenbezitters zetten de hypotheekrente vast voor een periode van 7 of 10 jaar. Vervolgens moeten er nieuwe afspraken worden gemaakt tussen de bank en de klant. De hoogte van de rente van de nieuwe rentevaste periode, is voor een groot deel afhankelijk van de rentestanden op het moment van het verlengen van de periode. Het aflopen van een rentevaste periode is ook een ideaal moment om boetevrij over te stappen naar een andere geldverstrekker.

Bij het vastleggen van de rentevaste periode moet er niet alleen gelet worden op de hoogte van de te betalen hypotheekrente op korte termijn. Het voordeligst is in de meeste gevallen een korte periode om de rente vast te leggen, maar als de rente gaat stijgen de komende jaren was een lange rentevaste periode een betere keuze geweest.

Afsluiten van een tweede hypotheek

De hypotheeklasten zullen hoger worden door het afsluiten van een tweede hypotheek. Dit wordt vaak gedaan om een verbouwing of verbetering van de woning te realiseren. Voor de tweede hypotheek moeten er afzonderlijke afspraken worden gemaakt met de bank. Het is niet verplicht om de tweede hypotheek af te sluiten bij de bank waar ook de eerste hypotheek loopt.

Tussentijds extra aflossen

Het kan aantrekkelijk zijn om tussentijds extra af te lossen. De meeste hypotheken die de afgelopen jaren zijn gesloten, schuiven de aflossing door naar de einddatum van de hypotheek. Door tussentijds extra af te lossen, kunnen de maandlasten naar beneden worden gebracht.

Echtscheiding heeft invloed op de lopende hypotheek

Hypotheekvormen waar er een kapitaal wordt opgebouwd in de hypotheek, moeten betrokken worden in een verdeling bij een echtscheiding. Dit kan anders zijn bij een huwelijk op huwelijkse voorwaarden. De waarde die in de polis of gekoppelde bankspaarrekening is opgebouwd, vormt een onderdeel van het gezamenlijk vermogen. Hierdoor moet de waarde worden meegenomen in de verdeling. Ook de overwaarde in het huis, vormt een onderdeel van het gezamenlijk vermogen.

Overlijden van een eigenaar van het huis

Aan hypotheken wordt vaak een polis gekoppeld die zorgt voor de gehele of gedeeltelijke aflossing van de hypotheek, na overlijden van één van de eigenaren van het huis. Dergelijke polissen zijn verpand aan de geldverstrekker, zodat de uitkering uit de overlijdensrisicoverzekering gebruikt gaat worden voor de aflossing van de hypotheek.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek en hypotheeklasten wijzigen in de loop der jaren"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!